1 549 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
VV-beredare och fläkt på samma nolla?
Vi har en ledig fas i anslutningen till varmvattenberedaren. Undrar om det går bra att använda den fasen till en badrumsfläkt? Gemensam nolla med varmvattenberedaren alltså.
Tack på förhand
Anders H
(Ursäkta upprepningen, ställde nyss samma fråga under ämnet "Från 3 fas till 2 x 1 fas")
Produkter som diskuteras: "badrumsfläkt"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Normalt är det inget problem att göra så. Har man helt symmetriska laster blir det inte ens någon ström i nollan, men det finns några saker som kan orsaka problem:
* Ickelinjära laster, som ger övertoner, kan göra att strömmen i nollan blir för stor.
* Laster med olika fasförskjutningar kan göra att strömmen i nollan blir för stor.
* Går nolledaren av och lasterna inte är symmetriska kan den anslutna utrustningen få upp till 400 V.
I fallet med varmvattenberedaren (stor resistiv last) och en badrumsfläkt (förmodligen liten och induktiv last) borde enda risken vara att fläkten får för hög spänning om den gemensamma nolledaren går av.
* Ickelinjära laster, som ger övertoner, kan göra att strömmen i nollan blir för stor.
* Laster med olika fasförskjutningar kan göra att strömmen i nollan blir för stor.
* Går nolledaren av och lasterna inte är symmetriska kan den anslutna utrustningen få upp till 400 V.
I fallet med varmvattenberedaren (stor resistiv last) och en badrumsfläkt (förmodligen liten och induktiv last) borde enda risken vara att fläkten får för hög spänning om den gemensamma nolledaren går av.
Tack för svaret!
Det borde alltså vara OK att använda den lediga fasen. Jag funderar lite på hur fläkten kan få hög spänning om nolledaren skulle gå av. Om detta skulle inträffa så ligger väl fläkten och varmvattenberedaren seriekopplade mellan faserna. Största delen av spänningen hamnar ju då över den stora resistiva lasten, dvs varmvattenberedaren. Eller tänker jag för mycket likspänning nu tro?
/Anders :-/
Det borde alltså vara OK att använda den lediga fasen. Jag funderar lite på hur fläkten kan få hög spänning om nolledaren skulle gå av. Om detta skulle inträffa så ligger väl fläkten och varmvattenberedaren seriekopplade mellan faserna. Största delen av spänningen hamnar ju då över den stora resistiva lasten, dvs varmvattenberedaren. Eller tänker jag för mycket likspänning nu tro?
/Anders :-/
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden