Brandfara takspots?

Posta svar
Nytt ämne

Ämnesverktyg

2006-01-16, 21:10
Citera |  #1

Nykomling

Medlem: jan 2006
Brandfara takspots?

Hej!
Jag ska sätta takspots och undrar om säkerthetsavståndet till trä.
I taket finns underst 13mm gips, därovan 16 mm spåntat trä, som i sin tur sitter i takbjälkarna. Nu har jag med en dosfräs borrat upp hål för spotsen som är 75 mm i diameter. Ovan det har jag isolerat loft och har därför monterat aluminiumkåpor som är ca 200 mm i diameter för att skydda mot värme och skilja isoleringen från spotten och transformatorn.

Min fråga är nu om det spåntade trälagret är en brandrisk? Kan jag låta det vara så eller måste jag ta bort trälagret så det bara är gips inom diametern 200 mm?

se bild.

Tacksam för ett gott råd!

forum/tr_o_spots.jpg  

2006-01-16, 21:38
Citera |  #2

Moderator

Medlem: feb 2005
Re: Brandfara takspots?

Hej,

Frågan har varit uppe här tidigare, det är inte helt entydigt vad som gäller. men åtminstonde på de spottar som jag sett så finns det angivet att man skall ha fritt 5 cm i sidled från spottens kant, detta kan säkert varier från spot till spot.

I en tidigare tråd här så var det någon som fick uppgift från spot tillverkaren att det var ingen brandrisk (med just den modellen iallafall) om det låg trä i hålet. men däremot så var det problem med att taket var för tjockt för de monteringsfjädrar som finns på spottarna. I många fall så specas max tjocklek till 20 mm.

Om man bryter mot det så finns det risk att de ramlar ned. Jag misstänker att du kan få det problemet.

2006-01-16, 22:46
Citera |  #3

Nykomling

Medlem: jan 2006
Re: Brandfara takspots?

Tack 'hempularen' för tipset!

Om jag ska följa ditt råd bör jag ta bort 5cm av träet på var sida om hålet, dvs hålet i träet ska vara 17,5cm i diameter!?
Hur gör jag det utan att ta sönder gipsen under?
Finns det ett bra knep här?

Vidare; bör jag förstärka gipset, t ex genom att dubbla det?
Posta svar
Nytt ämne

Antal aktiva användare som läser denna tråd: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg

annons
annons
annons
annons
Annons