9 137 läst ·
12 svar
9k läst
12 svar
Är Biltemas skåpströmbrytare säker?
Biltema har en skåpströmbrytare enlig bild:

Jag kan inte riktigt bedöma av bilden om den är "barnsäker" eller inte. Måste den monteras kapslad för att inte någon skall kunna få en stöt? Hade tänkt montera sådana i en vindslucka samt på dörrkarmen i klädkammare.
En gränslägesbrytare verkar förstås vara ett bättre alternativ men kostar några hundringar extra.

Jag kan inte riktigt bedöma av bilden om den är "barnsäker" eller inte. Måste den monteras kapslad för att inte någon skall kunna få en stöt? Hade tänkt montera sådana i en vindslucka samt på dörrkarmen i klädkammare.
En gränslägesbrytare verkar förstås vara ett bättre alternativ men kostar några hundringar extra.
Allvetare
· Härifrån
· 789 inlägg
Ja, den är "barnsäker" så länge den monteras i torrt utrymme.
Lägger till texten från Biltemas hemsida:
Skåpströmbrytare
Monteras på t.ex. insidan av ett skåp, och bryter då strömmen då skåpsluckan stängs. Försedd med skruvanslutning för elkabel och skruvhål för montering. 2 A/250 V. Svart.
Lägger till texten från Biltemas hemsida:
Skåpströmbrytare
Monteras på t.ex. insidan av ett skåp, och bryter då strömmen då skåpsluckan stängs. Försedd med skruvanslutning för elkabel och skruvhål för montering. 2 A/250 V. Svart.
Allvetare
· Härifrån
· 789 inlägg
pellefant skrev:
Jag skrev att den är "barnsäker" i torrt utrymme, inte att vinden skulle vara torr.
Eftersom jag inte vet kapslingsklass kan jag inte skriva mer än så...
Allvetare
· Härifrån
· 789 inlägg
Det går ju att läsa frågeställningen i första inlägget som T-34 skrev, men det är väl bäst att jag citerar eftersom det verkar vara för långt upp för dig:pellefant skrev:
"Jag kan inte riktigt bedöma av bilden om den är "barnsäker" eller inte. Måste den monteras kapslad för att inte någon skall kunna få en stöt?"
Hoppas du förstär varför jag också använde ordet "barnsäker"!
>
Har du sett att det finns sådana här också:
http://www.elbutik.se/product.html?product_id=114794&category_id=1588&search_page=
http://www.elbutik.se/product.html?product_id=114794&category_id=1588&search_page=
Klicka här för att svara