3 973 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Mysko fel efter säkringsbyte - fixat!
Kopplade in en trefaskabel som var skadad - vilket fick till följd att en säkring (16A)gick på mätarskåpet. Böt säkring och använde annan kabel och allt var frid och fröjd tills jag gick in för att sätta på spisen. Hällen fungerar men inte ugnen!!? Spisen är sammanbyggd enhet Gorenje EC7790E-SW, kollat alla säkringar och alla tre faser levererar ström i huset. Spisen är avsäkrad 10A på alla tre faser och de har inte utlöst.
Något tips? :-/
Något tips? :-/
Jag skulle ha mätt spänningen så nära spisen som möjligt. Antingen på spisen själv eller på 3-faskontakten i väggen. Hittar du 400V mellan faserna och 230V mellan fas-jord (eller fas-nolla) så är det ju inte fel på proppar eller sladd utan spisen och då gräver man fram garantisedeln...
Men... som icke-behörig borde jag nog inte ge några råd alls
/Magnus
Men... som icke-behörig borde jag nog inte ge några råd alls
/Magnus
Jag har roat mig med att göra en obehörig felsökning... :
Spisen är inkopplad enligt modellen 2 AC 400V dvs. att det är inkopplat på L1 och L2 som är byglad till L3 samt en till PE (jord) lös ligger blå kabel i dosan på spisen.
Skruvar jag ur säkring L1 eller L2 så slutar spisen fungera helt - vilket verkar helt logiskt då det endast är dessa faser som är inkopplade på spisen. Säkring L3 har ingen bäring alls - vilket också verkar logiskt. Denna enkla felkontroll ger då att L1 och L2 matar ström till spisen. Kan det göra någon skillnad om man vänder på faserna L1 och L2?
En sak jag undrar över är att i anslutningsinstruktionen står "Tänk på att använda rätt N-ledning". Vilken skulle det vara i detta scenario - den blå är ju inte kopplad och det finns ingen anslutning märkt "N" på spisen. Mycket förbryllande >
Ytterligare en fråga - får man bättre sprutt på spisen om den ansluts enligt modellen 3 AC 400v? För jag tycker den är lååångsam.
Mycket blir det med en skadad kabel någon helt annanstans
Spisen är inkopplad enligt modellen 2 AC 400V dvs. att det är inkopplat på L1 och L2 som är byglad till L3 samt en till PE (jord) lös ligger blå kabel i dosan på spisen.
Skruvar jag ur säkring L1 eller L2 så slutar spisen fungera helt - vilket verkar helt logiskt då det endast är dessa faser som är inkopplade på spisen. Säkring L3 har ingen bäring alls - vilket också verkar logiskt. Denna enkla felkontroll ger då att L1 och L2 matar ström till spisen. Kan det göra någon skillnad om man vänder på faserna L1 och L2?
En sak jag undrar över är att i anslutningsinstruktionen står "Tänk på att använda rätt N-ledning". Vilken skulle det vara i detta scenario - den blå är ju inte kopplad och det finns ingen anslutning märkt "N" på spisen. Mycket förbryllande >
Ytterligare en fråga - får man bättre sprutt på spisen om den ansluts enligt modellen 3 AC 400v? För jag tycker den är lååångsam.
Mycket blir det med en skadad kabel någon helt annanstans
Efter att ha mätt med multimeter och konstaterat att alla ledningar fram till spisen levererar det de ska - så mixtrade jag lite med tiduret och då kom ugnen igång..
Det visade sig att den måste ställas och alarmfunktionen måste avaktiveras för att ugnen ska komma igång - man lär sig något nytt varje dag.
Idag lärde jag mig även att att mitt 16A arbetsutag på utsidan inte var avsäkrat som egen grupp utan satt direkt på huvudsäkringarna. Det blir till att byta till ett med jfb och egna säkringar.
I övrigt kvarstår mina funderingar ang 2 AC 400v och 3 AC 400V.
Det visade sig att den måste ställas och alarmfunktionen måste avaktiveras för att ugnen ska komma igång - man lär sig något nytt varje dag.
Idag lärde jag mig även att att mitt 16A arbetsutag på utsidan inte var avsäkrat som egen grupp utan satt direkt på huvudsäkringarna. Det blir till att byta till ett med jfb och egna säkringar.
I övrigt kvarstår mina funderingar ang 2 AC 400v och 3 AC 400V.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Om du byter till 3-fas får du jämnare belastning, för övrigt ingen skillnad. 16A uttaget skall inte vara kopplat direkt till huvudsäkringarna.Tomas Sundberg skrev:Efter att ha mätt med multimeter och konstaterat att alla ledningar fram till spisen levererar det de ska - så mixtrade jag lite med tiduret och då kom ugnen igång..
I övrigt kvarstår mina funderingar ang 2 AC 400v och 3 AC 400V.![]()
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden