Hejsan..
har ett mindre "problem".

håller man ena handen på diskmaskinen (bänkdiskmaskin) och andra handen på diskbänken så får man sig en kyss..

mätte (mulitmeter) lite i dag.. 80v kom den upp till sen sjönk Volt antalet snabbt.. verkar som om maskinen laddar upp och sedan ger en vad man förtjänar.. ganska obehagligt.. ingen kraftig stöt men det känns.. inte kul. Mätte även Ohm antalet. Vilket var nere i ca 2mege Ohm och sedan steg den ganska snabbt uppåt..

Diskmaskinen sitter i ett Ej jordat uttag.. Efter dom det inte finns några jordade uttag i huset. Frågan lyder iallfall vad är det för fel? är det diskmaskinen som är paj? eller är det någon annat som kan vara fel..?

Jordfelsbrytare har jag ej. Dock så är det tänkt att det ska kopplas in här i vår..

Ditt mindre problem kan snabbt bli ett större problem. Felet är att du inte har ett jordat uttag. Förmodligen så sitter det avstörningskondensatorer i maskinen som är kopplade till jord och därför spänningssätter höljet. Men det kan även vara ett fel i maskinen.

Ring elektriker så ordnar denne ett jordat uttag!

Betong skrev:
Ring elektriker så ordnar denne ett jordat uttag!
Och jordar resten av huset sammtidigt för en liten nätt peng. ;);)

Skaffar du jordfelsbrytare samtidigt kommer väl maskinen att slå ut jordfelsbrytaren, så reparation av maskinen kommer du nog inte undan ändå, eller?

Alltså detta var det svaret jag inte ville höra.. ;) ;D ;D ;D

Men det var väll det jag misstänkte..

nån som vet vad det kostar per uttag.. vill ju helst ha jordat i hela huset..

Skulle ju helst vilja byta ut hela propp skåpet mot ett nytt med automatsäkringar.. Men det blir väll för dyrt kanske.. jag hörde nått om 2000:- för jordfelsbrytaren installerad o klar.. sen blir det + felsökning. Kablarna byttes på 90-talet.. dock drog man inte jordkabel.. tror jag iallafall.. efter som elutagen inte är jordade.. humm.. kanske värt o kolla..

Men du måste inte jorda hela huset (det är väl iof. att föredra), men om du hade tänkt att jorda endast ett uttag måste du jorda alla andra i samma rum (du får inte blanda jordade/ojordade vägguttag i samma rum.
Nu är det väl köket som är problemet hos dig så då räcker det (rent lagligt) att endast jorda köket.

Hur som helst så tycker jag i alla fall att kök bör jordas för där har du ju t.ex vattenkran & diskbänk som redan är jordade (därav dina stötar när du tar i dessa samtidigt med diskmaskinen).

Förresten så kräver väl bänkdiskmaskinen jordat uttag (gör min iaf.).

* Edit: Omformulering.

Kök har i princip aldrig varit tillåtet att ha ojordat (i alla fall inte de senaste 50-60 åren).

hempularen skrev:
Kök har i princip aldrig varit tillåtet att ha ojordat (i alla fall inte de senaste 50-60 åren).
Jag har för säkerhetsskull formulerat om mig i mitt tidigare inlägg.
8-)

1937 tror jag inte kraven på jordade uttag var så stora. ;)

Per-Erik skriver:
Citat:
" Diskmaskinen sitter i ett Ej jordat uttag.. Efter dom det inte finns några jordade uttag i huset."

I signaturen står det:
"110 Bo 110 inredd källare. Byggt 1937 Renoverar så gott det går
2004, Bytt yttertaket.
2005, Installation av Pelletspanna & Bulkförråd. Samt gör om hela 3,2Kvm badrum."

Rostig_9000i_-88 skrev:
[quote author=hempularen link=1137412405/0#6 date=1137446659]Kök har i princip aldrig varit tillåtet att ha ojordat (i alla fall inte de senaste 50-60 åren).
8-)

1937 tror jag inte kraven på jordade uttag var så stora.  ;)

Per-Erik skriver:
Citat:
" Diskmaskinen sitter i ett Ej jordat uttag.. Efter dom det inte finns några jordade uttag i huset."

I signaturen står det:
2004, Bytt yttertaket.
2005, Installation av Pelletspanna & Bulkförråd. Samt gör om hela 3,2Kvm badrum."

[/quote]

Men, som han även skrev så byttes ledningarna under 90-talet vilket rimligen gör att elanläggningen skall anpassas efter de normer som då gäller.

Grottan skrev:
[quote author=Rostig_9000i_-88 link=1137412405/0#7 date=1137448004][quote author=hempularen link=1137412405/0#6 date=1137446659]Kök har i princip aldrig varit tillåtet att ha ojordat (i alla fall inte de senaste 50-60 åren).
8-)

1937 tror jag inte kraven på jordade uttag var så stora. ;)

Per-Erik skriver:
Citat:

I signaturen står det:
2004, Bytt yttertaket.

[/quote]

Men, som han även skrev så byttes ledningarna under 90-talet vilket rimligen gör att elanläggningen skall anpassas efter de normer som då gäller. [/quote]
Det beror ju på VEM som bytt ledningarna. ;)

det kan vara värt att kosta på jordning åtminstone i köket till att börja med så slipper du bli "jordad" i förtid själv.....

du bör ha fler än en jordfelsbrytare, inte kul när hela huset "dör" samtidigt.
förslagsvis separata för tex värme, uttag utomhus,kyl+frys
jag tycker det är lika bra att du sätter en normcentral samtidigt som du monterar jfb samt kompletterar med jord, minst krångel för elektrikern jämfört med om han ska göra lite då o då....
prata med elktrikern vad han tycker är lämpligt antal jfb

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.