Inspirerad av otoojas tråd :D.

Jag vill kunna göra följande:
1. digitalt kopplingsur (vanlig timer på DIN-skena)
2. Timer där jag kan ställa in att om X timmar ska motorvärmaren gå Y timmar och sen stängas av.
3. Vanlig timer, dvs starta Nu och gå i X timmar (kan iofs ordnas med 2 genom att X sätts till 0)

2:an vill jag ha när jag t.ex. på förmiddagen bestämmer mig för att åka handla på eftermiddagen. Då vill jag slippa ställa om kopplingsuret eftersom då kommer motorvärmaren gå den inställda tiden med jämna intervall, i värsta fall varje dag (beroende på hur man programmerar kopplingsuret) vilket jag inte vill. Sen är det knöligt att ställa om kopplingsuret också jämfört med att t.ex. att bara trycka på en knapp.

Jag vill att motorvärmaren ska gå max Y timmar (t.ex. 2-3 timmar) i händelse av att jag (1) struntar i att åka till affären och glömmer motorvärmaren eller (2) åker till affären men glömmer att stänga av den när jag kommer hem.

3:an vill jag ha då jag kommer på att jag måste åka till affären *snart* och vill ha bilen så varm som möjligt tills jag åker. Dock max gångtid pga glömska precis som ovan.

Garo säljer motorvärmarstolpar som har funktionerna 2 (och 3) inbyggda men mitt krav är att detta ska skötas *inifrån* annars måste man ut och pulsa i snön för att ställa in och det vill jag inte. Någon som vet var man kan få tag i en grunka som gör detta?

brabyggare skrev:
Inspirerad av otoojas tråd  :D.

Jag vill kunna göra följande:
1. digitalt kopplingsur (vanlig timer på DIN-skena)
2. Timer där jag kan ställa in att om X timmar ska motorvärmaren gå Y timmar och sen stängas av.
3. Vanlig timer, dvs starta Nu och gå i X timmar (kan iofs ordnas med 2 genom att X sätts till 0)

2:an vill jag ha när jag t.ex. på  förmiddagen bestämmer mig för att åka handla på eftermiddagen. Då vill jag slippa ställa om kopplingsuret eftersom då kommer motorvärmaren gå den inställda tiden med jämna intervall, i värsta fall varje dag (beroende på hur man programmerar kopplingsuret) vilket jag inte vill. Sen är det knöligt att ställa om kopplingsuret också jämfört med att t.ex. att bara trycka på en knapp.

Jag vill att motorvärmaren ska gå max Y timmar (t.ex. 2-3 timmar) i händelse av att jag (1) struntar i att åka till affären och glömmer motorvärmaren eller (2) åker till affären men glömmer att stänga av den när jag kommer hem.

3:an vill jag ha då jag kommer på att jag måste åka till affären *snart* och vill ha bilen så varm som möjligt tills jag åker. Dock max gångtid pga glömska precis som ovan.

Garo säljer motorvärmarstolpar som har funktionerna 2 (och 3) inbyggda men mitt krav är att detta ska skötas *inifrån* annars måste man ut och pulsa i snön för att ställa in och det vill jag inte. Någon som vet var man kan få tag i en grunka som gör detta?
En microplc typ MilleniumII eller liknande fixar det du vill lätt.
Kostar ca 1000:- och sedan tillkommer lite programering och ev några tryckknappar/signallampor (hur man nu vill ha det!)

Låter intressant, ska kolla. Låter dock lite dyrt :(. Räknar man krasst ekonomiskt vill man ju betala styrsystemet med den el systemet sparar in på att man inte glömmer stänga av motorvärmaren och på att den inte står igång för många timmar innan. Räknar man *inte* krasst ekonomiskt är det alltid roligt med prylar ;D

Jo, den "farliga" saken är att man snabbt kommer på fler och fler användningsområden vilket skapar mer jobb. Därför bör man satsa på en något större modell än vad man behöver just nu.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.