En kanske förvånansvärt dum fråga för vissa, men jag undrar hur apparatdosor i väggar och tak monteras egentligen.

T e x skall vi göra 2 st nya mellanväggar där jag kommer att köra 45 x 70 regel samt 1 lager osb + 1 lager gips på vardera sida.

Vi kommer sedan att på en tillbyggnad få en s k installationsvägg. D v s 45 regel + gips inåt. Tänkte köra enkelgips här eftersom det bara rör sig om ytterväggar.

1. Vad köper man för dosa? Finns det olika mått på djup etc? Eller använder man
en och samma dosa?
2. Hur fäster man dosan? Måste man kottla av med passbitar osv?

Har tittat på att köpa lite el prylar såsom dosor, brytare, uttag etc på typ Jula eller Byggmax. Vad har ni för erfarenheter om detta? Låga priser är det i allafall ;)

• Gilla
Claesk
  • Laddar…
köp bara inte flex-rör på byggmax. dålig kvalitet

Köp inte flex överhuvudtaget. Hela iden är dålig utom som smidiga böjar.

Bob_the_builder
Jepp, jag har använt samma sort. Det var helt klart värt pengarna! Stora fördelarna: ringen är gängad och går alltså att anpassa till "avvikande" skivtjocklek (tex 11+13 istället för 13+13). Den andra finessen är att stutsarna är flexibla, dvs man måste inte komma helt rakt med vp-rören.

Jag för min del köper hellre dosor och rör på Biltema än Byggmax. Bättre utbud, bättre pris. Enkelt att lämna tillbaka det som blev över.

snart_klar skrev:
Jag för min del köper hellre dosor och rör på Biltema än Byggmax. Bättre utbud, bättre pris. Enkelt att lämna tillbaka det som blev över.
Nu har du lite fel här alltså:
2meter vp rör kostar 9.90 på biltema dvs 4.975/m
3meter vp rör kostar 7.95:- på byggmax dvs 2.65/m

Med andra ord en hyffsad prisskillnad där byggmax är 87% dyrare än byggmax

apparatdosan kostar 10.90 på biltema och 9.95 på byggmax så de är billigare där också.

De tillämpar samma returregler så vitt jag kan tolka deras hemsidor, enligt mina erfarenheter så är det inga problem på någotdera stället

En till fråga. Om jag skall montera infällda strömbrytare på bägge sidor av en vägg, hur monterar jag då dosorna?
Väggen är 45 x 70 + 1 lager gips och 1 lager osb på varje sida.

Jag begriper inte hur?

Alltså de kommer att kollidera? Förskjuter men dem eller finns det speciella dosor för detta eller andra knep?

Frågar men inte får man heller inga svar ;)

Vilken diameter på dosfräs skall man ha vid monteringen?

apparatdosa ska ha 74 mm och kopplings/takdosor ska ha 84 mm.

det ska gå att sätta två dosor i en 96 mm vägg om jag minns rätt. Det blir inte mycket luft mellan men om jag inte minns fel så går det. ta två dosor och lägg på varandra och mät höjden...

Det finns ju mindre djupa dosor som kanske hjälper. Beror naturligtvis lite på vad du ska ha in i dosan. Du kanske behöver platsen, vad vet jag. Men till vanliga brytare eller dimmers torde den fungera. Dock inte om du har en tokstor trådhärva bakom. Gör en smutt installation!

http://www.elbutik.se/product.htm?product_id=129447

med tex byggmax gula dosa som är 48mm*2=96mm
:väggtjocklek=70mm +13+13+13+13=122mm
;väggtjocklek 45+13 är ju åxå ok! gröna dosan då

tillgodo:122-96=26mm! så det går även i vägg med enkelskiva med dosor mittemot varann. jag brukar ibland borra genom botten på dosorna o sticka in ett vp-rör, då kan man gena med fk tex när man har vägguttag mittemot varann samt tv-antenn, data osv...

till dom där gröna rotdosorna måste man ha en mindre dosfräs diameter 68 mm, nackdelen är att dom inte sitter så bra i väggen, vill lätt slinka in genom hålet :(

annars är dom ok och dubbeldosan är suverän eftersom den är öppen mellan dosorna.

monterde nyss billiga uttag hos en, tog betydligt längre tid med 6 stycken skruvar per uttag för fkn när man går vidare :( :(, jämfört med snabbanslutningar :) :)
sen så var det mysko skruvar som mejseln inte riktigt passade i

så jag rekommenderar då iaf att köpa "dyra" eluttag och brytare

snart_klar skrev:
Enkelt? Hmm, det är det säkert om man inte, som jag, har 50 mil till Biltema. Då är det lättare att åka 4 mil till ByggMax  ;D

// Lidman

• Gilla
1
  • Laddar…
Bob_the_builder
pellefant skrev:
med tex byggmax gula dosa som är 48mm*2=96mm
:väggtjocklek=70mm +13+13+13+13=122mm
;väggtjocklek 45+13 är ju åxå ok! gröna dosan då

tillgodo:122-96=26mm! så det går även i vägg med enkelskiva med dosor mittemot varann.
Är dosan inte mer än 48 mm inklusive ringen (13 mm)? Det betyder alltså att kopplingsutrymmet inte är mer än 35 mm. Låter ganska snålt, tycker jag. Mina VP-2 dosor är 45 mm plus ring. Det vanliga annars är väl att man förskjuter dosorna i höjd (den ena 50 mm upp, den andra lika mycket ned) för att inte krocka.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.