16 887 läst ·
42 svar
17k läst
42 svar
Färger på FK?
Sida 1 av 3
Kan någon hjälpa mig med lite information?
Jag skall dra lite ny el i en tillbyggd huskropp. Huset är från -88.
Är det inte så att man så att säga utgår från takdosan i respektive rum? Därifrån går man ut via vp rör/slang till dosor för uttag/brytare osv...
Hur fungerar det där med tändtråd egentligen? Och vilken färg har tändtråden?
Om jag t e x öppnar takdosan jag skall skarva på ifrån har jag inte mindre än 4 färger. Svart, blå, brun och vit. Ingen jord tyvärr?
Vad är i regel vad? Så jag kan utgå ifrån något.
Självklart kommer en behörig elektriker kolla av så att allt är okej innan vi slår på krämen
Är det inte så att man så att säga utgår från takdosan i respektive rum? Därifrån går man ut via vp rör/slang till dosor för uttag/brytare osv...
Om jag t e x öppnar takdosan jag skall skarva på ifrån har jag inte mindre än 4 färger. Svart, blå, brun och vit. Ingen jord tyvärr?
Självklart kommer en behörig elektriker kolla av så att allt är okej innan vi slår på krämen
Det beror på hur elektrikern som har dragit har tänkt. man kan ha takdosorna som kopplingdosor, likadant är det vanligt att man sätter kopplingdosorna på i väggen vid taket över en strömställare det är ju vad man vill och tycker är enklast.
Tändtråden är den kabel som går från din strömställare till belysningen.
Tändtråden kan ha olika färger i ett vp rör. svart brun eller vit.
det är vad elektrikern har valt.
Återledaren (nollan) ska vara blå, i äldre hus var den vit. likaså var det med skyddsjorden som var röd förr (gulgrön idag).
Det är svårt att säga vad som är vad utan att se det i verkligheten.
Återledaren (nollan) ska vara blå, i äldre hus var den vit. likaså var det med skyddsjorden som var röd förr (gulgrön idag).
Allvetare
· Härifrån
· 789 inlägg
Steff skrev:Kan någon hjälpa mig med lite information?
Det beror på om du har väggdosor på vägg eller ej, i ditt fall förmodligen som du skriver (för du har väl bara takdosor?). Men du måste nog ta bort lamputtag, strömbrytare osv. för att vara säker då även detta kan skilja sig lite åt.
Tändtråd har i infälld installation vilken färg som helst utom Gul/grön eller blå
Inga garantier för vad som är vad, du måste mäta. I regel runt-88 så körde man med gul/grön som jord, blå som nolla & svart som direktfas...men du måste mäta!!
Självklart kommer en behörig elektriker kolla av så att allt är okej innan vi slår på krämen![]()
Lite synpunkter här:Banner skrev:Det beror på hur elektrikern som har dragit har tänkt. man kan ha takdosorna som kopplingdosor, likadant är det vanligt att man sätter kopplingdosorna på i väggen vid taket över en strömställare det är ju vad man vill och tycker är enklast.
Eftersom kåken är från -88 kan vi anta att elektrikern har använt standardrekommendationerna för färg på FK:n.
Svart = obruten fas
Blå = Nolla
Vit och brun = bruten fas (dvs tändtråd)
GulGrön = Jord
Orange = Tele
Observera att blå även kan vara kopplad som tändtråd i en kabelförläggning.
Förbjudna färger är:
Röd
Gul
Grön
(Röd nyttjas dock till brandlarm)
Viktigt! I äldre installationer är det lite hipp som happ. Vit och svart kunde vara antingen nolla eller fas. En varningssignal om detta är då förekomsten av röd jordledare.
PJOP
låt elektrikern komma å titta och ge förslag hur och hur många trådar och vilka färger så det blir rätt. elektriker kan ju ha lite olika system för vad dom har till vad ifråga om tex belysning, fönsterlamputtag osv.
ja grossisterna säljer då orange FK, och inte tror jag elektrikerna har den till tele.'
däremot är "telesnöret"=kabel vit och ungeför samma dimension som 1,5 FK, men sladdrigare.
sen dras inte tele tillsammans med 230 V i samma rör! åtminstone inte av "riktiga" elektriker
brandlarmskabeln är röd och lite grövre än 1,5 FK, men inte heller den dras i samma rör som 230V...
ja grossisterna säljer då orange FK, och inte tror jag elektrikerna har den till tele.'
däremot är "telesnöret"=kabel vit och ungeför samma dimension som 1,5 FK, men sladdrigare.
sen dras inte tele tillsammans med 230 V i samma rör! åtminstone inte av "riktiga" elektriker
brandlarmskabeln är röd och lite grövre än 1,5 FK, men inte heller den dras i samma rör som 230V...
jo jag förstod det, det var så att PAPA_JOP skrev att orange FK användes till tele....
ja det kan variera beroende på elektrikern vilken färg som är vad. förhoppningsvis är blå alltid nolla och gul/grön alltid jord...
ja det kan variera beroende på elektrikern vilken färg som är vad. förhoppningsvis är blå alltid nolla och gul/grön alltid jord...
Harjobbat som spikare på gamla Televerket för massa år sedan och att dra Orange FK till tele har jag aldrig sett och undrar hur man skulle koppla in denna.
Och att använda röd FK till brand har jag inte heller sett. Att det är röd färg på Brandlarms kabel är däremot vanligare om inte en regel. Och orange är standar färg på tele rör i backen.
Vill inte sätta några stora pengar på att jag minns rätt, men jag har för mig att orange var vikt för tele.pellefant skrev:
Nu vet jag ju inte vad du definierar som "riktiga" elektriker, men bortsett från det så är det ju föreskrifterna som gäller. Starlströmsföreskrifterna medger dragning av telekabel i samma rör som starkström. Ett av villkoren är att samtliga ledare är isolerade för den högsta förekommande spänningen i någon av ledarna inom samma rör/kanal. Där faller vanlig telekabel (EKU, EKKX etc) bort, och kvar återstår orange FK eller dylikt.pellefant skrev:
PAPA_JOP
Och hur i hela världen ska du skarva in FK mot vanligt "skonsöre" och drar du 4 orange FK då??
Färgerna på markrör har tyvär på senare tid suddats ut när det gäller "telecom" då Opto oxå är tele så hamnar de ofta i oranga rör och de gröna va från början kabelTV men för kabelTV använder man ju oxå opto idag. Den enda färgen som är relativt hårt styrd är den gula som är EL men jag har sett gula rör som avlopp oxå. :-/
Sorry för att vi gått ifrån FK färger nu. Väntar fortfarande på svar om hur man kopplar in FK i ett tele jack.
Sorry för att vi gått ifrån FK färger nu. Väntar fortfarande på svar om hur man kopplar in FK i ett tele jack.
Har aldrig varit på Vattenfalls anläggningar, men på E-ON:s eller då Sydkraft har jag för mig att det var märkt Röd-Gul-Grön. Nu tror jag bara man tejpar L1-L2-L3.MagnusS skrev:Jag praktiserade på vattenfall någon på slutet av åttiotalet. Spännande värre 400kV och neråt.
Deras fasfärger var på den tiden brun-grön-gul. Man kunde se stolpar och liknande uppmärkta med små färgskyltar. (Jag kommer ihåg det, eftersom färgerna var i bokstavsordning.)
Det följdens ända ner till 400V trefas.
Helt fantastiskt, det var aldrig en maskin som gick åt fel håll när man kopplade in den i deras anläggningar.
Vilka färger är det som gäller idag?