Hej!

Vi bygger nytt, arkitektritat. Ska speca på en byggbeskrivning som ska vara grund på en totalentreprenad. Jag är framme vid el specifikation.

Vi vill ha ca 3-4 eluttag per rum, tele/internet n och en switchcentral.
Vad ska jag åberopa för standard?
Tacksam för ett tips,
Hälsningar
m70

Du ska ange att elinstallationerna ska utföras enligt Svensk Standard.
Vill du vara nogrannare än så ska du ange vilka standarder.
Ange t.ex:
För elarbetena gäller Starkströmsföreskrifterna Elsäk-FS 2004:1 tillsammans med Elinstallationsreglerna SS 436 40 00.

Vill du vara riktigt noga så ange:
SS 424 14 37 Kabelförläggning i mark
SS 424 14 38 Kabelförläggning i byggnader
SS 437 01 45 Grundläggande dimensioneringsregler
SS 437 01 46 Omfattning och placering av uttag och andra anslutningspunkter
SS 437 01 51 Anvisningar för införing av el- och telekablar i byggnader (IBL)
SS 436 47 53 Förläggning av värmekabel (om du har elektrisk golvvärme)
SS-EN 50173 Fastighetsnät för informationsöverföring (tele- och datanät)

Ju mer du specar desto större risk att du missar något och det som du inte angett ingår inte i entreprenörens ögon. Så är du minsta osäker på vad alla standarder jag räknade upp verkligen innehåller så hade jag nog bara angett att installationerna ska utföras enligt Svensk Standard beroende på hur detaljerat ditt förfrågningsunderlag ser ut i övrigt.

Svensk Standard är tyvärr inte alltid riktigt vad man behöver. En fackman får gärna rätta mig, men vad jag hört så finns det t.ex inte regler för att alla väggdelar (t.ex mellan två dörrar) ska ha uttag. Så se för säkerhets skull till att alla "väggstumpar" får egna uttag, annars grämer du dig i efterhand.
Av personlig erfarenhet skulle jag sedan gärna betala extra för tomma VP-rör i väggarna. Förr eller senare vill du dra TP-kabel, antennkabel, sätta effektvakt, eller något annat som behöver sladdar mellan/inom rummen. Om du är hemmabio-freak så vill du ha in de kablarna oxo. Sladdar är av ondo, och i väggarna ska de döljas :-)
/Peter

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.