Har hört talas om att det finns 13 amp säkringar, stämmer det?
Kan man isåfall byta dom mot 10 amp.
Har 1.5 kabel.
 
1,5kvmm kopparledning är godkänd för 13A dvärgbrytare.
 
zombie skrev:
1,5kvmm kopparledning är godkänd för 13A dvärgbrytare.
I vissa fall, inte alltid!
 
sverre skrev:
[quote author=zombie link=1137460657/0#1 date=1137505712]1,5kvmm kopparledning är godkänd för 13A dvärgbrytare.
I vissa fall, inte alltid![/quote]


Utveckla. Om belastningen är en enskild förbrukare med märkströmmen 10A skall man naturligtvis säkra den just 10A, men en enkel beräkning på 1,5kvmm koppar ger ett nominellt strömvärde på 14A, vilket var det jag svarade på.
 
eller om man har en bunt med kablar och får en korrektionsfaktor....
men oftast är det ok, beror ju på förutsättningarna
 
zombie skrev:
[quote author=sverre link=1137460657/0#2 date=1137526306][quote author=zombie link=1137460657/0#1 date=1137505712]1,5kvmm kopparledning är godkänd för 13A dvärgbrytare.
I vissa fall, inte alltid![/quote]


Utveckla. Om belastningen är en enskild förbrukare med märkströmmen 10A skall man naturligtvis säkra den just 10A, men en enkel beräkning på 1,5kvmm koppar ger ett nominellt strömvärde på 14A, vilket var det jag svarade på.[/quote]

Eller så är förimpedansen väldigt hög vilket gör att felströmmen blir låg vilket gör att säkringen aldrig löser vid fel!
 
Sverre ! när brukar förimpendansen vara väldigt hög? långa ledningar ute i skogen eller?
jag har ju räknat på sånt där men det var längesedan så det är förträngt tyvärr.
ska förkovra mej i det, jag har skaffat mej en installationstester så det blir intressant att lära sej att använda den och att utläsa mätningarna.
 
Eller så landar en gubbe från mars och upphäver alla fysiska lagar.

Skämt åsido;

Man kan alltid räkna fram ett worst case scenario om man bara vill, men att ange Z-för som orsak till att man inte kan säkra upp en 1,5 kvmm ledning 3 Ampere är bara fånigt. I en kortslutningsberäkning har förimpedansen i nättrafon en otroligt liten betydelse, det som avgör är hur lång den kontrollerade ledningen är, jag räknade på detta och antog usla värden i trafon och långa servis- och huvudledningar på en 13A kar B säkring och fick fram maxlängden 79 meter på den kontrollerade ledningen (totalimpedansen blir 2487 mOhm). Så du har rätt i avseendet att det inte alltid är tillåtet, men det har mycket litet att göra med förimpedansen. Däremot kan man mycket riktigt få ett sämre värde om man som Pellefant påpekade har en hel del kablar ihopbuntade, men i en normal husinstallation är det också ovanligt med långa sträckor med parallella kablar tätt tillsammans, i en industrianläggning med långa kabelstegar osv är det däremot en faktor att räkna med.

Jag står fast vid mitt påstående

mvh

Z
 
zombie skrev:
Eller så landar en gubbe från mars och upphäver alla fysiska lagar.

Skämt åsido;

Man kan alltid räkna fram ett worst case scenario om man bara vill, men att ange Z-för som orsak till att man inte kan säkra upp en 1,5 kvmm ledning 3 Ampere är bara fånigt. I en kortslutningsberäkning har förimpedansen i nättrafon en otroligt liten betydelse, det som avgör är hur lång den kontrollerade ledningen är, jag räknade på detta och antog usla värden i trafon och långa servis- och huvudledningar på en 13A kar B säkring och fick fram maxlängden 79 meter på den kontrollerade ledningen (totalimpedansen blir 2487 mOhm). Så du har rätt i avseendet att det inte alltid är tillåtet, men det har mycket litet att göra med förimpedansen. Däremot kan man mycket riktigt få ett sämre värde om man som Pellefant påpekade har en hel del kablar ihopbuntade, men i en normal husinstallation är det också ovanligt med långa sträckor med parallella kablar tätt tillsammans, i en industrianläggning med långa kabelstegar osv är det däremot en faktor att räkna med.

Jag står fast vid mitt påstående

mvh

Z
Hur ofta sätter man den kontrollerade ledningen direkt vid trafon?

Värdet Z-för står ju inte enbart för trafons förimpedans, utan det är ju den totala impedansen i avlämningspunkten som normalt menas.
Ring till ett nätbolag och begär att få Z-för så har du ju ingen nytta av trafons impedans, utan det är ju den totala impedansen i avlämningspunkten du måste veta för att kunna räkna dig vidare ut i anläggningen, och det är den du får! Sådan är praxis!

Jag har varit med om uttag på en golfbana draget med 2,5kvmm som endast gick att säkra 6A för att uppfylla utlösningsvilkoret.
Special, javisst! Men det visar att man aldrig kan generalisera!
 
Likaså gör ju jag så när jag kommer till en anläggning att jag kontrollerar!
Jag vet ju inte om den som har varit innan mig har räknat rätt.
Fånigt eller inte, det avgör inte jag, men jag vill vara säker på det jag gör, både för min och för mina kunders skull!

Jag tar inte ansvar för dina handlingar, vill du generalisera och säkra upp utan koll så "be my guest"!
 
Zombie:

Vad har du för tabeller?

Jämför man maxlängden vid 700mOhms förimpedans så får 10A vara 26m längre än 13A.
Ligger anlägningen redan på gärsgården är det ju katastrof att säkra upp!

Ofta på landsbygden räcker inte tabellerna till, utan man måste interpolera, så 700mOhm (vilket är det sämsta i tabellerna) är inte så jättedåligt!

Om man tittar på frågeställarens fråga så är ju den så generell att man inte kan svara som du gör!
Man vet inte var han bor, vilken typ av säkring han har idag, hur långa ledningar det är i anläggningen, det kan ju gå kablar till uthus och liknande som kan vara väldigt långa.
Att då säga att det är fånigt är bara otroligt oansvarsfullt, speciellt i ett forum som detta!
Det kan ju få fruktansvärda konsekveser i värsta fall!
 
Sverre, käre domedagsprofet och aktad besserwisser;

1. Spänn av lite, inte bara i denna tråd utan i princip samtliga du gjort inlägg i.
2. Bemöda dig att läsa vad jag skriver.
3. Håll dig till saken
4. Skippa utropstecken, versaler och dylik dryg attityd.

För att få ett slut på denna larviga revirpinkning från din sida skall jag då omformulera mitt svar;

JA! Man FÅR säkra en 1,5 kvmm kabel 13A om man bor i ett normalt hus i en normal bygd, men inte om man;

- Bor mitt ute i urskogen och har en otroligt lång servisledning med en sälllan skådad förimpedans

- Om kabeln ifråga dessutom går till ett, vad var det, UTHUS som ligger hundra meter ifrån elcentralen

- Din elcentral redan är överbelastad

Så? Nöjd nu?


 
zombie skrev:
Sverre, käre domedagsprofet och aktad besserwisser;

1. Spänn av lite, inte bara i denna tråd utan i princip samtliga du gjort inlägg i.
2. Bemöda dig att läsa vad jag skriver.
3. Håll dig till saken
4. Skippa utropstecken, versaler och dylik dryg attityd.

För att få ett slut på denna larviga revirpinkning från din sida skall jag då omformulera mitt svar;

JA! Man FÅR säkra en 1,5 kvmm kabel 13A om man bor i ett normalt hus i en normal bygd, men inte om man;

- Bor mitt ute i urskogen och har en otroligt lång servisledning med en sälllan skådad förimpedans

- Om kabeln ifråga dessutom går till ett, vad var det, UTHUS som ligger hundra meter ifrån elcentralen

- Din elcentral redan är överbelastad

Så? Nöjd nu?
Du får säkra 1,5kvmm 16A under gynsamma förhållanden.

Jag ber om ursäkt om jag har sårat dig, inte alls min mening.
Det enda jag vill är att råden som ges inte leder till minskad elsäkerhet, utan snarae ökar denna.

Därför vill jag i möjligaste mån inte ge generella råd som kan få förödande konsekveser på fel ställ om man inte får all fakta i fråga.
I elbranschen kan man aldrig förutsätta något, då är man snart "rökt".

Jag tar dessutom till mig att inte använda utropstecken eller liknande, hoppas att jag har blidkat din vrede något.

Med hopp om att vi kan vara sakliga och lära oss av varandra även i fortsättningen på detta forum.
 
  • Gilla
Scanian
  • Laddar…
Better safe then sorry, man ska inte tumma på elsäkerheten :) Sen hur ofta är det teori och praktik funkar i harmoni tillsammans?
 
Du kan säkra upp till 25a om du vill också.. men då blir det hett om öronen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.