Håller på att byta ett jordat utanpåliggande uttag inkl. ledning som är kopplat en kopplingsdosa. När jag skruvat loss jordledningen och en ledning till kom jag på att jag ville kolla vilken som var fas och skruvade i säkringen igen.
Det visade sig att den ledning som fortfarande var ansluten till vägguttaget var fas.
Men när jag mäter med testmejseln får jag utslag på alla tre, d.v.s. fas, nolla och jord.
Hur kan det vara spänning på nolla och jord när dom inte är anslutna?
Eller reagerar mätpennan på grund av att nolla och jord inte är anslutna?
 
Vad är det för spänningsprovare du har? Är det den som ser ut som en skruvmejsel där man sätter fingret på toppen av mejseln, eller är det en induktiv penna, typ Phasen?
 
Det är en testskruvmejsel, men jag får samma resultat med Phasenpennan.
 
Om du har lossat nolla och jord, men har fasen ansluten, får du tillräckligt med spänning i de lösa ledarna, genom induktion, för att en testpenna ska ge utslag.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.