13 979 läst ·
19 svar
14k läst
19 svar
Röd kabel
Sida 1 av 2
Kan någon hjälpa en el-analfabet? :-/
Vår elektriker har dragit elkablar i huset. En annan elektriker har varit där och tittat och nu påstår han att den röda kabel som är dragen inte får användas. Stämmer det? Är den röda kabeln någon sorts "low-budget"-variant med sämre säkerhet eller vad? Och måste vi isf byta all röd kabel som är dragen?
Tacksam för svar!
Vår elektriker har dragit elkablar i huset. En annan elektriker har varit där och tittat och nu påstår han att den röda kabel som är dragen inte får användas. Stämmer det? Är den röda kabeln någon sorts "low-budget"-variant med sämre säkerhet eller vad? Och måste vi isf byta all röd kabel som är dragen?
Tacksam för svar!
Är huset nybyggt eller är det en ombyggnad på ett äldre hus.
Grundregeln är om jag har fattat det rätt är att det inte får finnas risk för förväxling på röd. Är huset således nybyggt efter att röd blev tillåten igen och gulgrön är jord så ser jag inga problem med detta. Man kan dock förtydliga det hela genom att skriva på gruppförteckningen att röd förekommer som ledare.
Tilläggas ska att jag saknar allt vad behörigheter och inte jobbar som elektriker
Grundregeln är om jag har fattat det rätt är att det inte får finnas risk för förväxling på röd. Är huset således nybyggt efter att röd blev tillåten igen och gulgrön är jord så ser jag inga problem med detta. Man kan dock förtydliga det hela genom att skriva på gruppförteckningen att röd förekommer som ledare.
Tilläggas ska att jag saknar allt vad behörigheter och inte jobbar som elektriker
Tillåten, men ej att rekomendera pga risken för förväxling, då denna färg var jord en gång i tiden. Vad används tåten till?[/quote]SkaneErik skrev:
Den används till tändtråd eller mellantråd, på samma sätt som vit eller orange.
Mvh Tobbe (som har 8 år i elektrikeryrket)
Jag lider med dig MickeGM skrev:
Man vill ju gärna tro att folk menar kabel när dom skriver kabel, men så enkelt är det ju sällan.
Lekmannen anser allt för ofta att en tråd är en kabel...[/quote]
Ett annat exempel är ju när ordet "sladd" används för en EKKJ 4*10+10! >
Allvetare
· Härifrån
· 789 inlägg
Hänger på hur det kan låta ibland (läs ofta): ;D
Man skall inte glömma ordet kontakt.
"Jag vill ha en kontakt här, en kontakt där ...sedan en kontakt du vet som är dubbel för att tända de två kontakterna i taket med:"
Översatt:
"Jag vill ha ett vägguttag här, ett vägguttag där, sedan en kronströmbrytare för att tända de två takuttagen med."
Ursäkta att det blev lite OT, men jag kunde inte hålla mig.
Man skall inte glömma ordet kontakt.
"Jag vill ha en kontakt här, en kontakt där ...sedan en kontakt du vet som är dubbel för att tända de två kontakterna i taket med:"
Översatt:
"Jag vill ha ett vägguttag här, ett vägguttag där, sedan en kronströmbrytare för att tända de två takuttagen med."
Ursäkta att det blev lite OT, men jag kunde inte hålla mig.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 191 inlägg
Tillåten, men ej att rekomendera pga risken för förväxling, då denna färg var jord en gång i tiden. Vad används tåten till?[/quote]selle79 skrev:
Den används till tändtråd eller mellantråd, på samma sätt som vit eller orange.
Mvh Tobbe (som har 8 år i elektrikeryrket)[/quote]
I min (nya) anläggning är rött tändtråd för att tända en massa lampor när larmet går. Kronuttagen har alltså en extra tändtråd som tänder lampan oavsett hur brytaren står. Alla röda går till en multipolig kontaktor som dras av larmcentralen.
Tillåten, men ej att rekomendera pga risken för förväxling, då denna färg var jord en gång i tiden. Vad används tåten till?[/quote]Johan Gunverth skrev:
Den används till tändtråd eller mellantråd, på samma sätt som vit eller orange.
Mvh Tobbe (som har 8 år i elektrikeryrket)[/quote]
I min (nya) anläggning är rött tändtråd för att tända en massa lampor när larmet går. Kronuttagen har alltså en extra tändtråd som tänder lampan oavsett hur brytaren står. Alla röda går till en multipolig kontaktor som dras av larmcentralen.[/quote]
Bra idé!
Är det vanligt att låta larmet tända upp hela huset?