Kan någon hjälpa en el-analfabet? :-/
Vår elektriker har dragit elkablar i huset. En annan elektriker har varit där och tittat och nu påstår han att den röda kabel som är dragen inte får användas. Stämmer det? Är den röda kabeln någon sorts "low-budget"-variant med sämre säkerhet eller vad? Och måste vi isf byta all röd kabel som är dragen?
Tacksam för svar!

Det är svårt att säga om det är fel på din kabel. Det finns t.ex EKK som är "falurödfärgad" och vad jag vet så är den godkänd.

Hur ser jag om det är en EKK? Står det på den eller kan jag endast gå på färgen?

På många kabeltyper finns typen inpräglad i mantlen men kan var svårt att hitta.

;)

Om det är FK vi talar om så var röd tidigare jord och den är ju idag som alla vet gulgrön. och mig veterligen så är det inte tillåtet med röd fk i nyinsatllation.

Jag var ju snabb och antog att det var kabel. ;)

Röd FK är tillåten i nyinstallation i dag!!

Mvh Tobbe

selle79 skrev:
Röd FK är tillåten i nyinstallation i dag!!

Mvh Tobbe
Tillåten, men ej att rekomendera pga risken för förväxling, då denna färg var jord en gång i tiden. Vad används tåten till?

Är huset nybyggt eller är det en ombyggnad på ett äldre hus.

Grundregeln är om jag har fattat det rätt är att det inte får finnas risk för förväxling på röd. Är huset således nybyggt efter att röd blev tillåten igen och gulgrön är jord så ser jag inga problem med detta. Man kan dock förtydliga det hela genom att skriva på gruppförteckningen att röd förekommer som ledare.

Tilläggas ska att jag saknar allt vad behörigheter och inte jobbar som elektriker

SkaneErik skrev:
[quote author=selle79 link=1137766587/0#6 date=1137780162]Röd FK är tillåten i nyinstallation i dag!!

Mvh Tobbe
Tillåten, men ej att rekomendera pga risken för förväxling, då denna färg var jord en gång i tiden. Vad används tåten till?[/quote]

Den används till tändtråd eller mellantråd, på samma sätt som vit eller orange.

Mvh Tobbe (som har 8 år i elektrikeryrket)

MickeM skrev:
Jag var ju snabb och antog att det var kabel.   ;)
Jag lider med dig Micke ;)

Man vill ju gärna tro att folk menar kabel när dom skriver kabel, men så enkelt är det ju sällan.
Lekmannen anser allt för ofta att en tråd är en kabel...

GM skrev:
[quote author=MickeM link=1137766587/0#5 date=1137776766]Jag var ju snabb och antog att det var kabel.   ;)
Jag lider med dig Micke  ;)

Man vill ju gärna tro att folk menar kabel när dom skriver kabel, men så enkelt är det ju sällan.
Lekmannen anser allt för ofta att en tråd är en kabel...[/quote]
Ett annat exempel är ju när ordet "sladd" används för en EKKJ 4*10+10! >:(

Hänger på hur det kan låta ibland (läs ofta): ;D
Man skall inte glömma ordet kontakt.

"Jag vill ha en kontakt här, en kontakt där ...sedan en kontakt du vet som är dubbel för att tända de två kontakterna i taket med:"

Översatt:
"Jag vill ha ett vägguttag här, ett vägguttag där, sedan en kronströmbrytare för att tända de två takuttagen med."

Ursäkta att det blev lite OT, men jag kunde inte hålla mig. :D

selle79 skrev:
[quote author=SkaneErik link=1137766587/0#7 date=1137781681][quote author=selle79 link=1137766587/0#6 date=1137780162]Röd FK är tillåten i nyinstallation i dag!!

Mvh Tobbe
Tillåten, men ej att rekomendera pga risken för förväxling, då denna färg var jord en gång i tiden. Vad används tåten till?[/quote]

Mvh Tobbe (som har 8 år i elektrikeryrket)[/quote]

I min (nya) anläggning är rött tändtråd för att tända en massa lampor när larmet går. Kronuttagen har alltså en extra tändtråd som tänder lampan oavsett hur brytaren står. Alla röda går till en multipolig kontaktor som dras av larmcentralen.

Johan Gunverth skrev:
[quote author=selle79 link=1137766587/0#9 date=1137789164][quote author=SkaneErik link=1137766587/0#7 date=1137781681][quote author=selle79 link=1137766587/0#6 date=1137780162]Röd FK är tillåten i nyinstallation i dag!!

Mvh Tobbe

Mvh Tobbe (som har 8 år i elektrikeryrket)[/quote]

I min (nya) anläggning är rött tändtråd för att tända en massa lampor när larmet går.  Kronuttagen har alltså en extra tändtråd som tänder lampan oavsett hur brytaren står. Alla röda går till en multipolig kontaktor som dras av larmcentralen.[/quote]
Bra idé!
Är det vanligt att låta larmet tända upp hela huset?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.