4 695 läst ·
8 svar
5k läst
8 svar
Strömbrytarinstallation
Hej, jag skulle behöva hjälp med hur jag ska installera en strömbrytare,
det är säkert lätt, men har aldrig gjort det förut.
Jag ska sätta strömbrytaren på en skarvsladd som är kopplad till en annan skarvsladd som i sin tur är kopplad till 3 lampor.
Jag köpte en 2polig strömbrytare och undrar om det bara är att koppla + och - på varje sida av strömbrytaren? Har för mig att skarvsladdar har 3 kablar, men har inte öppnat den än, men isåfall vad gör jag av den 3e (jordningskabeln)?
Tack på förhand
mvh / manne
det är säkert lätt, men har aldrig gjort det förut.
Jag ska sätta strömbrytaren på en skarvsladd som är kopplad till en annan skarvsladd som i sin tur är kopplad till 3 lampor.
Jag köpte en 2polig strömbrytare och undrar om det bara är att koppla + och - på varje sida av strömbrytaren? Har för mig att skarvsladdar har 3 kablar, men har inte öppnat den än, men isåfall vad gör jag av den 3e (jordningskabeln)?
Tack på förhand
mvh / manne
Jag har aldrig sett en mellanströmbrytare som är godkänd för att sitta på en sladd med ledare för skyddsjord. Finns sådana?
Här finns mellanströmbrytare i jordat utförande:
http://www.jula.se/Butik/docs/produkt.asp?OrderId=247682375&pf_id=SE-401927
http://www.selga.se/selga/Katalog/frame_katalogpage.Asp?sida=../Katalog/html/78686.htm
http://www.jula.se/Butik/docs/produkt.asp?OrderId=247682375&pf_id=SE-401927
http://www.selga.se/selga/Katalog/frame_katalogpage.Asp?sida=../Katalog/html/78686.htm
Där ser man. Är det en sådan det gäller i detta fall, så måste det ju rimligen finnas en överkopplingsklämma för jordledaren inuti brytaren.
Allvetare
· Härifrån
· 789 inlägg
Inte för att klanka ned på folk, men du verkar inte ha "Nödvändig kännedom" som krävs för att få utföra enklare el-kopplingar utan behörighet.
:-/
Läs (och förstå) denna så får du "nödvändig kännedom":
http://www.elsakerhetsverket.se/dow...409ca80001477/Elsakerhetspocket_indexerad.pdf
Lycka till och kom ihåg att vara försiktig!

:-/
Läs (och förstå) denna så får du "nödvändig kännedom":
http://www.elsakerhetsverket.se/dow...409ca80001477/Elsakerhetspocket_indexerad.pdf
Lycka till och kom ihåg att vara försiktig!
Allvetare
· Härifrån
· 789 inlägg
Det brukar finnas ett kopplingsschema på baksidan på vissa märken (inte alla).Krax skrev:
Vilken typ av strömbrytare gäller det (märke/sort)?
Kanske denna kan hjälpa lite:
http://www.schneider-electric.se/Downloads/PDF/kopplingschema.pdf
L = fas (från centralen)
N = nolla.
P = den beteckningen har jag inte stött på, men sannolikt tändtråd, dvs den "styrda fas" som går till lampan.
X = "död kopplingsplint" - har inte med brytaren att göra utan är till för att skarva annan ledare utan att använda t ex torix.
N = nolla.
P = den beteckningen har jag inte stött på, men sannolikt tändtråd, dvs den "styrda fas" som går till lampan.
X = "död kopplingsplint" - har inte med brytaren att göra utan är till för att skarva annan ledare utan att använda t ex torix.
Klicka här för att svara