Hej!

Vilket märke på eluttag osv ska jag välja? ELJO, ELKO eller de hära artier? Eller någon annat? Alla dessa kostar runt 100 kronor. Hört att ELJO och ELKO ska vara bättre än Artier (som elektrikern inte ens kände till...) Vad blir billigast och bäst? O gärna snyggt också...
 
Det där är en smaksak vad du vill ha.
Personligen gillar jag Elko, men Eljos saker är av bra kvaliet de med, men som sagt designmässigt tilltalar Elko mig mer.

Artier har jag aldrig hört talas om heller så jag kan inte uttala mig om dessa.

Det man skall undvika är billiga typ ÖB/Rusta uttag då dessa kan vara ett rent hel*ete att koppla in, dessutom brukar kvaliteten på dessa vara lite si och så.

Surfa runt lite på tillverkarnas hemsidor för att se alla serier som de har och se om någon tilltalar dig, lite länktips:
www.elko.se
www.eljo.se
www.elbutik.se

Titta även in på Ahlsells hemsida (www.ahlsell.se) för att se utbud hos grossist (välj gästlogin).

 
Merten Artier... Säljs på jula :-)
 
... och Biltema!
 
ok, då är jag med.

Är jag inte helt ute och cyklar är väl dessa tillverkade av Eljo (verkar ruskigt likt Eljo Trend).
Jag köpte en kulodosa på biltema lite akut en gång och blev glatt överaskad när jag skulle montera den och såg att den var tillverkad av Eljo. Jag märkte ingen skillnad på plasten i den och vanliga kulodosor jag köpt märkta Eljo.

Det är väl lika med Julas märke Gelia som väl tillverkas av Elko.
Jag köpte en korsomkopplare (även det lite akut) av märket Gelia på Jula och den var tillverkad av Elko. Jag märkte ingen skillnad på den heller.
 
Man får vad man pyntar för i detta fall .... satsa du på Eljo eller elko
 
RilleRock
Rostig_9000i_-88 skrev:
ok, då är jag med.

Är jag inte helt ute och cyklar är väl dessa tillverkade av Eljo (verkar ruskigt likt Eljo Trend).
Jag köpte en kulodosa på biltema lite akut en gång och blev glatt överaskad när jag skulle montera den och såg att den var tillverkad av Eljo. Jag märkte ingen skillnad på plasten i den och vanliga kulodosor jag köpt märkta Eljo.

Det är väl lika med Julas märke Gelia som väl tillverkas av Elko.
Jag köpte en korsomkopplare (även det lite akut) av märket Gelia på Jula och den var tillverkad av Elko. Jag märkte ingen skillnad på den heller.
Faktum är att Merten var först med "Eljo designen"
Elko är stabilare att koppla in.
Eljo snyggare.
Mertens har sämre plast som spricker lättare plus en himla massa detaljer.
Sen är det inte ett komplett system.
Dock är det minst halva priset.
 
jag jämförde priset mellan eljo och merten för en infälld brytare, det var runt 10-15 kronor billigare med merten, men blir det mycket dubbelramar o dylikt så blir det större skillnad när man inte behöver betala för enkelramarna. fast besvärligare med merten med att "plocka ihop" varje brytare....
 
RilleRock
pellefant skrev:
jag jämförde priset mellan eljo och merten för en infälld brytare, det var runt 10-15 kronor billigare med merten, men blir det mycket dubbelramar o dylikt så blir det större skillnad när man inte behöver betala för enkelramarna. fast besvärligare med merten med att "plocka ihop" varje brytare....
Du hade helt rätt ang prisskilnaden på strömbrytarna ;)
Man e för lat för att kolla allt i Storel listan 8-)
 
ja min grossist, contacten, undergrossist till storel sa att merten var billigare så jag kollade upp hur mycket. lite besvärligt med allt plockande men bra om man sen vill byta design/färg på brytare.
i min relax satte jag merten M-ARC silver, snyggt med något annat än vitt!
högtalaruttagen har jag satt "blindlock" på, ska leta någon smidig kontakt att sätta i dom, helst så det går att mata 2 högtalare från samma lock. någon som har förslag på uttag?
 
pellefant skrev:
högtalaruttagen har jag satt "blindlock" på, ska leta någon smidig kontakt att sätta i dom, helst så det går att mata 2 högtalare från samma lock. någon som har förslag på uttag?
Du kanske kan få lite tips i denna:
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=24212

:)
 
tackar, dom från elbutik vinklade kanske det blir :)
 
Köpte uttag idag på Byggmax. Merten hette de! Fattar inte hur fan de skall kopplas??

Alltså själva kabelanslutningen? Det finns ju inga förskruvningar för kablarna? Om jag förstår det rätt skall kabeln låsas fast i nåt slags snabbfäste. Gör jag det och sen drar lite försiktigt i kabeln när uttaget är monterat lossar ju den för h-lvete >:(

Är jag fel ute eller är kvaliten så dålig?

Hjälp!
 
Steff skrev:
Köpte uttag idag på Byggmax. Merten hette de! Fattar inte hur fan de skall kopplas??

Alltså själva kabelanslutningen? Det finns ju inga förskruvningar för kablarna? Om jag förstår det rätt skall kabeln låsas fast i nåt slags snabbfäste. Gör jag det och sen drar lite försiktigt i kabeln när uttaget är monterat lossar ju den för h-lvete >:(

Är jag fel ute eller är kvaliten så dålig?

Hjälp!
Vadå, har du köpt skarvuttag för skarvsladd eller kapslade IP44 ?

63698-382.jpg

%5Ckatalogbilder%5C%5Cel_a18%5Ca1896802.jpg

Menar du vanliga utanpåliggande eller infällda så finns det inga förskruvningar eller snabbfästen för själva manteln på kabeln..
73819-382.jpg37655-382.jpg
 
Ja, ursäkta. Jag har köpt infällda dubbeluttag.

Vanligtvis skruvar man ju fast den avskalade kabeln i 2 kontakter. Fas & Nolla ;)

Här fanns liksom inga sådana skruvkontakter utan bara som snabbfästen? Eller fattar jag inte rätt? Hjälp?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.