Fick besked från min leverantör att den handdukstork vi beställt var avsedd för dold elanslutning. Baserat på den infon drog vi bara ut sladdar i ett flexrör ut väggen i badrummet för anslutning. Såklart var det felaktig info jag hade fått...

Nu undrar jag om det finns någon form av anslutning som kan fästas på väggen för att ha synlig anslutning men ändå uppnå tillräckligt hög IP klass. Väggen är kaklad så jag vill undvika att bryta upp ett hål i den för att sätta en dosa eller liknande.

Bob_the_builder
http://www.elbutik.se/group.htm?category_id=1922

E-nummer 1437600 (Anslutningsdosa) tillsammans med 1437606 (Membran) verkar göra jobbet. Beroende på var den sitter så kanske du inte ens behöver ip44, men det kan ju aldrig vara fel att ta i lite extra...

Kan du inte returnera handdukstorken och köpa en med "rätt" anslutning i stället? Det verkar ju vara din leverantör som klantat sig?
Annars är det nog en anslutningsdosa du behöver. Inte snyggt, men godkänt för badrum. Dosor ska ha IP 44 i område 1, IP24 i område 2 (0-0,6 m från bad/dusch) och IP 21 i område 3 (0,6-3 m från bad/dusch).

/PJ

Jo, hade gärna lämnat tillbaka den men den finns inte med dold anslutning och de jag har hittat ser inte lika bra ut till samma pengar och funktioner så det lutar åt att sätta en platsdosa på väggen... Irriterande...

Vår elektriker anslöt handdukstorken med EKK-kabel genom VP-rör ända upp i dosan. Röret var kapat i nivå med kaklet och avslutningsvis täckte jag genomgången med en diskret mjukfog. Det var på plattsättarens förslag och båda sa att det var OK.

dalle skrev:
Vår elektriker anslöt handdukstorken med EKK-kabel genom VP-rör ända upp i dosan. Röret var kapat i nivå med kaklet och avslutningsvis täckte jag genomgången med en diskret mjukfog. Det var på plattsättarens förslag och båda sa att det var OK.
Exakt så kopplades vårt bubbelbad in också...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.