Svara Nytt ämne
  1. 2007-03-12 22:52
    Svara | #1

Nykomling Medlem: mar 2007
    Västra Götaland
    15 inlägg

Ta bort trappbrytare, hur koppla?

Hej

Jag har slitit bort en strömbrytare som är en av två brytare som används för att tända en lampa i ett stort rum. Samma funktion som i en trappa fast från två ingångar till rummet.

Nu är saken den att lampan inte funkar alls.

Gissar på att man måste koppla lite där jag slet bort ena strömbrytaren. I dagsläget lät jag bara sladdarna hänga utan att vara ikopplade och det funkar ju inte.

Nån som har tips på hur man gör? Det är tre sladdar som kommer in i den kopplingsdosan jag tagit bort brytaren från. Två gråa och en brun.

Kan man tabba sig om man testar sig fram tro?
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2007-03-12 22:55
    Svara | #2

Senior medlem Medlem: jan 2006
    535 inlägg
    Gillad 1 gånger
    28 bilder
    Det kan du. Defenitivt. Sök litet i forumet så hittar du bra skisser på hur utförandet på trappkoppling ser ut. Vilken som helst av de trådarna du har kan vara spänningssatt, så var försiktig.
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2007-03-12 23:04
    Svara | #3

Västra Götaland
    15 inlägg

Hm, ok. Om jag fattar rätt så skall två av dom trådarna kopplas ihop. Gäller att lista ut vilken som det är spänning i bara. Bra sätt att göra det om man inte vill slicka på kabeln?

4. 2007-03-13 00:07
    Svara | #4

Gudfader Medlem: jan 2007
    Uppsala
    8 156 inlägg
    Gillad 2 gånger
    55 bilder
    Fasenpenna eller multimeter till exempel.

5. 2007-03-13 00:42
    Svara | #5

FSS
    Fullvärdig medlem Medlem: maj 2006
    281 inlägg
    Gillad 3 gånger
    66 bilder
    Om det är kopplat enligt: Tenico gör det själv tips 41. och man har tre trådar i sin dosa...

Så kan man koppla på tre olika sätt, två av dessa sätt kommer ge önskad funktion det tredje kommer göra att lampan inte lyser. Om jag vore du skulle jag mätt lite med multimetern och sedan troligen kopplat ihop en grå tåt med en brun.

MEN... Jag är definitivt ingen behörig elektrikter så skyll inte på mig om det skiter sig

6. 2007-03-13 07:19
    Svara | #6

Du har en apparatdosa med tre trådar som inte är anslutna eller isolerade.
    Föreslår att du utgår från kopplingsdosa/dosor och gör omkopplingen där istället. De trådar som inte används lossar du i kopplingsdosan och isolerar alternativt tar bort om du tänker sätta igen den gamla apparatdosan.

7. 2007-03-13 07:43
    Svara | #7

sawsaw
    Gäst
    Koppla ihop den bruna med en av de grå. Isolera den andra grå ledaren.

8. 2007-03-13 08:22
    Svara | #8

Västra Götaland
    15 inlägg

Tackar och bugar. Det gick ju finfint. Lampan lyser, inget lukat bränt. Ingen ryndteknik direkt när man väl fattat hur det hänger ihop.

Liknande ämnen

1. Koppla bort spis
    av Eremiten i forum El
  2. Koppla bort radiatorer?
    av Jockec i forum Värmepumpar
  3. Trappbrytare koppla
    av GurraB i forum El
  4. Får man koppla trappbrytare så här?
    av Stefan_i_Sthlm i forum El
  5. Koppla bort ugn
    av dalle i forum El