1 385 läst ·
9 svar
1k läst
9 svar
bubbelkars elinstallation
tja!
enligt ss 436 40 00, 701.6 kopplingsutrustningar mm står det bla: motorer ___ _ _ och liknande apparater tilåts inte i område 1 och 2, i område 3 skall det vara kapslingsklass IP21. detta innbär ju för bubbelkar med motor och annan elutrustning att dom inte får kopplas in elektriskt eftersom utrustningen sitter under karet=område 1!!
men, om man anser att bubbelkaret kan hänföras till "tvättmaskiner och andra bruksföremål" enligt anmärkningen i 701.6 och ser i avsnitt 701.8.2 så går det bra om det är kapslingsklass IP44 i område 1
så då måste man väl tolka bubbelbadkar som en "tvättmaskin" för människor eller?
enligt ss 436 40 00, 701.6 kopplingsutrustningar mm står det bla: motorer ___ _ _ och liknande apparater tilåts inte i område 1 och 2, i område 3 skall det vara kapslingsklass IP21. detta innbär ju för bubbelkar med motor och annan elutrustning att dom inte får kopplas in elektriskt eftersom utrustningen sitter under karet=område 1!!
men, om man anser att bubbelkaret kan hänföras till "tvättmaskiner och andra bruksföremål" enligt anmärkningen i 701.6 och ser i avsnitt 701.8.2 så går det bra om det är kapslingsklass IP44 i område 1
så då måste man väl tolka bubbelbadkar som en "tvättmaskin" för människor eller?
Det här känns som nåt man egentigen borde fråga myndigheten som ger ut föreskrifterna och följer upp att de följs.
Rent teoretiskt sett så kan det ju faktiskt vara så att alla bubbelkar i landet är olagligt installerade, för att de inte får vara installerade
Rent teoretiskt sett så kan det ju faktiskt vara så att alla bubbelkar i landet är olagligt installerade, för att de inte får vara installerade
Jag skulle ju tipa på att man räknar karet som bruksföremål.
Finns en annan sån motsägelse, installationsströmställare är inte tillåtet i område 1 och 2. Men om brytaren sitter på eller behövs för ett bruksföremål t.ex.handukstork så är det helt plötsligt tillåtet. :-?
Finns en annan sån motsägelse, installationsströmställare är inte tillåtet i område 1 och 2. Men om brytaren sitter på eller behövs för ett bruksföremål t.ex.handukstork så är det helt plötsligt tillåtet. :-?
man bör kräva att få ett intyg från tillverkaren/importören att CE-märkningen gäller ifall man klipper stickproppen. i annat fall så ska det inkopplas i ett uttag i område 3.
Cylinda godkänner att stickproppen klipps och CE gäller ändå, men tydligen inte dom andra tvättmaskinstillverkarna.
samt att karet vid fast installation ska förgås av allpolig brytare
Cylinda godkänner att stickproppen klipps och CE gäller ändå, men tydligen inte dom andra tvättmaskinstillverkarna.
samt att karet vid fast installation ska förgås av allpolig brytare
Hur är det med installationsströmställare till belysningen i badrummet?MickeM skrev:
Jag känner en som förut hade duschhörna. Då satt brytaren i område 3 vilket ju är tillåtet. När vaktmästarna slänge in ett badkar istället hamnade brytaren i område 1, cirka 30 cm från badkarskanten. Brytaren har kapslingsklass IP21.
Är detta tillåtet?
Jag hade ju åtminstone velat komplettera brytaren med en tätningsdamask, så den uppnår IP44.
Hur är det med installationsströmställare till belysningen i badrummet?CyberStoffe skrev:
Jag känner en som förut hade duschhörna. Då satt brytaren i område 3 vilket ju är tillåtet. När vaktmästarna slänge in ett badkar istället hamnade brytaren i område 1, cirka 30 cm från badkarskanten. Brytaren har kapslingsklass IP21.
Är detta tillåtet?
Jag hade ju åtminstone velat komplettera brytaren med en tätningsdamask, så den uppnår IP44.[/quote]
Nej, inga brytare i område 1 och 2.
Klicka här för att svara