1 999 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
en - till 2 transformatorer?
Visst går det att koppla ihop dem, men det gäller ju att se upp med ledararean och hur de kopplas ihop. Med 12 V blir ju strömmen 10 A redan vid 120 W och kopplar man så att strömmen dubblas i den gemensamma ledaren skulle den kunna bli överhettad.
mulpac skrev:
det kommer att vara 6st 20W 12V lampor som delar på en minuskabel (nolla)
sen så är det 4 lampor på en transfomator & 2 på den andra.
båda kommer att utrustas med dimmer före transformatorerna
Då bör det ju gå bra med 1,5 mm^2, men om sekundärsidorna på transformatorerna inte är jordade vore det smartast att koppla dem "ur fas", alltså så att + på ena kopplas ihop med - på andra så att strömmen i gemensamma ledaren inte summeras från de två kretsarna.CarMan skrev:
Ja så kan man ju kopla när det är växelström, tänkte inte på det.
hur blir det före transformatorerna då?
jag har ju idag en 1,5 kvadratare som matar spegelbelysning (en transfomator med 6 12v spottar) & bastubelysning 2 st 40W glödlampor
blir det för mycke att koppla in dom här 2 extra transformatorerna på samma kabel?
(jag vet att jag i ett annat rum har 9st 50W 230V spottar + 2st 40W glödlampor på en 1,5 kvadratskabel som är säkrad till 10A)
hur blir det före transformatorerna då?
jag har ju idag en 1,5 kvadratare som matar spegelbelysning (en transfomator med 6 12v spottar) & bastubelysning 2 st 40W glödlampor
blir det för mycke att koppla in dom här 2 extra transformatorerna på samma kabel?
(jag vet att jag i ett annat rum har 9st 50W 230V spottar + 2st 40W glödlampor på en 1,5 kvadratskabel som är säkrad till 10A)
Före transformatorerna går det att ta ut 2300 W vid 10 A, så där är det inget problem, vilket beror på att spänningen är högre där. Dessutom har man ju säkringarna som skyddar mot höga strömmar i kablarna, men de vet inte hur höga strömmar man har på sekundärsidan när man transformerat ner spänningen.
Det funkar faktiskt med likspänning också. Skulle man ha samma effekt på båda slingorna blir det som en seriekoppling och det blir ingen ström i den gemensamma ledaren, så den behöver aldrig ta högre ström än någon av de andra ledarna. När bara ena kretsen är på tar den gemensamma ledaren samma ström som andra ledaren i denna krets. Vänder man ena spänningskällan (typ minus mot minus) blir strömmen i gemensamma ledaren summan av strömmarna i båda kretsarna.CarMan skrev:
Klicka här för att svara