Tjohoo,
Vad finns det för krav när det gäller höjd vid placering av elcentral?

1,7m över golv har jag för mig.

Håller jag med om ;)

• Gilla
ELmok
  • Laddar…
Rostig_9000i_-88 skrev:
1,7m över golv har jag för mig.
Är det centrummått du menar då?

Till underkant.

Kom på nu att maxhöjden är 2,2m (till underkant).
Alltså: Elcentralen skall placeras på 1,7-2,2m över golv.
Undantag är handikappanpassade bostäder då gäller 0,9-1m över golv.

Edit: Maxhöjd & Handikapp.

Jävlar vad långa elektriker måste vara...

Ok, om man mot förmodan inte har möjlighet att sätta underkant på skåpet på 1.7. (För att taket är i vägen.)
Vad gäller för minsta avstånd till tak?

Ena centralen sitter i princip kloss mot taket så det förefaller inte finnas någon gräns eller också har elfirmorna fuskat

Med tanke på att centralen dessutom ska vara åtkomlig, kan ju olika regler ha kommit i konflikt med varandra. Det är ju tjurigt att göra något i centralen, om den sitter uppe i taket.

I källare är det ofta svårt att hålla höjden. Det finns lock som man kan montera över centraler, om man måste hålla lägre höjd, av byggnadstekniska skäl.

Hmmm,
1,7 m funkar inte för mig. På den höjden finns ingen plats för den.
Vad krävs om man placerar den handikappsvänligt på 1m.
Lucka, dörr med lås?

Tackar engagemanget.

Jag grävde lite djupare i frågan och i guiden till föreskrifterna står det;
"I bland annat bostäder bör säkringar, som inte är placerade under låsbart lock, placeras så att de inte är lätt åtkomliga för barn, det vill säga i regel på lägst 1,7 meters höjd."

Elsäkerhetsverket svarar;
"I en vanlig bostad bör en dvärgbrytarcentral som inte är placerad under låsbart lock placeras med underkant minst 1,7 - 2,2 meter över golvet"

Så låsbart lock är väl att rekomendera så kan du placera den lägre dock lägst 0,4m över golv mätt till centrumlinjen.

har för mej att handikappanpassad höjd var 900 Ö.G.
samt låsbar lucka.
egentligen borde centralen alltid sättas på den höjden i bostäder eftersom ingen kan säga i förväg vem som kan hamna i rullstol....

Re: Höjdkrav vid placering av elcentral
Jo MickeM, du skriver:

"Så låsbart lock är väl att rekomendera så kan du placera den lägre dock lägst 0,4m över golv mätt till centrumlinjen."

Jag har ett lusthus med ca 0,73m höga väggar och sedan är det glas upp till taket så då undrar jag om det i så fall är okej att sätta en elcentral med lucka på väggen? Elcentralen är ca 38cm hög och har IP55 klassning. Avståndet från den nedre kanten till golvet kommer i så fall bli ca 35cm. Menas med "centrumlinjen" mitten på elcentralens höjd? Alternativet skulle vara att sätta centralen mer eller mindre i taket eller utstickande på en stolpe och det känns mycket avigt.

Får man vara nyfiken och fråga vad du ska göra i lusthuset som kräver elmateriel kapslat IP55? Ångdusch? :)

Finns inga direkta krav på det, finns rekommenderade mått, men här stämmer inget av det så sätt den där det passar bäst.

Så det är barnåtkomst (>1.7m), vattenläckage risk (>0.4m), samt räckhåll (<2.2m) som är anledningarna till rekommendationerna?

Ifall man är rörelsehandikappad kan man ju trycka till automatsäkringar med ett VP-rör om det kniper?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.