6 495 läst ·
19 svar
6k läst
19 svar
Olika typer av DC
Sida 1 av 2
Hejsan.
Försökte få en grunka här som egentligen går på 4x1.5v C batterier att brumma med en 6 volts adapter(stabilserad) för att spara in batteribyten men icke!
Har tydligen rätt dålig koll på det här upptäckte jag och kolla man hos t.ex Kjell&Co så hittar man stabiliserade & ostabiliserade adaptrar & switchade nätaggregat.
Vad skall man välja egentligen?
Måste jag köpa ett nätaggregat?
Annars känns ju ett riktigt blyacc som ett alternativ, 6v/12Ah motsvarar ju MÅNGA billiga 1.5v C batterier som ligger på 0.1-0.2Ah!
/mvh
Försökte få en grunka här som egentligen går på 4x1.5v C batterier att brumma med en 6 volts adapter(stabilserad) för att spara in batteribyten men icke!
Har tydligen rätt dålig koll på det här upptäckte jag och kolla man hos t.ex Kjell&Co så hittar man stabiliserade & ostabiliserade adaptrar & switchade nätaggregat.
Vad skall man välja egentligen?
Måste jag köpa ett nätaggregat?
Annars känns ju ett riktigt blyacc som ett alternativ, 6v/12Ah motsvarar ju MÅNGA billiga 1.5v C batterier som ligger på 0.1-0.2Ah!
/mvh
"Försökte få en grunka här som egentligen går på 4x1.5v C batterier att brumma med en 6 volts adapter(stabilserad) för att spara in batteribyten men icke!"
En grunka som är avsedd för batteridrift har ofta noll och intet glättning av matningsspänningen och kräver således en BRA nätdel för att inte brumma.
En grunka som är avsedd för batteridrift har ofta noll och intet glättning av matningsspänningen och kräver således en BRA nätdel för att inte brumma.
AndersG skrev:"Försökte få en grunka här som egentligen går på 4x1.5v C batterier att brumma med en 6 volts adapter(stabilserad) för att spara in batteribyten men icke!"
En grunka som är avsedd för batteridrift har ofta noll och intet glättning av matningsspänningen och kräver således en BRA nätdel för att inte brumma.
En BRA nätdel för att inte brumma??
Men men, tack för svaret - nästa tack :
patka477 skrev:
Med brumma menade jag fungera rent allmänt, den skall inte låta något för det är en ozon/jonisator och börjar den föra oväsen är jag nog illa ute :-/
Provade med en annan nätdel från en avlagd mobiltelefon och den fick inte heller ens dioden att blinka glatt, fulkopplar jag ett 9v batteri på kontakterna så fungerar det som det ska :-?
Har den nere i källaren för det ena vattenlåset där torkar ut ganska fort för det tappas aldrig vatten där inne och det luktar inte mumma direkt..
Vad göra?
/mvh
AndersG svar täckte igentligen rätt väl det troliga problemet med bytet av drivkälla. Som du märkte sände ordet "brumma" helt andra associationer till de som sysslar med dylika problem ;-)
Rent principiellt är DC DC. Same same but different. Vad som kan skillja är just hur "ren" DC:n är. Hur mycket av den ursprungliga AC:n finns kvar eller hur mycket annat skräp kommer med.
Ett ostabiliserat nätaggregat eller batterieliminator (same same) har en viss spänning obelastat, men denna skjunker sedan beroende på hur mycket du belastar den med.
En stabiliserad batterieliminator justerar sig själv allteftersom belastningen ökar så att spänningen ut alltid är konstant. Jämför med en bil som kommer på E6 mot halandsåsen. Sätt i cruise control på 110km/h och den håller det uppför hela backen.
En switchad batterieliminator är bara en annan metod att plocka ner spänningen. Man använder inte då en transformator, utan hackar sönder 230Ven. Tyvärr för detta hackandet med sig en hel del högfrekvent snask ut på utspänningen, som måste filtreras bort i apparaten (eller i en välgjord batterieliminator).
Du skall definitivt använda en stabiliserad eliminator. Sedan gäller det helt enkelt att hitta en riktigt bra sådan. För problemet är med största sannolikhet just detta.
Har själv en nummerpresentatör som hade en gammal (med tranformator) batterieliminator. Denna drog dock en hiskelig massa förluster, så jag bytte den mot en switchad dito. I princip fungerar presentatören. Displayen är igång, menyer fungerar, men den visar inga telefonsamtal. Det jag har slutit mig till är att min switchade nätdel producerar en massa skit som stör DTMF (den signalmetod som används för informationen) mottagningen.
Rent principiellt är DC DC. Same same but different. Vad som kan skillja är just hur "ren" DC:n är. Hur mycket av den ursprungliga AC:n finns kvar eller hur mycket annat skräp kommer med.
Ett ostabiliserat nätaggregat eller batterieliminator (same same) har en viss spänning obelastat, men denna skjunker sedan beroende på hur mycket du belastar den med.
En stabiliserad batterieliminator justerar sig själv allteftersom belastningen ökar så att spänningen ut alltid är konstant. Jämför med en bil som kommer på E6 mot halandsåsen. Sätt i cruise control på 110km/h och den håller det uppför hela backen.
En switchad batterieliminator är bara en annan metod att plocka ner spänningen. Man använder inte då en transformator, utan hackar sönder 230Ven. Tyvärr för detta hackandet med sig en hel del högfrekvent snask ut på utspänningen, som måste filtreras bort i apparaten (eller i en välgjord batterieliminator).
Du skall definitivt använda en stabiliserad eliminator. Sedan gäller det helt enkelt att hitta en riktigt bra sådan. För problemet är med största sannolikhet just detta.
Har själv en nummerpresentatör som hade en gammal (med tranformator) batterieliminator. Denna drog dock en hiskelig massa förluster, så jag bytte den mot en switchad dito. I princip fungerar presentatören. Displayen är igång, menyer fungerar, men den visar inga telefonsamtal. Det jag har slutit mig till är att min switchade nätdel producerar en massa skit som stör DTMF (den signalmetod som används för informationen) mottagningen.
Håller med, men storleken är beroende av vilken belastning man har och frekvens på brummet. Ofta räcker en 1000uF konding med en liten tantal på 1,0 uF parallellt för att ta de höga frekvenserna.Granit999 skrev:
Annars tycker jag att en liten batterieliminator för ett par hundra borde vara det absolut smidigaste, t ex från Clas O.
Det finns ju transformatorer i switchande aggregat också, även om de jobbar med högre frekvens (än 50 Hz), och därför kan göras mindre.
Jag tycker att det låter som om det ursprungliga problemet är att grunkan tar för mycket ström för att "brumma" med den batterieliminator du provade med. Kan du inte mäta strömmen vid batteridrift, så du får en uppfattning om vad det handlar om?
Ibland är det startströmmar som måste till för att komma igång. Sen kan förbrukningen sjunka under drift. Batterieliminatorer är stämplade med max ström de kan leverera.
Principiellt brukar man säga att antingen använder man linjära aggregat och andras störningar eller switchande aggregat och sina egna störningar.
Jag tycker att det låter som om det ursprungliga problemet är att grunkan tar för mycket ström för att "brumma" med den batterieliminator du provade med. Kan du inte mäta strömmen vid batteridrift, så du får en uppfattning om vad det handlar om?
Ibland är det startströmmar som måste till för att komma igång. Sen kan förbrukningen sjunka under drift. Batterieliminatorer är stämplade med max ström de kan leverera.
Principiellt brukar man säga att antingen använder man linjära aggregat och andras störningar eller switchande aggregat och sina egna störningar.
Tar för alla fina svar 
Jag har en stabiliserad nätadapter i 200:- klassen (med ställbart volttal och en del olika munstycken) - den ville inte räcka till.
Den första adaptern jag provade är på 1200mA och det skall ju räcka gott och väl för något som går på 4 C-batterier..
Telefonadaptern var också stabilserad och jag grävde fram en till ur förrådet som verkar vara ostabilserad (saknar symbolen för stabiliserad DC iaf) men ingen vill få det hela att fungera :-?
En kondring var en av möjligheterna jag tänkte på.
En diodbrygga var en annan tanke men jag vet inte hur jag skulle dosera dioderna eller om det ens skulle fungera
Jag tror problemet kan vara att det sitter något fisigt datorchip i den som styr vilka perioder den skall vara på samt avslagen(förprogrammerad), skall koppla mig förbi det sen och prova den vägen.
Jag har multimeter så jag kan spänningsprova och jag har kontant hela vägen, det är bara typen av DC som mystiskt felar.
/mvh
Jag har en stabiliserad nätadapter i 200:- klassen (med ställbart volttal och en del olika munstycken) - den ville inte räcka till.
Den första adaptern jag provade är på 1200mA och det skall ju räcka gott och väl för något som går på 4 C-batterier..
Telefonadaptern var också stabilserad och jag grävde fram en till ur förrådet som verkar vara ostabilserad (saknar symbolen för stabiliserad DC iaf) men ingen vill få det hela att fungera :-?
En kondring var en av möjligheterna jag tänkte på.
En diodbrygga var en annan tanke men jag vet inte hur jag skulle dosera dioderna eller om det ens skulle fungera
Jag tror problemet kan vara att det sitter något fisigt datorchip i den som styr vilka perioder den skall vara på samt avslagen(förprogrammerad), skall koppla mig förbi det sen och prova den vägen.
Jag har multimeter så jag kan spänningsprova och jag har kontant hela vägen, det är bara typen av DC som mystiskt felar.
/mvh
Produkter som diskuteras: "spänningsprova"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Du menar att jag kopplar till adaptern(eller full belastning på multimetern?) och sedan mäter AC`n - eller mäta AC som jag kollar om jag har DC-spänning? (utan adaptern påkopplad).Granit999 skrev:
Tack för hjälpen mannen du är fan rock solid
(& ni andra med men det passade inte så bra ihop med Apersoon eller Lövskog)
Jag skall förtydlig. Du kopplar in din belasting och får din brummspänning.
Brummspänning=växelspänningskomposant som ligger överlagrad på likspänningen.
När du har ditt brumm, kopplar du in en multimeter och mäter om du har någon AC.
Den skall bara vara några mV. Kopplar du in en kondensator på ex 1000 microfarad så skall denna spänning gå ner och ditt brumm försvinna. Lycka till
Brummspänning=växelspänningskomposant som ligger överlagrad på likspänningen.
När du har ditt brumm, kopplar du in en multimeter och mäter om du har någon AC.
Den skall bara vara några mV. Kopplar du in en kondensator på ex 1000 microfarad så skall denna spänning gå ner och ditt brumm försvinna. Lycka till
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Alltså jag har kollat det 82 gånger. Har en ställbar adapter 1200mA 1,5/3/4.5/6/9/12 och en 5.8v 480 mA den tredje kommer jag inte ihåg på rak arm..mulpac skrev:
Den fungerar fint om jag tjyvmatar den med ett 9-voltsbatteri.
Grunnade lite på saken här och jag köper ett större blyacc med laddare på 6v så slipper jag i vilket fall ha en adapter som sitter och drar en massa ström i onödan.