Hej!

Ska förbereda för elektrikern genom att dra trefaskablar. Visst är det blå, gul/grön, brun, svart och grå man ska använda sig av? FK 1,5... varför säljer varken Elfa, Clas Ohlson eller jula grå fk1,5kabel? Finns det några bra alternativ? Elektrikern kommer på Onsdag så det är lite brådis ..

• Gilla
Carl-Jo-han
  • Laddar…
Vad ska det va till? Ofta går det lika bra med svart, svart, brun, blå och gul/grön, om det inte är viktigt att veta exakt vilken fas som är vilken.

Eller tre svarta, blå och gul/grön, för den delen.

Enligt ellagen är det du tänker göra förmodligen förbjudet för den som saknar behörighet. Bara så du vet.

Är det olagligt att dra kablar genom ett flexrör som inte är ingjutet ännu? Jag kopplar ju inte in någonting...

Ska dra trefas till ugn och glashäll.

Jonasc skrev:
Ska dra trefas till ugn och glashäll.
Tjena, vill inte vara petig/besserwissrig (heter det så...) :) men jag antar att du kollat att det är just trefasmatning du behöver. Det är mycket 220V ugnar/hällar för närvarande och då kan du behöva plannera annorlunda.

Tänk på att de ofta ska 16A vilket innebär att du ska dra 2,5mm2

Haha nej jag har faktiskt inte kollat att det verkligen behövs trefasmatning. Det är en IKEA (Whirlpool) glashäll och ugn jag ska köpa. Tror jag tar och väntar med dra trefaskablar... 16A används väl endast för spis? Har dragit FK1,5 överallt annars.

En till fråga... Är trefas "kompatibelt" med enfas? Alltså, kan en ursprungligen designad enfasspis köras med trefas och vice versa?

Och om nu inte trefas behövs. Kommer en eletriker på onsdag och ska installera ny el-central och dra om all el (nuvarande kablar från 1950 och ojordat)... är det inte lika bra att dra in trefas (som finns uppdraget till precis innan huvudsäkringen i min lägenhet)?

Jonasc skrev:
Är det olagligt att dra kablar genom ett flexrör som inte är ingjutet ännu? Jag kopplar ju inte in någonting...
Det är naturligtvis inte förbjudet att dra kabel eller fk genom rör, men man bör prata med sin elektriker innan om man vill att det ska ingå i en installation eftersom det inte är säkert att elektrikern kan/vill godkänna och använda det h*n inte dragit själv.

Det är vettigt att dra fram tre faser, jord och nolla med tillräckligt stora areor så kan du koppla in enfasiga eller trefasiga spisar beroende på vad som kommer framöver.

Till spis får du inte dra mindre än 2.5mm[sup]2[/sup] FK.

Är det något mer i en lägenhet som behöver 2,5mm2 FK? Typ kyl/frys, diskmaskin? Jag har dragit FK1,5 överallt och elektrikern har inte sagt något om det...

mulpac skrev:
[quote author=Jonasc link=1138610482/0#2 date=1138611423]Är det olagligt att dra kablar genom ett flexrör som inte är ingjutet ännu? Jag kopplar ju inte in någonting...
Det är naturligtvis inte förbjudet att dra kabel eller fk genom rör, men man bör prata med sin elektriker innan om man vill att det ska ingå i en installation eftersom det inte är säkert att elektrikern kan/vill godkänna och använda det h*n inte dragit själv.
[/quote]

Om det skall användas i installationen så är det i högsta grad förbjudet.

Fånigt. Vad är nästa steg? Vägra dra kablar i ett redan draget rör i väggen? ...Det kan ju finnas vad skit som helst inuti röret som elektrikern inte har den minsta koll på. Här handlar det om att dra kablar i ett rör som ligger löst på golvet.

Förresten. Det går ju att köpa rör med fördragna kablar på Clas Ohlson. Måste de rören vara dragna av elektriker för att inte klassas som olagliga?

Okej nu har jag en ny fråga angående trefas!

Har förstått att man ska använda sig av FK2,5 kopplingstråd. Gäller detta endast FAS eller gäller det både FAS, NOLLA och JORD? Elektrikern jag pratade med sa vidare att 10A borde räcka, någon mer som håller med om detta? Funkar det inte lär ju det iofs märkas...

och sista frågan. Om nu inte 10A skulle räcka. Får jag köpa och byta till 16A eller måste en elektriker göra detta?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.