13 991 läst ·
5 svar
14k läst
5 svar
VP rör/flex slang. Dimension?
Vad bör jag ha för dimension om jag ska dra högtalarkabel, antennkabel och rj45 kabel i vp rör eller flexslang?
Jag ska alltså inte dra alla dessa i samma rör utan en kabel per rör. Räcker det med 16mm??
Det ska fräsas ner i golvet inna parketten läggs.
Jag ska alltså inte dra alla dessa i samma rör utan en kabel per rör. Räcker det med 16mm??
Det ska fräsas ner i golvet inna parketten läggs.
16mm räcker för cat5 och antennkabel och även för vanlig högtalarkabel, men för "seriös" högtalarkabel (t ex Supra) måste du upp i dimension. Kan vara smart att dra dubbla nätverkskablar i samma rör när du ändå håller på (finns dubbeluttag) och då blir 16mm väl knappt.
Det är stor skillnad på VP rör eller flexslang.
Det som man får plats med i ett 16 mm VP rör får INTE plats i en 16 mm flexslang.
För att få plats med det som rymms i ett 16 mm VP rör så får man gå upp till nästa dim på flexslangen.
Om du inte vill fräsa för stora spår så välj VP rör.
Det som man får plats med i ett 16 mm VP rör får INTE plats i en 16 mm flexslang.
För att få plats med det som rymms i ett 16 mm VP rör så får man gå upp till nästa dim på flexslangen.
Om du inte vill fräsa för stora spår så välj VP rör.
Inga problem att dra dubbla cat5 i ett 16 vp rör. Går tom att dra 2 cat5 plus en tele i ett sånt rör.
Det går även att dra 2 cat6 i ett vp 16 rör om man gör böjarna försiktigt.
Överväg att dra två vp16 till varje dosa. Det är ändå billigare än att dra ett vp25
Det går även att dra 2 cat6 i ett vp 16 rör om man gör böjarna försiktigt.
Överväg att dra två vp16 till varje dosa. Det är ändå billigare än att dra ett vp25
Klicka här för att svara