8 063 läst ·
9 svar
8k läst
9 svar
Måste det vara en brytare till tvättmaskinsuttaget
Behöver det vara en brytare till tvättmaskinen, eller är det tillräckligt med ett vanligt jordat IP44 uttag? Maskinen är en vanlig 230v med stickpropp.
Det är nämligen draget trefas till en kopplingsdosa via en allpolig brytare nu, och dessutom sitter den inte på det ställe vi vill ha den.
Det är nämligen draget trefas till en kopplingsdosa via en allpolig brytare nu, och dessutom sitter den inte på det ställe vi vill ha den.
Själva stickproppen funkar bra som säkerhetsbrytare så vitt jag vet. En separat säkerhetsbrytare krävs bara vid fast anslutning.Jesca_j skrev:
P.s. uttaget måste dock sitta i samma rum som tvättmaskinen står i.
Fler tips på om jag kan skippa den allpoliga brytaren och nöja mig med ett jordat IP44 230v uttag till tvättmaskinen?
Kan jag låta de två oanvända faserna gå till två uttag på andra sidan väggen? (i garaget). Ev. om jag låter det gå via den allpoliga brytaren?
Kan jag låta de två oanvända faserna gå till två uttag på andra sidan väggen? (i garaget). Ev. om jag låter det gå via den allpoliga brytaren?
Skippa du den allpoliga brytaren och sätt tre enfasuttag om det är det du behöver, det finns det inget hinder för i föreskrifterna.Jesca_j skrev:
Glöm inte att märka upp vid dosa och central att du gjort så.
Klicka här för att svara