39 962 läst ·
34 svar
40k läst
34 svar
Max och min spänning på nätet från el-leverantören
Sida 1 av 3
Värt att notera är att man utöver spänningsgodheten enligt SS421 18 11 och SS-EN 50 160 (som sist jag kollade säger att spänningen i leveranspunkten ska ligga mellan 207 och 244 Volt) kan ha upp till 4% spänningsfall i sin installation enligt starkströmsföreskrifterna.
Normen som man kan åberopa gentemot nätägaren gäller alltså i leveranspunkten.
Normen som man kan åberopa gentemot nätägaren gäller alltså i leveranspunkten.
Kolla denna sida. Sök på ordet spänning och du lär hitta den info du behöver.
Kundservice / Fråga Vattenfall - Vattenfall
Fråga:
Vad är normalt 230v? Hur mycket får/kan det diffa +- 10v, eller kan det diffa mer? Hur mycket ska man acceptera, min dator dör när det gör under 210v. Vad kan jag göra för att få en jämnare spänning, vems är ansvaret?
Svar:
Nätspänningen skall nominellt vara 230 V. Det av Elsäkerhetsverket och Svensk standard godkända intervallet är mellan 207 och 240 V.
Nätägaren är ansvarig för att spänningen hos kund ligger inom det normerade intervallet. För att kunna dimensionera nät och reglerutrustning på rätt sätt måste man som nätägare känna till vilka större apparater och andra utrustningar som är anslutna till nätet som kan orsaka spänningsdippar och andra transienter.
Kundservice / Fråga Vattenfall - Vattenfall
Fråga:
Vad är normalt 230v? Hur mycket får/kan det diffa +- 10v, eller kan det diffa mer? Hur mycket ska man acceptera, min dator dör när det gör under 210v. Vad kan jag göra för att få en jämnare spänning, vems är ansvaret?
Svar:
Nätspänningen skall nominellt vara 230 V. Det av Elsäkerhetsverket och Svensk standard godkända intervallet är mellan 207 och 240 V.
Nätägaren är ansvarig för att spänningen hos kund ligger inom det normerade intervallet. För att kunna dimensionera nät och reglerutrustning på rätt sätt måste man som nätägare känna till vilka större apparater och andra utrustningar som är anslutna till nätet som kan orsaka spänningsdippar och andra transienter.
SS 421 18 11 är upphävd sedan 2005-05-01 så den kan vi inte nyttja mot nätägaren.
SS-EN 50 160 är fortfarande i bruk och anger följande:
2.3 Variationer i matningsspänningen
Under normala driftförhållanden, undantaget situationer som upprtår pga fel eller avbrott, skall
- under varje period om en vecka, 95 % av antalet 10-minuters medelvärden av effektivvärdet hos matningsspänningen vara inom Un +-10%
- Varje 10 minuters effektivvärde hos matningsspänningen Un vara inom intervallet +10% /-15%.
Vad jag vet finns ingen som lagt detta på nätet då SS är copyright skyddat och köps via sis.se.
Un är då 230V AC
SS-EN 50 160 är fortfarande i bruk och anger följande:
2.3 Variationer i matningsspänningen
Under normala driftförhållanden, undantaget situationer som upprtår pga fel eller avbrott, skall
- under varje period om en vecka, 95 % av antalet 10-minuters medelvärden av effektivvärdet hos matningsspänningen vara inom Un +-10%
- Varje 10 minuters effektivvärde hos matningsspänningen Un vara inom intervallet +10% /-15%.
Vad jag vet finns ingen som lagt detta på nätet då SS är copyright skyddat och köps via sis.se.
Un är då 230V AC
Eftersom jag jobbar i branschen blir jag itutad detta lite då och då när jag går kurser. Vi har även ett beräkningsprogram där Standarden står.gravedigger skrev:
Diskussioner pågår om att ändra till +-10%. Kanske ett beslut är taget redan, jag vet inte.
Kom också ihåg att det finns ganska långtgående krav på KUNDEN hur denne får "behandla" elnätet. Krav som elnätbolagen dock sällan utnyttjar.
Jag tror att det är svårt att gå upp så mycket i och med att äldre apparater som designades för 220v kan ha svårt att utan störning eller risk hantera 253v. Mitt gamla Märklin kommer med +10% att åka som aldrig förr om det inte är så att relät kommer att stå och växla mellan fram och bak i 50hz.bax skrev:Eftersom jag jobbar i branschen blir jag itutad detta lite då och då när jag går kurser. Vi har även ett beräkningsprogram där Standarden står.
Diskussioner pågår om att ändra till +-10%. Kanske ett beslut är taget redan, jag vet inte.
Kom också ihåg att det finns ganska långtgående krav på KUNDEN hur denne får "behandla" elnätet. Krav som elnätbolagen dock sällan utnyttjar.
Upplever samma på de kurser jag går på, rent generellt inom elkvalitet så försöker man få till en vettig standard som fungerar internationellt. Men det finns många viljor och argument till att ha lite varianter mellan länderna.bax skrev:
Precis som du skriver så har inte bara elnätsägaren skyldigheter, även kunden har vissa skyldigheter där nätägarna många gånger är väldigt snälla i tolkningarna. Det är som jag skrev tidigare även viktigt att tänka på att reglerna som nätägaren skall anpassa sig utifrån gäller vid leveranspunkten. Ett exempel var när en kund klagade på dålig spänning. Vid leveranspunkten var allt frid och fröjd men i huset 60 meter bort var det värre ställt. Matande till huset hittades en 2,5 mm^2 kabel...
Då blir jag nyfiken och frågar den som vet:
Varför använde man i elektrifieringens början en grövre area, gick över till 2,5 kvmm för att sedan gå upp i dimension igen?
Jag har aldrig någonsin sett en 2,5 kvmm matning in i ett hus, vare sig i ett 60-talshus eller äldre, inte ens hört talas om det.
Varför använde man i elektrifieringens början en grövre area, gick över till 2,5 kvmm för att sedan gå upp i dimension igen?
Jag har aldrig någonsin sett en 2,5 kvmm matning in i ett hus, vare sig i ett 60-talshus eller äldre, inte ens hört talas om det.