Hejsan!
Denna fråga jag har är kanske inte helt sammankopplat med husbygge och så men det verkade som det fanns en stor kunskap här.
Nu är det så att jag ska bygga en sk. "elbjörn" vilket ska splitta upp en 16A trefas-lina till 3st avsäkrade 16A enfaslinor.
Jag kommer använda en kapsling till jordfelsbrytare att bygga i.
Jag ska ha ett elintag (europakontakt) och 3st 16A automatsäkringar.
Som enfasuttag ska jag använda 3st 3xförgrenare med 1,5mm^2 kabel.

Som kabel kopplingskabel i kapslingen hade jag då tänkt använda flertrådig 2,5mm^2-kabel eftersom det är 16A. Men kan jag använda dessa grendosorna fastän det är 1,5mm^2-kabel? De kommer ligga fritt men dock fastklammrade på en träskiva. Det står max 3500W på själva förgrenaren så därför borde det väl fungera?
Finns väl ingen risk att dessa kablarna blir för varma?

Anledningen till att denna elbjörn skall byggas är för att jag ska ha ström till ett antal datorer. Och den vidare fördelningen till datorerna kommer ske med ca 3st slingor med grendosor.

Så min fråga är kort och gott, kan jag använda dessa grendosor för direkt koppling till automatsäkringarna? De blir inte för varma när man har hög belastning på dem?


Och en annan fråga, vanligtvis säger man ju 2,5mm^2 till 16A, men gäller det bara när kabeln är fast dragen i väggen där det är mindre ventilation osv?

MVH

Tomas
 
Br33W skrev:
Och en annan fråga, vanligtvis säger man ju 2,5mm^2 till 16A, men gäller det bara när kabeln är fast dragen i väggen där det är mindre ventilation osv?

MVH

Tomas
Nej !
Det är kortslutnings strömmen man räknar på. Och den kortslutningsströmmen det blir av en 16A matning eldar upp din 1,5 kvadrats kabel på noll tid...
 
Draven skrev:
[quote author=Br33W link=1139611785/0#0 date=1139611784]Och en annan fråga, vanligtvis säger man ju 2,5mm^2 till 16A, men gäller det bara när kabeln är fast dragen i väggen där det är mindre ventilation osv?

MVH

Tomas
Nej !
Det är kortslutnings strömmen man räknar på. Och den kortslutningsströmmen det blir av en 16A matning eldar upp din 1,5 kvadrats kabel på noll tid...
[/quote]
Hur kommer det sig att det står max 3500W på grendosan då?
Inne vid själva delningen och från 3-fasuttaget kommer jag iaf använda 2,5kvmm-kabel, men grendosor har vi redan köpt ett större antal, 12st eller så. Är som sagt till en massa datorer. Det är inte riktigt lätt att hitta grendosor med 2,5mm^2-kabel så att säga.
 
Max 3500 W är nog max under en begränsad tid.
Ta inte illa upp nu men om du bygger upp en härva med grendosor och belastar dem maximalt så lär det vara en rätt stor brandrisk.

Grendosor o s v är ju liksom inte till för permanenta lösningar och det är ju därför man inte får klamra upp dem på väggen etc.

/Kent
 
Snickarboden skrev:
Max 3500 W är nog max under en begränsad tid.
Ta inte illa upp nu men om du bygger upp en härva med grendosor och belastar dem maximalt så lär det vara en rätt stor brandrisk.

Grendosor o s v är ju liksom inte till för permanenta lösningar och det är ju därför man inte får klamra upp dem på väggen etc.

/Kent
Ändamålet för detta projektet är att förse datorer med ström på ett LAN, dvs ca 3 dagar. Nu på detta lanet kommer vi ligga ganska bra till med belastningen, vi kommer inte utnyttja totalt 16A på varje fas utan lite under.

Men är det en enorm brandrisk med det hela?
Finns det grendosor med 2,5kvmm-kabel?
 
C
Br33W skrev:
[Ändamålet för detta projektet är att förse datorer med ström på ett LAN, dvs ca 3 dagar. Nu på detta lanet kommer vi ligga ganska bra till med belastningen, vi kommer inte utnyttja totalt 16A på varje fas utan lite under.
Låter som om det skulle vara enklast/billigast att hyra riktiga grejor under dessa dagar.
 
cpalm skrev:
[quote author=Br33W link=1139611785/0#4 date=1139649948][Ändamålet för detta projektet är att förse datorer med ström på ett LAN, dvs ca 3 dagar. Nu på detta lanet kommer vi ligga ganska bra till med belastningen, vi kommer inte utnyttja totalt 16A på varje fas utan lite under.
Låter som om det skulle vara enklast/billigast att hyra riktiga grejor under dessa dagar.
[/quote]

Problemet är väl också att det inte är så vanligt med grendosor med 2,5kvmm-kabel, och det är helt vanliga grendosor med 1,5kvmm-kabel som deltagarna kopplar in sig med. Så det är minst ett lika stort problem isåfall.
 
är det bara korta sladdar på grenuttagen så är det ingen risk att kortslutningsströmmen kommer att orsakan nån brandrisk........................då skulle varenda Dansk sommarstuga stå i lågor :o
 
El_-micke skrev:
är det bara korta sladdar på grenuttagen så är det ingen risk att kortslutningsströmmen kommer att orsakan nån brandrisk........................då skulle varenda Dansk sommarstuga stå i lågor :o
Okay, skönt att höra, det rör sig om en förlängningskabel på 3meter fram till bordsraden, och sen två eller 3st grendosor på rad.

Förresten en fråga till, jag skalade kabeln till en sådan grendosa och den kablarna var flertrådiga, och såg grövre ut än den 1,5kvmm-installtionskabeln jag drog på mitt rum förut, varför detta?
Är den ändå 1,5kvmm? Bara det att det är ytterst lite luftmellanrum i samlingen av ledare?
 
Br33W skrev:
[quote author=El_-micke link=1139611785/0#7 date=1139657040]är det bara korta sladdar på grenuttagen så är det ingen risk att kortslutningsströmmen kommer att orsakan nån brandrisk........................då skulle varenda Dansk sommarstuga stå i lågor :o
Okay, skönt att höra, det rör sig om en förlängningskabel på 3meter fram till bordsraden, och sen två eller 3st grendosor på rad.[/quote]

Om du har 16A 3fas in och ska ha 3st 16A enfas ut så behöver du egentligen inte ha några automatsäkringar heller, det enda du behöver är att fixa en vettig kapsling.

Mitt tips är att skruva upp ett 3fas 16A intag + 3st vanliga jorddade vägguttag på en platta (välj plywood, inte spånskiva, så blir det mycket stryktåligare). Automatsäkringarna du pratade om skadar såklart inte.

Kör sen med 2.5mm2-kabel fram till första grendosan, låt den "komma ner" mitt på bordsraden och fortsätt åt båda håll med de redan köpta dosorna med 1.5mm2-kabel.

Eller så skaffar du 6st 10A automatsäkringar och delar upp inkommande 16A trefas till 6st enfasgrupper, då är det lugnt med 1.5mm2-kabeln hur du än gör.

Tänk på att det är verkligen ofta fråga om lång kontinuerlig last när man LAN'ar, även om folk sover ibland så är ju oftast datorn på dygnet runt och skärmarna klart mer än ett halvt dygn i sträck.

 
yxis skrev:
[quote author=Br33W link=1139611785/0#8 date=1139659203][quote author=El_-micke link=1139611785/0#7 date=1139657040]är det bara korta sladdar på grenuttagen så är det ingen risk att kortslutningsströmmen kommer att orsakan nån brandrisk........................då skulle varenda Dansk sommarstuga stå i lågor :o
Okay, skönt att höra, det rör sig om en förlängningskabel på 3meter fram till bordsraden, och sen två eller 3st grendosor på rad.[/quote]

Om du har 16A 3fas in och ska ha 3st 16A enfas ut så behöver du egentligen inte ha några automatsäkringar heller, det enda du behöver är att fixa en vettig kapsling.

Mitt tips är att skruva upp ett 3fas 16A intag + 3st vanliga jorddade vägguttag på en platta (välj plywood, inte spånskiva, så blir det mycket stryktåligare). Automatsäkringarna du pratade om skadar såklart inte.

Kör sen med 2.5mm2-kabel fram till första grendosan, låt den "komma ner" mitt på bordsraden och fortsätt åt båda håll med de redan köpta dosorna med 1.5mm2-kabel.

Eller så skaffar du 6st 10A automatsäkringar och delar upp inkommande 16A trefas till 6st enfasgrupper, då är det lugnt med 1.5mm2-kabeln hur du än gör.

Tänk på att det är verkligen ofta fråga om lång kontinuerlig last när man LAN'ar, även om folk sover ibland så är ju oftast datorn på dygnet runt och skärmarna klart mer än ett halvt dygn i sträck.

[/quote]


Automatsäkringar vill jag ha eftersom det är en lite äldre lokal vi är i, och det är bättre ifall dessa säkringar går än i vanliga elskåpet.

Var kan jag få tag på vettig förlängningskabel och grendosa med 2,5kvmm-kabel då?

Lutar nog ändå åt att använda de grendosorna vi har direkt :/
 
men hur är det igentligen med att dela upp en 3-fas på det här sättet. Är det helt OK?

Om man kopplar in utrustnigar med fasvridande karakteristik (Vet ej om datorer vrider fasen, men det är sannolikt), så riskerar man ju att strömmarna till den gemensamma nollan adderar sig istället för att ta ut varandra. Då kan man ju få överström i nollan.

Jag har fått för mig att det inte är tillåtet att dela upp en 3-fas på det här viset, när man kopplar in "allmäna utag" som man ju inte vet vad som kan kopplas in på dem.
 
hempularen skrev:
men hur är det igentligen med att dela upp en 3-fas på det här sättet. Är det helt OK?

Om man kopplar in utrustnigar med fasvridande karakteristik (Vet ej om datorer vrider fasen, men det är sannolikt), så riskerar man ju att strömmarna till den gemensamma nollan adderar sig istället för att ta ut varandra. Då kan man ju få överström i nollan.

Jag har fått för mig att det inte är tillåtet att dela upp en 3-fas på det här viset, när man kopplar in "allmäna utag" som man ju inte vet vad som kan kopplas in på dem.
Det är helt rätt. Det kan bli väldigt stor ström i nollan.  Sen tycker jag att idén inte alls är bra. Det låter enkelt men kan ställa till med stor skada.

Nr1 så kan det som sagt bli för mycket ström i nollan

Nr 2 så om du matar med 16A till din egna "elbjörn" och du sedan stoppar i egna automatsäkringar där så är chansen stor att om en säkring löser så är det inte dina som gör det. Utan dom som matar din "elbjörn". Det är oftast säkringarna längst bort i kedjan som löser. Framför allt om dom båda är 16A.

Nr3 Om du matar ut 16A i grendosorna så skulle det teoretiskt sätt kunna vara nästan 25A i en timme innan säkringarna löser. Och jag kan nästan garantera att det tål inte datorerna. Risken är att all elektronik som är inkopplad pajjar. Och det kan bli dyrt för alla.

Mitt förslag är att ni hyr en byggcentral (eller 2) som ni matar med 16A och som har 5-6 st 10A uttag som ni kan ansluta era grendosor till. Dessa är inte dyra utan kostar mellan tummen och pekfingret 100:-/dygn.

// DeBe
 
DeBe skrev:
[quote author=hempularen link=1139611785/0#11 date=1139670081]men hur är det igentligen med att dela upp en 3-fas på det här sättet. Är det helt OK?

Om man kopplar in utrustnigar med fasvridande karakteristik (Vet ej om datorer vrider fasen, men det är sannolikt), så riskerar man ju att strömmarna till den gemensamma nollan adderar sig istället för att ta ut varandra. Då kan man ju få överström i nollan.

Jag har fått för mig att det inte är tillåtet att dela upp en 3-fas på det här viset, när man kopplar in "allmäna utag" som man ju inte vet vad som kan kopplas in på dem.
Det är helt rätt. Det kan bli väldigt stor ström i nollan. Sen tycker jag att idén inte alls är bra. Det låter enkelt men kan ställa till med stor skada.

Nr1 så kan det som sagt bli för mycket ström i nollan

Nr 2 så om du matar med 16A till din egna "elbjörn" och du sedan stoppar i egna automatsäkringar där så är chansen stor att om en säkring löser så är det inte dina som gör det. Utan dom som matar din "elbjörn". Det är oftast säkringarna längst bort i kedjan som löser. Framför allt om dom båda är 16A.

Nr3 Om du matar ut 16A i grendosorna så skulle det teoretiskt sätt kunna vara nästan 25A i en timme innan säkringarna löser. Och jag kan nästan garantera att det tål inte datorerna. Risken är att all elektronik som är inkopplad pajjar. Och det kan bli dyrt för alla.

Mitt förslag är att ni hyr en byggcentral (eller 2) som ni matar med 16A och som har 5-6 st 10A uttag som ni kan ansluta era grendosor till. Dessa är inte dyra utan kostar mellan tummen och pekfingret 100:-/dygn.

// DeBe[/quote]
För tillfället så har vi en elbjörn som har 6st 10A-uttag, anledningen till att jag ville ha 3x16A istället är att det blir mycket enklare med grendosor för besökarna eftersom vi har 3 bordsrader, (31 platser). Nackdelen är ju att man kan bara ta ut 8A på varje uttag, och om vi belastar mer så går säkringarna i skåpet och man har egentligen ingen nytta av automatsäkringarna.
Men då tar vi och använder den elbjörnen på nästa LAN, och så ska jag skissa på någon annan lösning till nästa gång när vi kommer vara i en annan lokal och ha fler besökare.

Tack för all hjälp.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.