Har precis flyttat till ett hus och hittade en skarv på en jordad förlängingssladd i garaget. Han som bodde här tidigare har nog gjort det själv för att få rätt längd på förlängningen fram till arbetsbänken. Det är en sockerbit med eltejp runt. Se bilden nedan(eltejpen borttagen). Är det rätt gjort? "Kan/får" man göra så här? Är det säkert etc.? Vill gärna ha den där förlängningen kvar eftersom det inte finns nåt uttag borta på "andra sidan" garaget.
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Själv skulle jag inte vilja ha den som permantent lösning iaf. Köp en som är rätt längd på eller ännu bättre se till att få ett riktigt uttag vid arbetsbänken.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
För det första så (är jag nästan säker) får man inte ha en sockerbitsskarv som skyddas av bara eltejp. För det andra så får man inte skarva apparatsladdar (lampsladdar etc.) utan att ha en dragavlastning. För det tredje så skall man vid all anslutning av jordad sladd se till att jordtråden är längre än övriga trådar, så att den blir den som går av sist om man trots övriga punkter lyckas dra sönder anslutningen. Här ser det ut som jordtråden är den kortaste.
Så en slutsats är att detta är inte en tillåten skarv, gjord av någon som inte vet hur man skall skarva. Får väl vara tacksam att den var isolerad med eltejp åtminstonde. Och ansluten med skruvplint. Den kunde ju varit ihoptvinnad utan isloering.
Så en slutsats är att detta är inte en tillåten skarv, gjord av någon som inte vet hur man skall skarva. Får väl vara tacksam att den var isolerad med eltejp åtminstonde. Och ansluten med skruvplint. Den kunde ju varit ihoptvinnad utan isloering.
OK, men borde jag inte kunna köra med den så länge? Tills jag får anledning att anlita en elektriker för annat också så jag kan få ett redigt uttag då. Det är ingen belastning på kabeln alls och den är dragen i taket och grenuttaget är fastsatt i väggen.
Jag antar att det är en stickpropp i ena änden, och en valig "skarvdosa" som är fastskruvad på arbetsbänken, eller?
Om det är så så är det bara att byta ut den där sockerbiten mot en stickpropp och ett skarvuttag så har du en okej koppling. Det får du dessutom göra själv, åtminstone om jag inte minns helt fel så får man faktiskt numera skruva med jordade skarvsladdar själv, förr i tiden fick man bara skruva med ojordade saker själv.
Om den där sladden däremot är fast installerad i nån ände, eller om uttagen är avsedda för fast installation (utan korrekt dragavlastning) så är den INTE korrekt utförd.
Men, ärligt talat, bedöm själv, finns det någon risk att någon/något drar i kabeln (förvarar du eller kommer du förvara saker i takhöjd som kan haka tag i den t.ex.?) eller finns det risk att ungar klättrar upp på något och börjar meka med den där? Om inte så är väl prioriteten att fixa den där saken inte allra största.
Det här är faktiskt annars egentligen ett problem med dagens regler. Man får själv slänga upp en skarvsladd till den plats man behöver ha el på, men man får inte, trots att det är en bättre lösning, montera upp ett vägguttag där och spika upp kabel fram till närmaste dosa. Det är ganska löjligt, man får byta ett vägguttag om det redan går en ledning till det, men man får inte dra själva ledningen. Visst kan det bli problem med att folk använder fel materiel, men det finns det väl å andra sidan redan idag.
Om det är så så är det bara att byta ut den där sockerbiten mot en stickpropp och ett skarvuttag så har du en okej koppling. Det får du dessutom göra själv, åtminstone om jag inte minns helt fel så får man faktiskt numera skruva med jordade skarvsladdar själv, förr i tiden fick man bara skruva med ojordade saker själv.
Om den där sladden däremot är fast installerad i nån ände, eller om uttagen är avsedda för fast installation (utan korrekt dragavlastning) så är den INTE korrekt utförd.
Men, ärligt talat, bedöm själv, finns det någon risk att någon/något drar i kabeln (förvarar du eller kommer du förvara saker i takhöjd som kan haka tag i den t.ex.?) eller finns det risk att ungar klättrar upp på något och börjar meka med den där? Om inte så är väl prioriteten att fixa den där saken inte allra största.
Det här är faktiskt annars egentligen ett problem med dagens regler. Man får själv slänga upp en skarvsladd till den plats man behöver ha el på, men man får inte, trots att det är en bättre lösning, montera upp ett vägguttag där och spika upp kabel fram till närmaste dosa. Det är ganska löjligt, man får byta ett vägguttag om det redan går en ledning till det, men man får inte dra själva ledningen. Visst kan det bli problem med att folk använder fel materiel, men det finns det väl å andra sidan redan idag.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden