Hej!

Har någon en bra lösning på följande problem? Jag vill kunna starta motorvärmaren till bilen aningen genom:

1: digitalt kopplingsur (vanlig timer på DIN-skena)
2: kopplingsur som känner av utetemperatur och slår igång x timmar innan inställd avfärd
2. vanlig brytare

Funktionen ska vara som typ med en trappbrytare, alltså oavsett vilken av brytarna som är påslagen ska det ge ström fram till uttaget ute. Och det ska även funka om två eller tre av brytarna är påslagna.

Ska man använda någon form av relä? Eller finns det nån omkopplare som ordnar så man kan få önskad funktion?

Hoppas någon har ett bra tips!!

// Tomas

ByggaNytt skrev:
Varför "krångla" till det, finns det mesta i denna:
[bild]

[länk]
OT : har du någon prislista, är intressrad av
09 814 90kWh mätare, 16A/230VEnergy 230LC

Tyvärr!
Har en kompis/elektriker/säljare på Garo som sponsrar mitt bygge med lite prylar ibland så nåt pris vill jag aldrig veta av ;D

Varför "krångla" till det, finns det mesta i denna:

[länk]
Jag har en en snarlik grej som den från Garo. Köpt på Clas Ohlsson. Fast grejjen är att jag även vill kunna starta manuellt via vanlig brytare eller att timern startar.

// Tomas

På Garoprylen är det bara att hålla in båda knapparna några sekunder så får du ström i 30 minuter!
Eller menar du att "starta" från distans?

RoTe
ByggaNytt skrev:
På Garoprylen är det bara att hålla in båda knapparna några sekunder så får du ström i 30 minuter!
Eller menar du att "starta" från distans?
När man kommer på att man ska åka å handla på lördagen vill man ju inte traska ut i minus 20 direkt när man vaknat för att starta motorvärmaren. Då vill man ha en knapp inomhus som slår igång den.

Sant, jag har löst det med ett vanligt eluttag (IP44) bredvid bilvärmaruttaget som jag styr via en timer från sovrummet som f.ö. har fri sikt mot parkeringen 8-)

RoTe
ByggaNytt skrev:
Sant, jag har löst det med ett vanligt eluttag (IP44) bredvid bilvärmaruttaget som jag styr via en timer från sovrummet som f.ö. har fri sikt mot parkeringen 8-)
Då lovar jag dig att sladden sitter i fel uttag när du måste iväg. ;)

P
Så här kanske??

Lite händighet och kunnande om el så går det ju...... :o

• Styrning.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
RoTe skrev:
[quote author=ByggaNytt link=1137357415/0#8 date=1137446516]Sant, jag har löst det med ett vanligt eluttag (IP44) bredvid bilvärmaruttaget som jag styr via en timer från sovrummet som f.ö. har fri sikt mot parkeringen 8-)
Då lovar jag dig att sladden sitter i fel uttag när du måste iväg.  ;)[/quote]

Nejdå, min bil står redan varm/go i garaget ;) Någon annans bil kanske dock inte har fått i sladden eftersom jag aldrig skulle ge mig iväg och handla i -20 :D

Pellesyd skrev:
Så här kanske??

Gissar att den där kopplingen inte gillas av elektriker. Flera brytare mot samma tändtråd på det viset kan inte vara ett säkert bygg sett. Tror att det måste bli någon typ av kontaktor som varje brytare styr.

Snuttjulle skrev:
[quote author=Pellesyd link=1137357415/0#10 date=1137446725]Så här kanske??

Gissar att den där kopplingen inte gillas av elektriker. Flera brytare mot samma tändtråd på det viset kan inte vara ett säkert bygg sett. Tror att det måste bli någon typ av kontaktor som varje brytare styr.[/quote]

Inga problem med den kopplingen (så länge det är riktiga reläer i tiduret resp. termostaten.)
Av rent praktiska skäl är det ändå bättre att använda en kontaktor eller ett rälä när det är så relativt stora effekter.

Fast ritningen uppfyller ändå inte frågans punkt 2.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.