2 378 läst ·
11 svar
2k läst
11 svar
Skäligt pris för indragning av nya uttag i kök
Hej!
Vi håller på och renoverar vårat kök och har behövt dra om/in en hel del el. Vi anlitade en elektriker som gjorde följande:
- Ny säkring och uttag för diskmaskin
- Nya utanpåliggande uttag för kyl/micro, häll, inb.ugn, fläkt samt ett uttag för skåpsbelysning med dimmer.
- Avmonterat den gamla spisen samt tagit bort den gamla lysrörsarmaturen som stack ut från väggen.
Dvs totalt 4 nya dubbeluttag och två stycken "specialuttag" eller vad det nu kallas för hällen och inbyggnadsugnen.
Det här kalasat gick på 10740:- , fast pris. I efterhand tycker vi att det låter rätt så saftigt, sex uttag för 10 papp? Är det rimligt?
Har vi rätt att se en specifikation på arbetet och ifrågasätta kostnaden i efterhand? Vi har inte betalat än...
Att arbetet sedan ser väldigt taffligt gjort ut gör ju inte direkt saken bättre.. :-/
// Tobias
Vi håller på och renoverar vårat kök och har behövt dra om/in en hel del el. Vi anlitade en elektriker som gjorde följande:
- Ny säkring och uttag för diskmaskin
- Nya utanpåliggande uttag för kyl/micro, häll, inb.ugn, fläkt samt ett uttag för skåpsbelysning med dimmer.
- Avmonterat den gamla spisen samt tagit bort den gamla lysrörsarmaturen som stack ut från väggen.
Dvs totalt 4 nya dubbeluttag och två stycken "specialuttag" eller vad det nu kallas för hällen och inbyggnadsugnen.
Det här kalasat gick på 10740:- , fast pris. I efterhand tycker vi att det låter rätt så saftigt, sex uttag för 10 papp? Är det rimligt?
Har vi rätt att se en specifikation på arbetet och ifrågasätta kostnaden i efterhand? Vi har inte betalat än...
Att arbetet sedan ser väldigt taffligt gjort ut gör ju inte direkt saken bättre.. :-/
// Tobias
Ja, det var inkl. moms. Det tog väl cirka fyra timmar första dagen, och sedan _tror_ jag att det var en heldag till.
Iofs så hade de dragit kablarna mitt i väggen där skåpen skulle stå så det fick de göra om senare på kvällen... :/
Men ok, om det verkar rimligt så ska vi inte tjafsa med firman..
Iofs så hade de dragit kablarna mitt i väggen där skåpen skulle stå så det fick de göra om senare på kvällen... :/
Men ok, om det verkar rimligt så ska vi inte tjafsa med firman..
Jag håller helt klart med sverre. Om man är missnöjd med ett jobb så måste man säga till om det. Det är viktigt för båda parter. Du har ju möjlighet att få nånting omgjort samtidigt som det borde ligga i installatörens intresse att ha en nöjd kund.
Nej, ingen elcentral (vad nu det är?
.
Det vi fick för 10740:- var:
- Två 25A 1-fas (tror jag det heter) uttag för spis och häll
- Uttag för diskmaskin med ny automatsäkring vid proppskåpet
- Uttag för fläkt insatt i fläktskåpet
- Uttag för kyl och micro (bakom kylen)
- Uttag för spots (monterat ovanför vitrinskåpen) med tillhörande dimmer vid lysknapparna bredvid dörren
- Av/bortmontering gammalt kyluttag
- Av/bortmontering gammalt microuttag
- Avmontering kabel ut till den gamla lysrörsarmaturen (kom ut från väggen rätt fult)
Inkl kabeldragning då från befintliga kopplingsdosor samt från proppskåpet in till köket. All kabel är utanpåliggande.
Om det sen blir billigare eller dyrare att inte ta fast pris har jag ingen aning om.
Det vi fick för 10740:- var:
- Två 25A 1-fas (tror jag det heter) uttag för spis och häll
- Uttag för diskmaskin med ny automatsäkring vid proppskåpet
- Uttag för fläkt insatt i fläktskåpet
- Uttag för kyl och micro (bakom kylen)
- Uttag för spots (monterat ovanför vitrinskåpen) med tillhörande dimmer vid lysknapparna bredvid dörren
- Av/bortmontering gammalt kyluttag
- Av/bortmontering gammalt microuttag
- Avmontering kabel ut till den gamla lysrörsarmaturen (kom ut från väggen rätt fult)
Inkl kabeldragning då från befintliga kopplingsdosor samt från proppskåpet in till köket. All kabel är utanpåliggande.
Om det sen blir billigare eller dyrare att inte ta fast pris har jag ingen aning om.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
beror ju som tidigare på förutsättningarna...
demont bef central från 19minuter och 12 sekunder till 1 timme 45 minuter
mont normcentral från 48 minuter till 4 timmar o 22 minuter o 12 sekunder
kabelspikning 66minuter
inkoppling kabel i perilexuttag 13 min o 12 sekunder
hur många jordfelsbrytare och personskyddsautomater i centralen?
central från tex 1500:- till 4000:-
kontinutetsmätning,isolationsprovning,provning av jordfelsbrytare/perskyddsautom.beräkning eller mätning av förimpendans
skriva ett mät/installationsprotokoll och dokumentera installationen tex 3 timmar
ställtid 1-2 timmar
restid+milersättning
sen om totala tiden för installationen är under 10 timmar tillkommer ett tillägg på 17 % på all tid, 10-18 timmar=14%
säg 16 timmar inkl tillägg a'350:-=5600:-
material:4000:-
restid + mil:500:-
summa 10100:- eller något helt annat, men det verkar ok med 11000:-
demont bef central från 19minuter och 12 sekunder till 1 timme 45 minuter
mont normcentral från 48 minuter till 4 timmar o 22 minuter o 12 sekunder
kabelspikning 66minuter
inkoppling kabel i perilexuttag 13 min o 12 sekunder
hur många jordfelsbrytare och personskyddsautomater i centralen?
central från tex 1500:- till 4000:-
kontinutetsmätning,isolationsprovning,provning av jordfelsbrytare/perskyddsautom.beräkning eller mätning av förimpendans
skriva ett mät/installationsprotokoll och dokumentera installationen tex 3 timmar
ställtid 1-2 timmar
restid+milersättning
sen om totala tiden för installationen är under 10 timmar tillkommer ett tillägg på 17 % på all tid, 10-18 timmar=14%
säg 16 timmar inkl tillägg a'350:-=5600:-
material:4000:-
restid + mil:500:-
summa 10100:- eller något helt annat, men det verkar ok med 11000:-
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden