3 542 läst ·
8 svar
4k läst
8 svar
Ispropp i elrören
Idag var elverket på plats för att koppla in strömmen. Tyvärr gick det inte att få dragfjädern hela vägen genom röret från gatan till mätarskåpet, troligen pga en ispropp i röret.
Någon som har tips på hur jag tinar proppen? Tyvärr har jag inte tillgång till varmvatten, annars hade det kanske varit möjligt att spola bort proppen.
Någon som har tips på hur jag tinar proppen? Tyvärr har jag inte tillgång till varmvatten, annars hade det kanske varit möjligt att spola bort proppen.
rödsprit är betydligt bättre än att fylla på med vatten som om det oturas fryser det med....
sen kanske prova med en dragfjäder i nylon OBS! UTAN METALLFJÄDER i änden om den går att trä hela vägen till skåpet ute vid gatan. VARNING! spänning i skåpet ute vid gatan!!
sen kanske prova med en dragfjäder i nylon OBS! UTAN METALLFJÄDER i änden om den går att trä hela vägen till skåpet ute vid gatan. VARNING! spänning i skåpet ute vid gatan!!
ja jag körde med det när avloppet från garaget frusit ihop, iofs hade jag en värmekabel mot vattenledningen som ligger kloss under avloppet, men den var på flera dygn utan att den tinade avloppet. jag provade även att stoppa in envärmekabel i avloppsledningen, men det hjälpte inte heller. så till sist tog jag rödsprit och efter någon timme blåste med tryckluft å då släppte proppen.
annars kan du prova med att stoppa in en värmekabel, finns att köpa färdiga med stickpropp, komplettera med jordfelsbrytare
annars kan du prova med att stoppa in en värmekabel, finns att köpa färdiga med stickpropp, komplettera med jordfelsbrytare
Rödsprit är en klassiker för att "ta" isproppar i bränslesystem så det borde bita bra här också
En annan variant jag har använt någon gång var en vattenslang med en tratt i ena ändan. Den andra ända matades fram till proppen och sen blåste vi in varmluft i tratten med en hårtork. Det ska nog inte vara alltför långa avstånd för att det ska funka
En annan variant jag har använt någon gång var en vattenslang med en tratt i ena ändan. Den andra ända matades fram till proppen och sen blåste vi in varmluft i tratten med en hårtork. Det ska nog inte vara alltför långa avstånd för att det ska funka
Vet att på televerks tiden så hade vi en typ sådan man rensar avlopp med högtrycken som man körde ånga igenom för att tina rör i backen vindertid. Annars så borde det väll gå att iaf få fram någon typ av kabel fram till våren?? Eller är det under väg??
Elverket var inte så sugna på att lägga ut kabeln direkt på marken om dom kunde slippa. Jag har ett byggströmsskåp som jag kan koppla in mig på provisoriskt tills vidare.
Jag tror att jag provar att hälla ner lite sprit och ser vad som händer. Jag rapporterar om det skulle vara framgångsrikt...
Jag tror att jag provar att hälla ner lite sprit och ser vad som händer. Jag rapporterar om det skulle vara framgångsrikt...
Klicka här för att svara