Vi har monterat in en jordfelsbrytare i vårat hus. När elektrikern kom åt en skena i proppskåpet och när jag tappade vattenkokaren i diskvattnet löstes den ut omedelbart. Skönt!

Men hur funkar det med ojordade apparater? TV o.s.v? Eller om mina barn får för sig att peta i uttaget?

Jordfelsbrytaren fungerar även med ojordade apprater. Så fort strömmen går en annan väg än den skall så löser den. Men om dina barn får för sig att stoppa in fingrarna i de två hålen i väggen så blir dom som en vanlig belastning och man får hoppas att säkringen löser ut, därför skall man ha petskyddade uttag.

Kan ju vara vär att nämna att man hinner få en bra smäll innan den bryter (enl. hörsägen, har inte kontrollerat själv). Så frågan är väl vad som händer om man har ex. ett hjärtfel.

Tack för svaren. Elektrikern som installerade brytarn kom åt skenan i proppskåpet men den löste ut innan han fick en stöt.

Jodå, vi har petsäkra uttag hemma, men hellre fråga en gång för mycket :)

det känns som att få "en vanlig stöt" innan jfbn löser ut :(

Hände mig då jag fick för mig installera en el-lamp-dosa medan strömmen var på eftersom det var kväll och mörkt och sambon skulle absolut se på Top Models...

Gick bra i början då jag särade på blå o bruna(Elle rvar det svart) men sen slant
jag mig och träffade ena el-sladd. Kändes som ett litet stöt men becksvart blev det ;)

Satte på jfb igen o fortsatte jobbet utan problem.

Ja, säkert korkat gjort men gick bra så :-X

Tullamore skrev:
Tack för svaren. Elektrikern som installerade brytarn kom åt skenan i proppskåpet men den löste ut innan han fick en stöt.

Jodå, vi har petsäkra uttag hemma, men hellre fråga en gång för mycket :)

Omöjligt!
JFBn löser ut vid 30mA och det gör ONT!!!

selle79 skrev:
[quote author=Tullamore link=1139928788/0#3 date=1139940424]Tack för svaren. Elektrikern som installerade brytarn kom åt skenan i proppskåpet men den löste ut innan han fick en stöt.

Jodå, vi har petsäkra uttag hemma, men hellre fråga en gång för mycket  :)

Omöjligt!
JFBn löser ut vid 30mA och det gör ONT!!![/quote]

Då höll han färgen bra...

Som sagt det gör ont av bara fan, oftast löser inte ens jfb innan man själv kommit loss. Men som sagt då har man heller inte uppnått tillräcklig strömstyrka för att det ska vara fara för livet.

Ni glömmer att det alltid finns läckströmmar i anläggningarna. Det är inte ovanligt att en 30 mA jordfelsbrytare redan "ser" 25 mA, när Nisse Propp kommer åt fasen med tassarna. Då behövs det bara 5 mA till, sen löser brytaren. Visserligen har den en viss reaktionstid, men det blir i alla fall mycket lindrigare än med en obelastad jordfelsbrytare.

apersson850 skrev:
Ni glömmer att det alltid finns läckströmmar i anläggningarna. Det är inte ovanligt att en 30 mA jordfelsbrytare redan "ser" 25 mA, när Nisse Propp kommer åt fasen med tassarna. Då behövs det bara 5 mA till, sen löser brytaren. Visserligen har den en viss reaktionstid, men det blir i alla fall mycket lindrigare än med en obelastad jordfelsbrytare.
Nja, jag håller inte med dig!

Det ENDA som begänsar felströmmen är felkretsimpedansen, det finns INGEN strömbegränsande funktion i en jordfelsbrytare.

Sedan är det utlösningstiden som bestämmer hur mycket energi som hinner löpa igenom innan brytning sker.

MickeM skrev:
Jordfelsbrytaren fungerar även med ojordade apprater. Så fort strömmen går en annan väg än den skall så löser den. Men om dina barn får för sig att stoppa in fingrarna i de två hålen i väggen så blir dom som en vanlig belastning och man får hoppas att säkringen löser ut, därför skall man ha petskyddade uttag.
Säkringen kommer inte att lösa ut om t ex ett barn tar en spik i varje hand och stoppar in dem i ett vägguttag.
Ponera att barnets kroppsresistans är 1.5 kohm. Genomgångsströmmen blir då 230/1500=153 mA. Dödande ström för en frisk människa kan vara 50-60 mA.

En vanlig diazed (smältsäkring) har märkströmmen 10 A, dvs 10 000 mA.
I själva verket kan den hålla för ca 16 A (16 000 mA) i upp till 10 minuter.

Detta innebär att en säkring på 10 A skulle inte lösa ut ens om man parallellkopplade 100 stycken barn på ett vägguttag.

Slutsats: Jordfelsbrytare & petsäkra uttag av bra kvalitét! Då har man gjort vad man kan.

Disclaimer:
Inlägget är skrivet för att rätta ett eventuellt missförstånd samt för att det eventuellt skulle kunna rädda livet på ett eller flera barn.
Jag har valt att inte spilla tid på att kontrollmäta barns kroppsresistans, MickeM:s aktuella fasspänning, spikresistans x 2, korrekta utlösningsfaktorer för diazedsäkringar etc.
Om någon skulle känna sig road att petimetra ner sig i mina detaljer & hävda att jag har en decimal fel här eller där, så:
VAR SÅ GOD!

PAPA_JOP skrev:
Säkringen kommer inte att lösa ut om t ex ett barn tar en spik i varje hand och stoppar in dem i ett vägguttag.
Ponera att barnets kroppsresistans är 1.5 kohm. Genomgångsströmmen blir då 230/1500=153 mA. Dödande ström för en frisk människa kan vara 50-60 mA.

Detta innebär att en säkring på 10 A skulle inte lösa ut ens om man parallellkopplade 100 stycken barn på ett vägguttag.

Slutsats: Jordfelsbrytare & petsäkra uttag av bra kvalitét! Då har man gjort vad man kan.

Disclaimer:
Inlägget är skrivet för att rätta ett eventuellt missförstånd samt för att det eventuellt skulle kunna rädda livet på ett eller flera barn.
Jag har valt att inte spilla tid på att kontrollmäta barns kroppsresistans, MickeM:s aktuella fasspänning, spikresistans x 2, korrekta utlösningsfaktorer för diazedsäkringar etc.
Om någon skulle känna sig road att petimetra ner sig i mina detaljer & hävda att jag har en decimal fel här eller där, så:
VAR SÅ GOD!
Ok, då får jag väl ändra mitt svar till;
Om dina barn skulle stoppa in fingrarna i vägguttaget så dör dom!

MickeM skrev:
[quote author=PAPA_JOP link=1139928788/0#11 date=1139998815]

Disclaimer:
VAR SÅ GOD!
Ok, då får jag väl ändra mitt svar till;
Om dina barn skulle stoppa in fingrarna i vägguttaget så dör dom!
[/quote]

Hej Micke.
Det var inte min mening att låta så snorkig på slutet, men tyvärr har jag fått uppfattningen att det finns vissa "messerschmittar" på dessa forum. Vissa har en trist vana att strunta i sakfrågan och grotta ner sig i ovidkommande detaljer bara för nöjes skull. :-/
Ska försöka sluta göra inlägg när jag är trött & sur  ;D

MVH/PJ

Jag försöker alltid hålla mig till sakfrågan vilket jag tycker jag gjorde i detta fallet också. Försöker också att hitta belägg för mina svar i föreskrifterna, om jag sen uppfattas som beservisser eller paragrafrytare får väl vara hänt.
Som jag sa stoppar ungen in två spik i uttaget så får man hoppas att säkringen löser även om den inte teoretiskt kanske inta gör det men där finns ju alltid en massa oförutsedda faktorer.
:)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.