1 799 läst ·
17 svar
2k läst
17 svar
Spottinstallation
Sida 1 av 2
Har inte riktigt fått koll på ett par saker.
12v spottar ska monteras i ett gipstak, ovan detta gipstak finns inget (förutom reglar då
) och uppåt är det fritt ca 3 dm till det vanliga betongtaket. Kablarna till spotsen dras i flexrör från betongtaket o ned till var spott.
Vad jag nu vill veta är:
1. Behövs inbyggnadslådor till spotsen? borde inte det väl ?
2. Hur värmetålig behöver kablarna vara till spotsen ?
12v spottar ska monteras i ett gipstak, ovan detta gipstak finns inget (förutom reglar då
Vad jag nu vill veta är:
1. Behövs inbyggnadslådor till spotsen? borde inte det väl ?
2. Hur värmetålig behöver kablarna vara till spotsen ?
Medlem
· Östergötland
· 2 144 inlägg
Vi har burkar ovan spottsen i badrummet , bjälklaget ovan isolerar vi för att minska ljudet.
1. Inga lådor, du har ju ingen isolering!
2. Till mina spottar (230 V) så följde det med en anslutning med 10 cm värmetålig kabel, sedan kopplade jag bara vanlig FK till denna MEN jag har sett inlägg rätt nyligen som rekommenderar värmetålig kabel för hela installationen vilket ju naturligtvis verkar bättre....
2. Till mina spottar (230 V) så följde det med en anslutning med 10 cm värmetålig kabel, sedan kopplade jag bara vanlig FK till denna MEN jag har sett inlägg rätt nyligen som rekommenderar värmetålig kabel för hela installationen vilket ju naturligtvis verkar bättre....
Min tankte till min installation av 12v 50w låg på 2,5 mm2 rkub, ska tåla 70grader, och god marginal på ström
låter det bra eller ?
låter det bra eller ?
Är det någon som kan svara på om det måste vara värmetålig kabel hela vägen från transformator till spot eller om det räcker med de ca 10cm kabel som kommer med spotsen ?
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Det stämmer inte med vad vissa andra elektriker har svarat här tidigare. Enl. tidigare inlägg så skall det vara värmetåligt hela vägen (eller åtminstonde till utanför pottan).
Dessutom, om du går in på Maxel hemsidan så har de där provat pottor av eget fabrikat. De har bla. redovisat uppmätt temperatur inne i pottorna med olika lampor monterade. I många av de mätfall de redovisat så har de mätt upp en temperatur på 90 grader inne i pottan ( I vissa fall till och med mer). Detta har angivits som en godkänd temperatur. Av det så tolkar jag att man vid en fullt godkänd montering och kombination av lampa / burk mycket väl kan få mer än de 70 grader en vanlig ledare tål, även mer än 10 cm bort ifrån lampan.
Dessutom, om du går in på Maxel hemsidan så har de där provat pottor av eget fabrikat. De har bla. redovisat uppmätt temperatur inne i pottorna med olika lampor monterade. I många av de mätfall de redovisat så har de mätt upp en temperatur på 90 grader inne i pottan ( I vissa fall till och med mer). Detta har angivits som en godkänd temperatur. Av det så tolkar jag att man vid en fullt godkänd montering och kombination av lampa / burk mycket väl kan få mer än de 70 grader en vanlig ledare tål, även mer än 10 cm bort ifrån lampan.
Nu handlade det ju om en installation utan koppar. Jag har precis som nallebjörn spottar i ett gipstak som sitter 30cm under ett putsat betongtak utan isolation eller nåt emellan. Känner man på temperaturen vid "armen" där anslutningskabeln övergår till den värmeisolerade kabeln som hör till spotten så är där max ca. 30-40 grader (12V 35W spottar). Det skall ju inte kräva någon speciell kabel.
När det gäller denna installation som vi talar om så räcker det med 10 cm då ingen potta skall användas.
När det gäller Maxel och om man som hemmapulare skall installera deras grejor så följer det med deras pottor värmebeständig slang att trä över kablage inne i pottan så där har du rätt. När det gäller värmebeständig kabel hela vägen så stämmer det inte att det behövs, det som är viktigt är att följa det rekommenderade maxavståndet från spot till trafo och den dimension på kabel som föreskrivs, det går alldeles utmärkt med t.ex FK, RK, EKK 2X2,5, EKLK 2X2,5, eller som sagts innan RKUB 2X2,5
När det gäller Maxel och om man som hemmapulare skall installera deras grejor så följer det med deras pottor värmebeständig slang att trä över kablage inne i pottan så där har du rätt. När det gäller värmebeständig kabel hela vägen så stämmer det inte att det behövs, det som är viktigt är att följa det rekommenderade maxavståndet från spot till trafo och den dimension på kabel som föreskrivs, det går alldeles utmärkt med t.ex FK, RK, EKK 2X2,5, EKLK 2X2,5, eller som sagts innan RKUB 2X2,5
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Med de förutsättningarna så är jag böjd att hålla med Robban.
