4 698 läst ·
18 svar
5k läst
18 svar
VVB löser JFB
Sida 1 av 2
För tredje gången har vvs firman bytt patron på vår drygt ett år gamla VVB.
Första gången och denna gång så löste JFB ut och gick inte att sätta på förräns VVB stängdes av. Båda dessa gånger hade patronen "kalkat" igen och "spängts". Det var vanliga patroner som enl tillverkaren skulle fungara med rostfri behållare trots kalkrikt vatten.
Andra gången sattes en "tub" in men efter ett tag så löste säkringen och vi fick kallt vatten >
.
Igen av gångerna så fick vi någon klarhet i vad som var det igentliga felet. Garanti gäller men är irriterande att få avbrott på vattenflödet när det bytes.
Någon som har varit med om samma sak och vet vad som kan vara problem?
VVS firman började snacka om att JFBn är problemet och att man kunde skruva känsligheten.
Jag har varit elektriker men det var ett tag sedan man praktiserade
och har aldrig jobbat direkt med JFB.
Någon som kan ge klarhet i VVS firmans påståenden.
Tackar på förhand.
Första gången och denna gång så löste JFB ut och gick inte att sätta på förräns VVB stängdes av. Båda dessa gånger hade patronen "kalkat" igen och "spängts". Det var vanliga patroner som enl tillverkaren skulle fungara med rostfri behållare trots kalkrikt vatten.
Andra gången sattes en "tub" in men efter ett tag så löste säkringen och vi fick kallt vatten >
Igen av gångerna så fick vi någon klarhet i vad som var det igentliga felet. Garanti gäller men är irriterande att få avbrott på vattenflödet när det bytes.
Någon som har varit med om samma sak och vet vad som kan vara problem?
VVS firman började snacka om att JFBn är problemet och att man kunde skruva känsligheten.
Jag har varit elektriker men det var ett tag sedan man praktiserade
Någon som kan ge klarhet i VVS firmans påståenden.
Tackar på förhand.
Kolla sista sidan i den här brochyren från elsäkerhetsverket:
http://www.kjell.com/filarkiv/SUPPORTPDF/Teknik/Jordfelsbrytare.pdf
I tabellen kan du se ungefärliga läckströmmar för vanliga apparater. Närmast är väl "elpanna". Ingenting som ensamt borde lösa ut en JFB.
http://www.kjell.com/filarkiv/SUPPORTPDF/Teknik/Jordfelsbrytare.pdf
I tabellen kan du se ungefärliga läckströmmar för vanliga apparater. Närmast är väl "elpanna". Ingenting som ensamt borde lösa ut en JFB.
Det jag kan tillägga är att periodiciteten mellan felen har varit ca 6 månader. V
vs firman uppgav att om man satte in en felaktig VVB och patron så var det denna tid man kunde förvänta sig på livslängden på patronen.
Kan inte minnas om alla felen varit under samma "förhållanden" dvs vilka apparater som varit igång. Men det felen har uppstått på olika tider på dygnet.
Mer idéer??
Peter
vs firman uppgav att om man satte in en felaktig VVB och patron så var det denna tid man kunde förvänta sig på livslängden på patronen.
Kan inte minnas om alla felen varit under samma "förhållanden" dvs vilka apparater som varit igång. Men det felen har uppstått på olika tider på dygnet.
Mer idéer??
Peter
Yes, i know that! 
Men enligt tillverkaren och VVS firman så är detta en "special version" som skall tåla detta, vilket tydligen inte har gjort.
Så min fråga är inte huruvida behållaren är för kalkhaltigt vatten eller ej utan om JFB och hur en patron fungerar tillsammans när mitt fenomen uppstår.
Därav postning i El forumet. Är det ingen som har varit för liknande fenomen eller har andra funderingar
Men enligt tillverkaren och VVS firman så är detta en "special version" som skall tåla detta, vilket tydligen inte har gjort.
Så min fråga är inte huruvida behållaren är för kalkhaltigt vatten eller ej utan om JFB och hur en patron fungerar tillsammans när mitt fenomen uppstår.
Därav postning i El forumet. Är det ingen som har varit för liknande fenomen eller har andra funderingar
... förstår inte riktigt. Påstår VVS-firman att JFB skulle vara själva upphovet till felet? Eller påstår de att det är helt normalt att patronen kalkar igen som du beskriver det och att man borde kompensera detta genom att tillåta högre läckström och helt glatt köra vidare?
JFB kan ju knappast vara orsaken till att det kalkar igen. Och om det nu av någon annan orsak kalkar igen och att detta leder till överledning, så tycker jag det är tveksamt att acceptera högre läckström som en undanmanöver. Är det inte bara en tidsfråga innan det blir ännu värre?
JFB kan ju knappast vara orsaken till att det kalkar igen. Och om det nu av någon annan orsak kalkar igen och att detta leder till överledning, så tycker jag det är tveksamt att acceptera högre läckström som en undanmanöver. Är det inte bara en tidsfråga innan det blir ännu värre?
Jag är inne på er linje med. Behövde lite fler att bolla med. Vad vvs firman var inne på var precis som ni nämner att JFBn skulle vara för känslig.
Jag håller med dig EL_-micke, det är bara det att man som konsument skall kunna "lita" på proffs. Vilket i flera fall visar sig att man inte alltid kan göra
.
Det är ju tur att detta forum finns så att man kan få råd och stöttning i svåra frågeställningar.
Jag håller med dig EL_-micke, det är bara det att man som konsument skall kunna "lita" på proffs. Vilket i flera fall visar sig att man inte alltid kan göra
Det är ju tur att detta forum finns så att man kan få råd och stöttning i svåra frågeställningar.
Jag håller med om att rörisen nog lurat på dig nåt som inte passar...
... fast jag förstår också om rörisen har erfarenheten att "det funkar ett tag till" om man kör utan jordfelsbrytare...
OM det blir kortis eller överledningn till jord nånstans i patronen så löser ju JFB'n direkt, men om man inte har en JFB så får man istället högre effekt över en bit på patronen medan resten knappt ger nåt effekt alls, d.v.s. den återstående värmande biten slits mycket snabbare men "fungerar" ett tag till. Eftersom det är vatten, metall och porslin inblandad så blir det väl aldrig nån brasa av det hela även fast det egentligen är en farlig situation...
så rörisen går på erfarenhet utan att riktigt förstå teorin bakom erfarenheten....
skulle det bli vattenavbrott och det kokar torrt så kan det nog däremot bli rätt dåligt... det är väl olika på hur olika patroner är konstruerade, den jag har i min panna har ett överhettningsskydd som bryter en kontaktor som i sin tur bryter all inkommande matning... om man däremot bara har en enkel termostat som bryter enpoligt och dessutom matar patronen med mer än en fas så kan det nog koka över och till slut ev bli brandfarligt...
... fast jag förstår också om rörisen har erfarenheten att "det funkar ett tag till" om man kör utan jordfelsbrytare...
OM det blir kortis eller överledningn till jord nånstans i patronen så löser ju JFB'n direkt, men om man inte har en JFB så får man istället högre effekt över en bit på patronen medan resten knappt ger nåt effekt alls, d.v.s. den återstående värmande biten slits mycket snabbare men "fungerar" ett tag till. Eftersom det är vatten, metall och porslin inblandad så blir det väl aldrig nån brasa av det hela även fast det egentligen är en farlig situation...
så rörisen går på erfarenhet utan att riktigt förstå teorin bakom erfarenheten....
skulle det bli vattenavbrott och det kokar torrt så kan det nog däremot bli rätt dåligt... det är väl olika på hur olika patroner är konstruerade, den jag har i min panna har ett överhettningsskydd som bryter en kontaktor som i sin tur bryter all inkommande matning... om man däremot bara har en enkel termostat som bryter enpoligt och dessutom matar patronen med mer än en fas så kan det nog koka över och till slut ev bli brandfarligt...
Har en parallell tråd i Värme.... där svarade:
Jag kan passa på att nämna att vi har bara nya vitvaror (kyl/frys/diskmaskin/tm/tt) men även en tre år gammal extra tm. Samt att det sker med en periodicitet på ca 6 månader samtidigt som att patronen har "sprängt" av allt kalk.
Elvärmen som är på egen jfb är även den ny.
Hur felsöker man jordfel enklast??Boussard skrev:Man kan inte "skruva" känsligheten på JFB. Det finns minst två varianter av JFB, en för personskydd och en för brandskydd. Den förra löser för 30mA och den senare för 300mA om jag minns rätt.
Man skall komma ihåg att alla elsaker man kopplar in alltid har ett pyttelitet jordfel. Det är troligt att VVB har ett litet jordfel vilket är okej. Det som du kan råka ut för är att nånting annat i din elanläggning har ett större jordfel vilket gör att VVB blir beskylld för att lösa ut JFB. Det lilla jordfelet i VVB är det som får bägaren att rinna över. JFB summerar ju alla strömmar från alla belastningar.
Kolla någon annan elförbrukare i huset alltså.
Jag kan passa på att nämna att vi har bara nya vitvaror (kyl/frys/diskmaskin/tm/tt) men även en tre år gammal extra tm. Samt att det sker med en periodicitet på ca 6 månader samtidigt som att patronen har "sprängt" av allt kalk.
Elvärmen som är på egen jfb är även den ny.
Kan du utveckla det lite mer, tack.yxis skrev:OM det blir kortis eller överledningn till jord nånstans i patronen så löser ju JFB'n direkt, men om man inte har en JFB så får man istället högre effekt över en bit på patronen medan resten knappt ger nåt effekt alls, d.v.s. den återstående värmande biten slits mycket snabbare men "fungerar" ett tag till. Eftersom det är vatten, metall och porslin inblandad så blir det väl aldrig nån brasa av det hela även fast det egentligen är en farlig situation...
Kan du utveckla det lite mer, tack.[/quote]perese skrev:[quote author=yxis link=1134751009/0#8 date=1134906593]
Ja, alltså patronen är ju egentligen bara ett motstånd = värmeelement... om den går sönder på något sätt så att motståndet nånstans får kortslutning mot skyddsjorden så blir det ju istället två motstånd...
säg om du t.ex. har 100 ohm från början, och den går sönder precis på mitten så får du två motstånd på 50 ohm vardera kopplade mot jord. Om det är en enfaspatron så kommer då effekten fyrdubblas, dessutom över halva storleken, d.v.s. åtta gånger mer värme per "storleksenhet", och dessutom går all strön med mot skyddsjord istället för mot nollan. 50 ohm är bara ett exempel, eftersom patronen såklart inte är konstruerad just för att gå sönder så lär den väl gå sönder på olika ställen... Om patronen matas mellan två faser så blir det lite annorlunda på räkneexemplet, men principen är ungefär densamma även där, att man dels matar ut strömmen åt fel håll (jorden) och dels kör för hög effekt på patronen till slut...
fast det som kanske är mer troligt är att isoleringen pajar litegranna så att det kommer in vatten i själva motståndet, då får du en liten läckström som kanske är försumbar jämfört med värmeeffekten, men ändå, du har ju en läcka då, i början droppar det kanske ut så lite vatten att allt avdunstar, men efter ett tag till (om man kör utan jordfelsbrytare) så lär ju läckan bli värre och värre och till slut är hela anslutningskåpan på patronen vattenfylld och du har en pöl på golvet o.s.v.... om jorden skulle lossa så får du dessutom ström som går ut i vattenledningarna, troligtvis rakt ner i backen om du har inkommande vatten med metallrör o.s.v., men det är ju ändå helt fel att köra ut ström den vägen, och framförallt så är ju patronen redan trasig, om än att man kan köra lite längre innan den "måste" bytas när den blivit otät...
Det kan man (läs elektriker) mäta med (en bra) tångamperemeter. Generellt så gäller att alla vitvaror har förhållandevis högt jordfel som ökar med åldern.perese skrev:
en 30mA jfb får lösa redan vid 15mA, har man då lite läckströmmar här och var så kan det sammanlagt göra att den löser. men i detta fall så är det ju något som inte matchar varann om patronen inte håller längre. fel beredare till vattnet ifråga. vilket pH är det tex?
Det kan man (läs elektriker) mäta med (en bra) tångamperemeter. Generellt så gäller att alla vitvaror har förhållandevis högt jordfel som ökar med åldern.Boussard skrev:
[/quote]
Vill ändå veta för att vara steget före, även om jag själv inte kommer att göra, hur man går tillväga. Gissar på att man mäter med tångampere meter vid JFB och kollar alla faser och nollan/jord om summan är lika, dvs L1+L2+L3-N-J=läckström~0. Eller?
Hårdheten är 15 odH, 0,4mg Fluorid/l och PH ~7,3pellefant skrev:
Dvs ganska hårt samt kalkhaltigt vatten :-?