Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Jan 2006

Dra nytt elsystem

Hejsan

Idag har jag i min stuga elen dragen utanpåliggande och med ojordade uttag. En god vän till mig rekomenderade att dra nytt elsystem så att jag skulle få det jordat.

Vad skulle det kosta att dra ett nytt elsystem i en stuga på 45 kvadrat, 3 rok ? Inga konstigheter utan bara grundläggande uttag, samtidigt skulle jag vilja byta elcentralen till en mordernare.

2.    länk #2
    Gudfader Medlem: Jun 2006

Jag gissar 10-15 000:-, men har du en någorlunda modern anläggning så är väl fördelarna med att byta inte så jättestora.

3.    länk #3

Anledningen till att jag vill byta ut centralen är att få in mer platser då många utav uttagen går på en och samma säkring.

4.    länk #4
    gnistjagares avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Jul 2006

Jag gissar 10-15 000:- .
    Du måste vara en jävel på att "knacka" kulo
    Elbehörighet AB

5.    länk #5
    Fullvärdig medlem Medlem: Feb 2007
    Län: Bohuslän

Tycker också att detta låter väldigt billigt....

6.    länk #6
    Gudfader Medlem: Jun 2006

Det brukar bli dubbelt så dyrt som jag tror

7.    länk #7

Du måste vara en jävel på att "knacka" kulo

Vad fasiken är kulo ?

I och med att jag har elen liggande utanpå idag så kan jag gott tänka mig att ha den så framöver oxå. Då borde det väl inte bli så dyrt va ?

8.    länk #8
    Mikael_Ls avatar
    Gudfader Medlem: Aug 2006
    Inloggad
    Kulo är en kabel med vitt metallhölje, ca 8mm i diameter, som endast får dras i torra utrymmen inomhus. (aj, nu blev jag osäker, får kulo förläggas i badrum?)
    I och med metallhöljet blir den ofta snyggt dragen, alltså den sitter rakt och fint, hänger inte ner mellan fästpunkterna.

Prisgissningen som elmont skrev är garanterat att elektrikern endast byter ut de befintliga kablarna, att fälla in elen skulle absolut 100% säkert resultera i en mångdubbelt högre prislapp.

9.    länk #9
    Mikael_Ls avatar
    Gudfader Medlem: Aug 2006
    Inloggad
    Om din el inte är mer än, (vad ska vi dra till med???), 20 år gammal, så kanske det skulle vara bättre att bara komplettera installationen med det du saknar.
    Men i gamla elinstallationer, säg 30-40 år och ännu äldre så brukar ledningarna vara i så risigt skick att det är en välgärning att byta ut allt.
    Ledningarna smulas sönder bara man tittar på dom ibland! med tillhörande brandrisk.

10.    länk #10

Kulo är en kabel med vitt metallhölje, ca 8mm i diameter, som endast får dras i torra utrymmen inomhus. (aj, nu blev jag osäker, får kulo förläggas i badrum?)
    I och med metallhöljet blir den ofta snyggt dragen, alltså den sitter rakt och fint, hänger inte ner mellan fästpunkterna.

Prisgissningen som elmont skrev är garanterat att elektrikern endast byter ut de befintliga kablarna, att fälla in elen skulle absolut 100% säkert resultera i en mångdubbelt högre prislapp.
    Aha, då är det kulo som jag har idag! Alla ledningarna är dragna i sådana metallhöljen.

11.    länk #11

Om din el inte är mer än, (vad ska vi dra till med???), 20 år gammal, så kanske det skulle vara bättre att bara komplettera installationen med det du saknar.
    Men i gamla elinstallationer, säg 30-40 år och ännu äldre så brukar ledningarna vara i så risigt skick att det är en välgärning att byta ut allt.
    Ledningarna smulas sönder bara man tittar på dom ibland! med tillhörande brandrisk.
    Stugan är byggd -63 så ledningarna bör nog bytas ut!

Som det är nu så har jag ingen jord i nått av mina uttag och skulle det i sådana fall inte innebära att man måste dra en till ledning till alla uttagen ? *helt grön när det gäller el*

12.    länk #12
    Fullvärdig medlem Medlem: Nov 2006
    Län: Uppsala

Kulo är en kabel med vitt metallhölje, ca 8mm i diameter, som endast får dras i torra utrymmen inomhus. (aj, nu blev jag osäker, får kulo förläggas i badrum?).
    Nej den får bara dras i torra utrymmen......

13.    länk #13
    Senior medlem Medlem: Feb 2007

Är det fördelar med kulo framför eklk, förutom prisskillnaden? Numera har väl även kulo en jordbiledare som behöver anslutas?

14.    länk #14
    puu
    Fullvärdig medlem Medlem: Feb 2007
    Län: Östergötland

Hur är det? Ska man ansluta jordbiledaren? Nu tänker jag på EKLK. Kulofrågan är obesvarad då jag fick 50m EKLK.

15.    länk #15
    sawsaw
    Gäst
    Hur är det? Ska man ansluta jordbiledaren?
    Självklart ska man det.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01