Hejsan

Idag har jag i min stuga elen dragen utanpåliggande och med ojordade uttag. En god vän till mig rekomenderade att dra nytt elsystem så att jag skulle få det jordat.

Vad skulle det kosta att dra ett nytt elsystem i en stuga på 45 kvadrat, 3 rok ? Inga konstigheter utan bara grundläggande uttag, samtidigt skulle jag vilja byta elcentralen till en mordernare.
 
Jag gissar 10-15 000:-, men har du en någorlunda modern anläggning så är väl fördelarna med att byta inte så jättestora.
 
Anledningen till att jag vill byta ut centralen är att få in mer platser då många utav uttagen går på en och samma säkring.
 
elmont skrev:
Jag gissar 10-15 000:- .
Du måste vara en jävel på att "knacka" kulo ;)
 
Tycker också att detta låter väldigt billigt....
 
Det brukar bli dubbelt så dyrt som jag tror :(
 
gnistjagare skrev:
Du måste vara en jävel på att "knacka" kulo ;)

Vad fasiken är kulo ?

I och med att jag har elen liggande utanpå idag så kan jag gott tänka mig att ha den så framöver oxå. Då borde det väl inte bli så dyrt va ?
 
Mikael_L
Kulo är en kabel med vitt metallhölje, ca 8mm i diameter, som endast får dras i torra utrymmen inomhus. (aj, nu blev jag osäker, får kulo förläggas i badrum?)
I och med metallhöljet blir den ofta snyggt dragen, alltså den sitter rakt och fint, hänger inte ner mellan fästpunkterna.

Prisgissningen som elmont skrev är garanterat att elektrikern endast byter ut de befintliga kablarna, att fälla in elen skulle absolut 100% säkert resultera i en mångdubbelt högre prislapp.
 
Mikael_L
Om din el inte är mer än, (vad ska vi dra till med???), 20 år gammal, så kanske det skulle vara bättre att bara komplettera installationen med det du saknar.
Men i gamla elinstallationer, säg 30-40 år och ännu äldre så brukar ledningarna vara i så risigt skick att det är en välgärning att byta ut allt.
Ledningarna smulas sönder bara man tittar på dom ibland! med tillhörande brandrisk.
 
Mikael_L skrev:
Kulo är en kabel med vitt metallhölje, ca 8mm i diameter, som endast får dras i torra utrymmen inomhus. (aj, nu blev jag osäker, får kulo förläggas i badrum?)
I och med metallhöljet blir den ofta snyggt dragen, alltså den sitter rakt och fint, hänger inte ner mellan fästpunkterna.

Prisgissningen som elmont skrev är garanterat att elektrikern endast byter ut de befintliga kablarna, att fälla in elen skulle absolut 100% säkert resultera i en mångdubbelt högre prislapp.
Aha, då är det kulo som jag har idag! Alla ledningarna är dragna i sådana metallhöljen.
 
Mikael_L skrev:
Om din el inte är mer än, (vad ska vi dra till med???), 20 år gammal, så kanske det skulle vara bättre att bara komplettera installationen med det du saknar.
Men i gamla elinstallationer, säg 30-40 år och ännu äldre så brukar ledningarna vara i så risigt skick att det är en välgärning att byta ut allt.
Ledningarna smulas sönder bara man tittar på dom ibland! med tillhörande brandrisk.
Stugan är byggd -63 så ledningarna bör nog bytas ut!

Som det är nu så har jag ingen jord i nått av mina uttag och skulle det i sådana fall inte innebära att man måste dra en till ledning till alla uttagen ? *helt grön när det gäller el*
 
Mikael_L skrev:
Kulo är en kabel med vitt metallhölje, ca 8mm i diameter, som endast får dras i torra utrymmen inomhus. (aj, nu blev jag osäker, får kulo förläggas i badrum?).
Nej den får bara dras i torra utrymmen......
 
Är det fördelar med kulo framför eklk, förutom prisskillnaden? Numera har väl även kulo en jordbiledare som behöver anslutas?
 
Hur är det? Ska man ansluta jordbiledaren? Nu tänker jag på EKLK. Kulofrågan är obesvarad då jag fick 50m EKLK.
 
S
puu skrev:
Hur är det? Ska man ansluta jordbiledaren?
Självklart ska man det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.