12 640 läst ·
37 svar
13k läst
37 svar
Dra nytt elsystem
Sida 1 av 3
Hejsan
Idag har jag i min stuga elen dragen utanpåliggande och med ojordade uttag. En god vän till mig rekomenderade att dra nytt elsystem så att jag skulle få det jordat.
Vad skulle det kosta att dra ett nytt elsystem i en stuga på 45 kvadrat, 3 rok ? Inga konstigheter utan bara grundläggande uttag, samtidigt skulle jag vilja byta elcentralen till en mordernare.
Idag har jag i min stuga elen dragen utanpåliggande och med ojordade uttag. En god vän till mig rekomenderade att dra nytt elsystem så att jag skulle få det jordat.
Vad skulle det kosta att dra ett nytt elsystem i en stuga på 45 kvadrat, 3 rok ? Inga konstigheter utan bara grundläggande uttag, samtidigt skulle jag vilja byta elcentralen till en mordernare.
Kulo är en kabel med vitt metallhölje, ca 8mm i diameter, som endast får dras i torra utrymmen inomhus. (aj, nu blev jag osäker, får kulo förläggas i badrum?)
I och med metallhöljet blir den ofta snyggt dragen, alltså den sitter rakt och fint, hänger inte ner mellan fästpunkterna.
Prisgissningen som elmont skrev är garanterat att elektrikern endast byter ut de befintliga kablarna, att fälla in elen skulle absolut 100% säkert resultera i en mångdubbelt högre prislapp.
I och med metallhöljet blir den ofta snyggt dragen, alltså den sitter rakt och fint, hänger inte ner mellan fästpunkterna.
Prisgissningen som elmont skrev är garanterat att elektrikern endast byter ut de befintliga kablarna, att fälla in elen skulle absolut 100% säkert resultera i en mångdubbelt högre prislapp.
Om din el inte är mer än, (vad ska vi dra till med???), 20 år gammal, så kanske det skulle vara bättre att bara komplettera installationen med det du saknar.
Men i gamla elinstallationer, säg 30-40 år och ännu äldre så brukar ledningarna vara i så risigt skick att det är en välgärning att byta ut allt.
Ledningarna smulas sönder bara man tittar på dom ibland! med tillhörande brandrisk.
Men i gamla elinstallationer, säg 30-40 år och ännu äldre så brukar ledningarna vara i så risigt skick att det är en välgärning att byta ut allt.
Ledningarna smulas sönder bara man tittar på dom ibland! med tillhörande brandrisk.
Aha, då är det kulo som jag har idag! Alla ledningarna är dragna i sådana metallhöljen.Mikael_L skrev:Kulo är en kabel med vitt metallhölje, ca 8mm i diameter, som endast får dras i torra utrymmen inomhus. (aj, nu blev jag osäker, får kulo förläggas i badrum?)
Stugan är byggd -63 så ledningarna bör nog bytas ut!Mikael_L skrev:Om din el inte är mer än, (vad ska vi dra till med???), 20 år gammal, så kanske det skulle vara bättre att bara komplettera installationen med det du saknar.
Som det är nu så har jag ingen jord i nått av mina uttag och skulle det i sådana fall inte innebära att man måste dra en till ledning till alla uttagen ? *helt grön när det gäller el*