Jordbiledaren i eklk ska alltid anslutas och så har det såvitt jag vet alltid varit. Om den lämnas oansluten kan en kabelskada göra att en fas kopplas till skärmen utan att säkringar eller jordfelsbrytare löser ut. Skärmen i sig är inte så väl skyddad att det är acceptabelt att den kan vara späninngssatt.
Ekrk hade tidigare ingen jordbiledare. Jag antar att jordbiledaren lades till av skälet ovan. Numera är den bara en något sämre skyddad variant av eklk.
Jordar man skärmen på kabel på rätt sätt försvinner dom livsfarliga fälten som bildas runt el ledningar och jag tror att det var en av orsakerna till manteljordningen på kulon
Jordar man skärmen på kabel på rätt sätt försvinner dom livsfarliga fälten som bildas runt el ledningar och jag tror att det var en av orsakerna till manteljordningen på kulon
Jag trodde att du blivit knäpp!
Vidare trodde jag att den jordade manteln var till för att jorda det föremål som är på väg att klippa av kabeln, t.ex en tång, kniv, truck, plåtskåp/kant så att säkringen går när föremålet når en fasledare, i stället för att man får fasspänning på föremålet i fråga.
Det är min absoluta övertygelse att det alltid finns ett bättre sätt!
Om man jobbar med (kompletterar) ett gammalt helt ojordat system, då är det ju frågan vad man ska göra av skärmen och biledaren... När det inte finns någon skyddsjord att ansluta till.
Är det inte i dessa fall som det bara är att klippa av den?
Och förr i tiden, då det gjordes hela ojordade installationer, samma sak.
Och det är kanske den gamla metodiken som vissa gamla rävar fortfarande använder...