I båda ändarna?

Om man inte har gjort det (torra utrymmen) kan det vara ok i alla fall? Se det som en gammal kulo?
 
petersv skrev:
Är det fördelar med kulo framför eklk, förutom prisskillnaden? Numera har väl även kulo en jordbiledare som behöver anslutas?
Du kan göra mycket snyggare dragningar med kulon (där det är tillåtet).
 
odsmal skrev:
Som det är nu så har jag ingen jord i nått av mina uttag och skulle det i sådana fall inte innebära att man måste dra en till ledning till alla uttagen ?
Är det tillåtet att fästa en gulgrön FK utanpåliggande intill kulon för för att få jord i uttagen? Kommer väl i och för sig att se konstigt ut, om man inte målar över den synliga delen av ledningen.
 
puu skrev:
I båda ändarna?

Om man inte har gjort det (torra utrymmen) kan det vara ok i alla fall? Se det som en gammal kulo?
Nej, det ska vanligtvis anslutas i båda ändarna. Går inte att se det som en gammal kulo.

Enda gången som man inte behöver ansluta biledaren på EKRK är vid utbyte eller komplettering av befintlig installation, i ett ojordat utrymme.
Kanske är samma sak där med EKLK? Någon annan som vet?
 
Tony2 skrev:
Är det tillåtet att fästa en gulgrön FK utanpåliggande intill kulon för för att få jord i utagen? Kommer väl i och för sig att se konstigt ut, om man inte målar över den synliga delen av ledningen.
Nej, skyddsjorden ska komma i samma kabel / rör som fas och nolla.
 
Dalle: Är det någon större skillnad estetiskt? Båda ligger där man lägger dem. Eklk är något grövre men en liten bit bort är det ingen större skillnad tycker jag. Missar jag något?
 
Jag lånar denna tråden "lite". I vår stuga har vi precis som trådskaparen utanpåliggande dragning av elen, det mesta är kulo och gissningsvis så har det urprungliga arbetet gjorts av elektriker i början på 70-talet sen har man egenhändigt utökat anläggninen och det är en bra blandning av jordat/ojordat, Kulo och EKK mm.

Tanken är att vi innan vintern skall få delar (eller allt) av elen omdragen, installerat jfb, ev. ny central och så vidare, fortfarande utanpåligande dragning var tanken. Innan dess vill jag ha lite mer kött på benen så att man kan börja planera lite redan nu. Jag har många frågor, vissa kanske korkade men jag ställer dem ändå då det i mitt huvud råder viss förvirring om vad som gäller.

1. Vad är skillnaden på EKLK & EKRK förutom att EKLK får användas utomhus och i våtutrymme om jag förstått det rätt. De är väl uppbyggda på samma sätt med mantel och jordbiledare. Prismässigt är det ingen skillnad (Elbutik.se, 20:- prisskillnad på 50m 3G1.5mm2)

2. Vad är skillnaden på EKLK/EKRK och EKK? EKK är ju också till för "fast förläggning". Är det så att EKLK/EKRK måste dras från centralen, men att man från t.ex. en kopplingsdosa kan dra EKK till t.ex. en fast armatur eller annan fast installerad apparat?

3. Är en utanpåliggande kopplingsdosa/kulodosa att jämställa med en infälld kopplingsdosa som används vid dold installation med rör/slang och FKK t.ex.

4. Får man dra utanpåliggande installationer (t.ex. EKLK) genom vägg eller golv (inte i vägg). Dvs, gå rakt genom väggen från ett rum till ett annat?

5. Jag har i vissa inlägg läst att man får förlägga EKLK löst inne i innerväggar (med dragavlastning). Korrekt?

6. Får man i så fall göra ovanstående genom att bara dra in kabeln i väggen eller skall den först gå in/ur någon form av dosa (infälld eller utanpåliggande) för att sen övergå till dold/utvändig dragning? Det senare krävs kanske för att dragavlasta.

7. Får man blanda fast/dold installation? Säg att jag t.ex. vill dra helt ny el i en ny vägg jag skall sätta upp? Dvs jag går från "kulo", via dosa till dold slang eller rör till uttag/brytare i den nya väggen?

Jag kommer (sån tur var) inte på fler frågor för tillfället men det dyker säkert upp...
 
MMR skrev:
Jag lånar denna tråden "lite". I vår stuga har vi precis som trådskaparen utanpåliggande dragning av elen, det mesta är kulo och gissningsvis så har det urprungliga arbetet gjorts av elektriker i början på 70-talet sen har man egenhändigt utökat anläggninen och det är en bra blandning av jordat/ojordat, Kulo och EKK mm.

Tanken är att vi innan vintern skall få delar (eller allt) av elen omdragen, installerat jfb, ev. ny central och så vidare, fortfarande utanpåligande dragning var tanken. Innan dess vill jag ha lite mer kött på benen så att man kan börja planera lite redan nu. Jag har många frågor, vissa kanske korkade men jag ställer dem ändå då det i mitt huvud råder viss förvirring om vad som gäller.

1. Vad är skillnaden på EKLK & EKRK förutom att EKLK får användas utomhus och i våtutrymme om jag förstått det rätt. De är väl uppbyggda på samma sätt med mantel och jordbiledare. Prismässigt är det ingen skillnad (Elbutik.se, 20:- prisskillnad på 50m 3G1.5mm2)

EKLK är lite tåligare

2. Vad är skillnaden på EKLK/EKRK och EKK? EKK är ju också till för "fast förläggning". Är det så att EKLK/EKRK måste dras från centralen, men att man från t.ex. en kopplingsdosa kan dra EKK till t.ex. en fast armatur eller annan fast installerad apparat?

EKK har ingen metallskärm och är mycket svårare att förlägga snyggt

3. Är en utanpåliggande kopplingsdosa/kulodosa att jämställa med en infälld kopplingsdosa som används vid dold installation med rör/slang och FKK t.ex.

Lite luddig fråga, du kan sätta en utanpåliggande dosa över ett rörutlopp och koppla ihop FK med EKRK.

4. Får man dra utanpåliggande installationer (t.ex. EKLK) genom vägg eller golv (inte i vägg). Dvs, gå rakt genom väggen från ett rum till ett annat?

Ja rakt igenom går bra

5. Jag har i vissa inlägg läst att man får förlägga EKLK löst inne i innerväggar (med dragavlastning). Korrekt?

Gu bevare oss men det är tillåtet

6. Får man i så fall göra ovanstående genom att bara dra in kabeln i väggen eller skall den först gå in/ur någon form av dosa (infälld eller utanpåliggande) för att sen övergå till dold/utvändig dragning? Det senare krävs kanske för att dragavlasta.

Pass

7. Får man blanda fast/dold installation? Säg att jag t.ex. vill dra helt ny el i en ny vägg jag skall sätta upp? Dvs jag går från "kulo", via dosa till dold slang eller rör till uttag/brytare i den nya väggen?

Ja, hur skull vi annars utöka anläggningar.

Jag kommer (sån tur var) inte på fler frågor för tillfället men det dyker säkert upp...
Prototypen
 
Tack så hemskt mycket för svaret på många av mina frågor, följdfrågan på punkt 1 och 2 blir egentligen, när är det krav på att ledningen skall ha metallskärm? dvs får man använda EKK på samma sätt som EKLK i en fast installation?
 
Användningsområdet för kablarna enligt nedan
DRAKA Kabel skriver detta om EKLK hur den får användas:
"Fast förläggning inom- och utomhus, i rör, kanal, i eller under puts, samt upphängd i bärlina. Får förläggas i mark om kabeln förses med ett extra skydd mot mekanisk åverkan."
Och de skriver om EKK light att den får användas på följande sätt:"Fast förläggning, i rör, kanal, i eller under puts, samt upphängd i bärlina. Lämpad för inom- och utomhusbruk,dock ej i mark eller vatten. UV-skyddad för utomhusbruk i Norden."

Det är lättare att få en installation med EKLK snygg då skärmen styvar upp kabeln och ger det lättare att få kablen rak. Stora skillnade är att EKLK även får förläggas i mark även om jag inte skulle rekommendera det. Då du även behöver ett extra skydd mot mekanisk åverkan.
 
Tack för svaret. Betyder det då att man kan göra en hel installation inomhus med bara EKK light t.ex. om man bortser från hur snyggt man kan dra kabeln? Varför har man isåfall då jordbiledaren i EKLK om den inte "behövs". Detta är rent hypotetiska frågor men det är intressant att veta vad som gäller
 
Mikael_L
MMR skrev:
Tack för svaret. Betyder det då att man kan göra en hel installation inomhus med bara EKK light t.ex. om man bortser från hur snyggt man kan dra kabeln? Varför har man isåfall då jordbiledaren i EKLK om den inte "behövs". Detta är rent hypotetiska frågor men det är intressant att veta vad som gäller
Japp, du kan absolut använda EKK till en komplett inomhusinstallation i bostadsutrymme.

EKLK brukar jag vilja använda för extra mekaniskt skydd mot verktyg, maskiner och gnagare. Tex. kablar på lägre höjd (< 1,5m, eller beroende på situationen) i garage, all kabel i uthus (för mössens skull) osv. Jag har propagerat för detta tidigare med högst måttligt medhåll, kan nämnas.:)

Om kabeln sitter riktigt risigt till, kanske på en vägg i någon passage för truckar eller liknande eller i en hästspilta som exempel, så räcker det inte med EKLK heller, då ska det till u-form-plåt alt järnrör som skydd.

Om EKLK har någon annan funktion vet jag ej, då jag inte är elektriker.

EKK ser ibland omåttligt fult ut när det är installerat inomhus, t.ex. klamrat mot taklisten så blir det fina hängande bågar mellan varje klammer.
EKRK (kulo) ger antagligen den snyggaste utanpåliggande installationen, rakt och fint och kabeln är lite smäckrare än EKLK. Men EKRK får ej användas i badrum (våta rum).

Citat:
3. Är en utanpåliggande kopplingsdosa/kulodosa att jämställa med en infälld kopplingsdosa som används vid dold installation med rör/slang och FKK t.ex.

Ja det kan man väl säga, jag antar att du menar rör/slang + FK...
 
"Ja det kan man väl säga, jag antar att du menar rör/slang + FK..."

Ja, visst menar jag FK.

Tackar för ytterligare info. Nu plötsligt hittade jag en tråd med mer eller mindre samma frågeställning (via en googlesökning istället) : http://www.byggahus.se/forum/el/6513-kabelegenskaper.html

Där fick jag också förklaringen till biledaren, att den såklart endast finns eftersom skyddsmanteln finns. Ingen mantel som behöver jordas igen biledare.
 
Jag kan inte släppa det där med jordbiledaren då jag har klippt den i ett par enkla installationer inomhus (ej våtutrymmen) då jag ej är van att använda EKLK. Har tagit efter svärfar som också brukar göra det, även han hempulare.

Bytte ut en lysrörsarmatur i källaren för ett par dagar sedan och såg att även den hade avknippsade (ej anslutna) jordbiledare. Antar att den är uppsatt av en elektriker då jag inte tror att de som ägde huset innan pulade med elen själv.

Så jag frågar igen, är det förbjudet att skita i att ansluta den när det inte är nödvändigt att använda EKLK. Finns det elektriker som skiter i det?
Vad är det för skillnad på EKLK och nya kulo (EKRK) med jordbiledare?

Ps anslöt jordbiledaren i båda ändarna när jag satte upp den nya lysrörsarmaturen. :)
 
Skillnaden på EKLK och EKRK är förvirrande tycker jag då de ju i stort sett är identiska i konstruktionen (i mina ögon) och då tycker man att båda borde kunde användas på samma sätt (vilket antagligen hade eliminerat ena typen), men nu verkar det vara som det är...

Angående biledaren så står det lite mer om den i tråden jag länkar till ovan. Det verkar ju vara solklart att den skall kopplas in när den finns, frågan är vad som gäller vid utökning eller "reperation" av befintlig installation. Kan man göra som den gamla installationen då biledare saknades eller skall man använda den då den finns. I vissa fall får man ju göra som förr då nyare reglerna bara börjar gälla vid nybyggnad, t.ex. jordade uttag i hela huset osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.