Tänkte köpa en bra kabelskalare, ngn som har förslag?...

Själv föredrar jag kniv + Weidmüller´s Stripax.
PV_900500000043.jpg

Har skaffat mig en skalare som den på bild, har knappt släppt den ur handen efter det  ;) den fungerar perfekt till det jag skalar/kapar..

Vet dock inte hur den fungerar i längden om man har den i jobbet, men som "hobbyskalare" fungerar den perfekt

307685_B_2004-06-30_113720.jpg

Weidmullers stripax är helt klart skaltängernas rolls royce.
Haft min i snart 5 år. Funkar än

prod105602_0_c.jpg
knipex lilla röda kabelsax till kabelmanteln, den med "enkelskär",  funkar bäst på ekk där manteln går att "dra av"

prod102016_0_c.jpg
sen till parterna stripaxen för att inte riskera att skada/klippa av någon kardel vilket kan hända om man är oförsiktig med en kabelsax/avbitare/kniv.

1732025.jpg
jokari(gul grej) med justerbart djup på skäret, perfekt till gummikabel och hyfsat till eklk

1735035.jpg
för koaxialkabel(antennkabel)

1_553.jpg
prod102529_0_c.jpg
skalkniv"kort trubbig morakniv"

1369030.jpg
många elektriker använder den här, finns för vänsterhänta åxå

sen finns ju skalmaster åxå, en liten svart plåttång med gröna handtag, hittar ingen bild på den

dom två översta "tängerna" är mina favoriter :)

Skalmaster med bortmonterad justerskruv är det enda som funkar! (för mig!!)

sverre skrev:
Skalmaster med bortmonterad justerskruv är det enda som funkar! (för mig!!)
Håller med, min följde med från skoltiden - tror att det är mitt äldsta verktyg. Fast de sista 15 åren har jag använt den mest som amatör (ex elektriker).

Använder vanlig sidavbitare med känsla. Eller en favorit är en lindsröm med spec slipning för 0.5 ledare. Men då är det ju för telekabel det handlar om. ;)

Skalmastern ligger alltid i en ficka! Kanonverktyg! (Kör helst också utan skruven...)
Blåa skalkniven måste man ha för att mantla av kablar.
Dessa två är måsten, och kompletterar varandra.
Sidavbitare har man ju alltid på sig också, och den är bäst när man skalar gummikabel upp till c:a 16mm[sup]2[/sup]

Har även en sådan kabelsax som citactiva visade, fast av fabr. Weidmüller. Fungerar utmärkt till att skala med när man kör på känsla, alltså precis som med skalmastern.
Vrider man runt skänklarna bakvägen (om man så att säga vränger tången ut och in...) så fungerar den faktiskt hjälpligt till avmantling också !

Stripaxen är skitbra till upprepande avskalningsjobb när man har hur många trådar som helst att skala. Skåpsbygge, och liknande.

Här är en bild på Skalmastern...
h11296.jpg

till Wago's och brytare/uttag- såna med snabbanslutning är stripax perfekt! alltid rätt längd

Skalmaster och montörskniven kör jag med.

vissa industrier tillåter inte skalning med avbitare, skalmaster mfl pga risken att kardeler skadas och i värsta fall ger avbrott...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.