28 745 läst ·
58 svar
29k läst
58 svar
Bästa kabelskalare?
Sida 1 av 4
Jag köpte en "T-Stripper" för ca. 10 år sedan och är fortfarande grymt nöjd med den.
http://www.idealindustries.com/IDEAL-EZ/prodcat.nsf/Tables/T-Stripper+Wire+Strippers?OpenDocument
http://www.idealindustries.com/IDEAL-EZ/prodcat.nsf/Tables/T-Stripper+Wire+Strippers?OpenDocument
Allvetare
· Härifrån
· 789 inlägg
Själv föredrar jag kniv + Weidmüller´s Stripax.

Har skaffat mig en skalare som den på bild, har knappt släppt den ur handen efter det
den fungerar perfekt till det jag skalar/kapar..
Vet dock inte hur den fungerar i längden om man har den i jobbet, men som "hobbyskalare" fungerar den perfekt

Vet dock inte hur den fungerar i längden om man har den i jobbet, men som "hobbyskalare" fungerar den perfekt

knipex lilla röda kabelsax till kabelmanteln, den med "enkelskär", funkar bäst på ekk där manteln går att "dra av"

sen till parterna stripaxen för att inte riskera att skada/klippa av någon kardel vilket kan hända om man är oförsiktig med en kabelsax/avbitare/kniv.

jokari(gul grej) med justerbart djup på skäret, perfekt till gummikabel och hyfsat till eklk

för koaxialkabel(antennkabel)

skalkniv"kort trubbig morakniv"

många elektriker använder den här, finns för vänsterhänta åxå
sen finns ju skalmaster åxå, en liten svart plåttång med gröna handtag, hittar ingen bild på den
dom två översta "tängerna" är mina favoriter
Produkter som diskuteras: "morakniv"
Allroundkniv Companion svart Morakniv
Allroundkniv med ergonomiskt skaft
139 kr inkl moms
Läs mer
Använder vanlig sidavbitare med känsla. Eller en favorit är en lindsröm med spec slipning för 0.5 ledare. Men då är det ju för telekabel det handlar om. 
Produkter som diskuteras: "sidavbitare"
Sidavbitare
Sidavbitare, även kända som diagonalavbitare, är ett typ av handverktyg som främst används för att klippa tråd och små stångmaterial. Dessa verktyg har två motsatt sittande blad som skär mot varandra på en diagonal, vilket gör dem
Läs mer
Skalmastern ligger alltid i en ficka! Kanonverktyg! (Kör helst också utan skruven...)
Blåa skalkniven måste man ha för att mantla av kablar.
Dessa två är måsten, och kompletterar varandra.
Sidavbitare har man ju alltid på sig också, och den är bäst när man skalar gummikabel upp till c:a 16mm[sup]2[/sup]
Har även en sådan kabelsax som citactiva visade, fast av fabr. Weidmüller. Fungerar utmärkt till att skala med när man kör på känsla, alltså precis som med skalmastern.
Vrider man runt skänklarna bakvägen (om man så att säga vränger tången ut och in...) så fungerar den faktiskt hjälpligt till avmantling också !
Stripaxen är skitbra till upprepande avskalningsjobb när man har hur många trådar som helst att skala. Skåpsbygge, och liknande.
Blåa skalkniven måste man ha för att mantla av kablar.
Dessa två är måsten, och kompletterar varandra.
Sidavbitare har man ju alltid på sig också, och den är bäst när man skalar gummikabel upp till c:a 16mm[sup]2[/sup]
Har även en sådan kabelsax som citactiva visade, fast av fabr. Weidmüller. Fungerar utmärkt till att skala med när man kör på känsla, alltså precis som med skalmastern.
Vrider man runt skänklarna bakvägen (om man så att säga vränger tången ut och in...) så fungerar den faktiskt hjälpligt till avmantling också !
Stripaxen är skitbra till upprepande avskalningsjobb när man har hur många trådar som helst att skala. Skåpsbygge, och liknande.
Skalmaster och montörskniven kör jag med.