Sett att det finns många trådar om DL o läst ett antal..
Dock aldrig stött på mina 3 problem.



1. Jag har(snart) ett snetak med 37 graderslutning.
Om jag monterar med en 1L plåtburk så kommer ju ändå värmen gå snett uppåt o har
ju då ingen större nytta av burken volym..
Några tips ?

2. Jag vill ha DL ovan mina fönster i själva fodret (!).
Min leverantör sa att plåtburkar 1L vart för små..
Större burk får inte plats.
Nån som vet något ?
Tips ?

3. Med närmare 6 m takhöjd så fååår inte lamporna gå sönder titt som tätt..
Blir ett 220 v system på dimmer.
Min erfarenhet av glödisar är att en skitdyr long life lampa KAN hålla 15 timmar samt en billig från IKEA vägrar gå sönder.....
Tips ?


Ljusteknikern

 
1 Använd lumiance downlightboxar

2 Använd Små 20 w 12 v puckar som inte kräver plats uppåt.

3 Använd för allt i världen inte 230 v donwlights om du vill att dom ska hålla länge. Satsa på 12 v av erkända kvalitetsmärken.
 
Bra tips angående Lumiance downlight boxar, det är Marelco i Västra Frölunda som har agenturen och du når dem lättast på 031-67 43 00 eller via info@marelcovinga.se - dom kan nog lätt lotsa dig till rätt ÅF på din ort. Bra gäng, god service!
 

Tack Erik_D

Ang lumnans DL boxar ? Är den produkt eller märke ?
Vart kan man kika på dom ?

Puckarna du nämner (max 20 w) är för klena..
Passar perfekt under köksskpåpen men inte här.
Provar nu med 35 w o det är minimum för att det skall ge effekt.
Fönsterna är 180 cm långa så...

Ang 220 v modellen...varför håller dom inte.... inga "bättre" system ?
Jag har jobbat som ljustekniker i 10-12 år nu...men aldrig fattat detta ..
Rent byggteknisk är det en mardröm för mig att ha 12 v sytem...närmare 12 meter mellan spottarna så det måste vara 220 v...
Ser nog konstigt ut att blanda 12v o 220 v...


Anders
 
bygganders skrev:
Tack Erik_D


Puckarna du nämner (max 20 w) är för klena..
Passar perfekt under köksskpåpen men inte här.
Provar nu med 35 w o det är minimum för att det skall ge effekt.
Fönsterna är 180 cm långa så...
Du testade kanske med 230Vhalogen35w---20w12v ger mer ljus (om du väljer ett bra märke)
 
ByggaNytt skrev:
Är det så här du vill göra?

[länk]
Använde du målarburkar som pottor även för smygarna eller löste du det på annat sätt?

Är spottarna i smygarna av samma typ som i taket eller? Vilken spänning/effekt?
 
Fy fan ByggaNytt .. du e fasen king of spotlight :)

Snyggt helt klart !!
 
Tack, tack men som vanligt så kom faktiskt inspirationen här från forumet för länge sedan. Det var någon "forumbroder" som hade gjort nåt liknande, så det måsta jag ha tänkte jag och det ena ledde till det andra ;)
Faktum är att spottsmygarna är nästan de enda ljus vi använder, det blir liksom som att det är ljust ute - från fönstret. Fast det egentligen är hur mörkt som helst...

Jag har till dagens datum satt nära 100 spottar på övre plan och sen blir det en drös till i sutterängplan 8-)
 
ByggaNytt skrev:
Japp, dock bara 1-liters som limmades (PL400) mot regeln:
Står burken på regeln (ser lite dåligt)? Blir det inte risk för att  regeln värms då, eller är det mest isoleringen som måste skyddas?

Är  takspottarna lågvolts eller är de också 35W/220 (bara så att jag inte fattat fel)?

Mycket gediget måste jag säga!!!  8-)
 
ByggaNytt .. har du kört med 12v eller 230 spottar ?

100 spottar med trafos .. låter hutlöst dyrt :)
 
Japp, burken står på (limmad) mot regeln 45 mm sedan kommer ju 19 mm MDF-smyg på detta. Jo t.o.m. MDF-smygen blir varm om du kör odimmat och låter spotten vara på hela dygnet - jag har provat och den/huset (!) brinner inte upp men det blir varmt så det är inget jag rekommenderar :o
Därför kör jag med 35 W, 230 V och dimmer men för framtiden kommer jag att gå ner i wattstyrka när det finns att köpa, eller byta ut mot LED-lampor när dessa sjunker i pris!

Takspottarna med 4-lit. burkar är 50 W, 230 V, också med dimmer!
 
Tack för tips/info ByggaNytt! Plannerar att eftermontera spottar i fyra höga fönster och ersätta ett par fula klämspottar. Ska ändå tapetsera om så då kan jag lyfta bort skivan temporärt. Kör nog på din linje, eftersom jag tycker att "puckar" blir lite för mesigt ;)
 
Erik_D skrev:
1 Använd lumiance downlightboxar

2 Använd Små 20 w 12 v puckar som inte kräver plats uppåt.

3 Använd för allt i världen inte 230 v donwlights om du vill att dom ska hålla länge. Satsa på 12 v av erkända kvalitetsmärken.
Snackade med en elektriker som menade att om man använder 50w på 230v och har dimmer så kör man ju sällan på fullt. Men om man kör på max 90% så håller de dubbelt så länge som 12v. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.