Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
...
  1.    länk #46
    Senior medlem Medlem: Feb 2007
    Inloggad
    Några problem om man 'råkar' ställa en het gryta på locket?
    Jag kanske ska välj det rostfria stållocket istället, eftersom jag har uttaget på en värmetålig stenskiva bredvid en spishäll?
    Jag har rostfritt lock men det är inte att rekommendera att sätta en het gryta ovanpå i vilket fall som helst. Kanten är fortfarande av plast. Man kan inte ställa något tungt ovanpå powerporten eftersom den sticker upp någon mm. Generellt skulle jag inte rekommendera att ha den i närheten av vare sig spishäll eller diskho eftersom det är en ganska bred springa runt locket. Spill från spisen eller vatten från diskbänken rinner lätt ner och det är ingen bra kombination med el. Man får se det som en snyggare variant av grenuttag, och ett grenuttag skulle man knappast ha liggande bredvid spisen eller diskhon.

2.    länk #47
    Entertainers avatar
    Nykomling Medlem: Oct 2010
    Län: Stockholm

Tack för svaret!
    Det är ju en avsevärd prisskillnad mellan rostfritt och plastlock. Är det något annat som skiljer de två utförandena åt eller är det endast själva locket?

3.    länk #48
    Senior medlem Medlem: Feb 2007
    Inloggad
    Tror bara det är locket som skiljer. Rostfritt är helt klart värt den extra kostnaden (om man köper från Tyskland), locket är ett solitt stycke metall. Om du vill ha svart, överväg att köpa rostfritt och och själv lackera locket svart med tvåkomponentlack!

4.    länk #49
    Nykomling Medlem: Jul 2010
    Län: västragötaland

Hej

En kanske mycket korkad fråga...hur funkar det att beställa uttagen utomlands med tanke på eluttagens utformning? Skiljer uttagen mellan länderna? Vad jag kan se på länken nedan så ser "det svenskt ut"...

http://viewitem.eim.ebay.se/EVOline-...345501983/item

5.    länk #50
    Entertainers avatar

Hej

En kanske mycket korkad fråga...hur funkar det att beställa uttagen utomlands med tanke på eluttagens utformning? Skiljer uttagen mellan länderna? Vad jag kan se på länken nedan så ser "det svenskt ut"...

http://viewitem.eim.ebay.se/EVOline-...345501983/item
    Inte alls korkad fråga. Tvärt om!
    Den tyska eluttagsstandarden är lyckligtvis samma som vi har i Sverige så det borde inte bli fel, men t.ex. Danmark har annorlunda jord. Frankrike och Polen har ytterligare en annan variant på jorden.
    Se vidare här: http://www.gotessons.se/upload/Eluttag%207.pdf

6.    länk #51
    Nykomling Medlem: Jul 2010
    Län: västragötaland

Tack så mycket! Jag har bara en klassresa till Tyskland i minnet då jag satte in min svenska hårfön i ett eluttag och lyckades släcka ner ett helt hyreshus...

7.    länk #52
    Senior medlem Medlem: Sep 2009
    Ålder: 33

Jag köpte min på E-bay.de, varianten med rostfritt lock - 1099:- ink frakt från Tyskland.

Betalade med paypal - Supersmutt!

8.    länk #53
    Entertainers avatar

Någon som har erfarenhet av alternativet Hager Tehalit pop-up? Det verkar betydligt billigare än Evoline Powerport.
    http://www.hager.se/kabelfoerlaeggni...op-up/2183.htm

9.    länk #54
    Senior medlem Medlem: Sep 2009
    Ålder: 33

Måste ju vara samma tillverkare!? Ser ju praktiskt taget identisk ut..

10.    länk #55
    Entertainers avatar

Locket ser annorlunda ut, med en liten fördjupning på trycksidan (för att vippa upp locket). Locket skall tydligen vara i aluminium till skillnad mot Evolines i hårdplast eller stål.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01