Idag sitter en ringklocla som drivs på batteri och så en ringkabel ner till tryckknappen. Men nu när jag renoverar hallen monterade jag ner klockan och såg att där var en dosa bakom och att där även ligger 2 trådar med 230V. Finns det inte några ringklockor för som går att fälla in i vanliga eldosor. Kör Eljo i övrig nyinstallation och det skulle ju vara snyggt med något mer diskret. Vad jag kan se har inte Eljo några rinklockor. Kanske för att det är vanligare idag med montering i centralen. Men något för dosa borde väl finnas?

Mr^Ma9oo skrev:
Idag sitter en ringklocla som drivs på batteri och så en ringkabel ner till tryckknappen. Men nu när jag renoverar hallen monterade jag ner klockan och såg att där var en dosa bakom och att där även ligger 2 trådar med 230V. Finns det inte några ringklockor för som går att fälla in i vanliga eldosor. Kör Eljo i övrig nyinstallation och det skulle ju vara snyggt med något mer diskret. Vad jag kan se har inte Eljo några rinklockor. Kanske för att det är vanligare idag med montering i centralen. Men något för dosa borde väl finnas?
Jo det finns, här kommer lite info...

Dörrklocka för infällt montage för Eljo ram
Med inbyggd transformator
Elektronisk dörrsignal med 2-tonssystem för montage i apparatdosa med 60 mm skruvavstånd. Ljudet är tonande 3-klangigt med olika tempo. Flera dörrsignaler eller tryckknappar kan kopplas ihop. Ljudton 70 dB vid 1 m avstånd. Täcklock av vit halogenfri plast. Driftspänning 230 V. Passande ram Eljo Trend E-nr 18 307 32

• 24191_large.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
el richard skrev:
[quote author=Mr^Ma9oo link=1148310047/0#0 date=1148310047]Idag sitter en ringklocla som drivs på batteri och så en ringkabel ner till tryckknappen. Men nu när jag renoverar hallen monterade jag ner klockan och såg att där var en dosa bakom och att där även ligger 2 trådar med 230V. Finns det inte några ringklockor för som går att fälla in i vanliga eldosor. Kör Eljo i övrig nyinstallation och det skulle ju vara snyggt med något mer diskret. Vad jag kan se har inte Eljo några rinklockor. Kanske för att det är vanligare idag med montering i centralen. Men något för dosa borde väl finnas?
Jo det finns, här kommer lite info...

Dörrklocka för infällt montage för Eljo ram
Med inbyggd transformator
Elektronisk dörrsignal med 2-tonssystem för montage i apparatdosa med 60 mm skruvavstånd. Ljudet är tonande 3-klangigt med olika tempo. Flera dörrsignaler eller tryckknappar kan kopplas ihop. Ljudton 70 dB vid 1 m avstånd. Täcklock av vit halogenfri plast. Driftspänning 230 V. Passande ram Eljo Trend E-nr 18 307 32
[/quote]

Var hittar man en sådan här, vilket fabrikat och vad ligger priset på?

Fabrikat ELJO, art.nemmer E 53 380 70

kostar ca 500kr, köper via grossist, eller el-butik.

Tack!

Bumpar en sjukt gammal tråd.
Denna dörrklocka fanns hos elbutik.se för inte alls länge sedan, några månader kanske, men nu hittar jag den inte någon stans.
Jag hittar inget liknande heller. Behöver något som går på 230v och kan fällas in i dosa.
har byggt igen väggen och det sitter en dosa där nu där denna skall monteras, och så finns den inte......

Någon som vet vart man kan få tag i en dylik produkt?

Den verkar finnas hos Elektoskandia, kolla med dem. Jag gjorde bara en snabb sökning med telefonen så du bör nog dubbelkolla.

Det verkar faktiskt som om den finns där. Tack för hjälpen!

Restad, kommer in v26... Suck
Någon som har något mer förslag??

Allvarligt talat (?) - behöver man ha en dörrklocka numera? Alla som kommer på besök ringer väl på mobilen innan...

Det räcker med mobilnummer på dörren menar du :-)
Nja jag vill nog ha den i alla fall, bakåtsträvare som jag är.

Ett något mer allvarligt inlägg denna gång...

Du har inte funderat på att köpa lämplig summer på Elfa eller motsvarande och helt enkelt sätta i ram med blindlock över - det måste bli mycket billigare!

Hur kan en såndär dörrklocka vara okej att använda? Hur ska man dra ledningarna till den eftersom man inte får blanda SELV (ringknappen) och 230V i samma utrymme? Se mellan fingrarna och låta ledningarna ligga långt från varandra i dosan? Eller ska man sätta 230V-godkänd strömbrytare med fjäder som ringknapp? ;)

Får inte SELV och 230V blandas ens med betryggande isolering på ledarna? Dvs, räcker inte förstärkt isolering på SELV-kretesen + betryggande avstånd där den förstärkta isoleringen inte finns (ändarna av kablarna)?

Hur gör man vid transformatorn / källan som matar SELV-systemet i annat fall?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.