Hej,

jag har ett lysrör i mitt garage som tagit slut och det står LR20 W/3 på det. Går det ens att få tag på sådana längre?

Det är tjockare än de jag hittar i detaljhandeln idag.
 
Det går att sätta dit ett T8 18W rör (stämmer i längd), men jag rekomenderar att du byter drosseln i armaturen samtidigt!
Annars kommer ditt nya rör att gå sönder i förtid.
 
Tack!

drosseln, är det den där vita "mojjen" som man kan plocka bort också? (Förresten, är det väsentligen bara en induktans då?)

Var kan man få tag i sådana rör? Jag har inte ens sett samma tjocklek någonstans. De här lossar man också genom att föra ena fästet åt sidan, jag försökte snurra en hel del på lysröret innan jag insåg det. :D Kommer de du föreslår passa på det viset också?

Tack igen.
 
C
UncleRemus skrev:
drosseln, är det den där vita "mojjen" som man kan plocka bort också? (Förresten, är det väsentligen bara en induktans då?)
Nej, drosseln är den där vita mojjen som man inte kan plocka bort (utan skruvmejsel).
Den vita mojjen som man kan plocka bort är tändaren.
 
Glimtändaren bör du också byta varje gång du byter lysrör. Såvida det inte är en elektronisk tändare.
 
Tjockleken är inte samma, 18W är tunnare, men det väsentliga är längden!
 
köp en ny armatur istället. om du nu skulle byta drosseln (reaktorn)
 
sverre skrev:
Det går att sätta dit ett T8 18W rör (stämmer i längd), men jag rekomenderar att du byter drosseln i armaturen samtidigt!
Annars kommer ditt nya rör att gå sönder i förtid.
Varför måste man byta drosseln?
 
Då drosseln är anpassad för en högre effekt (20W istället för 18W) kommer röret att slitas onödigt och gå sönder i förtid.
Effekten syns väldigt tydligt om man sätter in en 58W drossel i en 36W armatur!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.