3 287 läst ·
25 svar
3k läst
25 svar
BALT gör jobbet, SVENSK med licens besiktigar?
Sida 1 av 2
Och när vi nu är inne på detta.
Vad är det för krav på någon som jobbar i annat EU land som elektriker för att få komma hit och göra installationer? Öppen arbetsmarknad heter det ju. Och jag vet att vi på jobbet haft engelsmän här och gjort el jobb. Slutade med att jord va röd och ihopkopplad med fas på något ställe. >
Men om jag fattat det rätt så slutade inte detta med att någon fick något straff.
Vad är det för krav på någon som jobbar i annat EU land som elektriker för att få komma hit och göra installationer? Öppen arbetsmarknad heter det ju. Och jag vet att vi på jobbet haft engelsmän här och gjort el jobb. Slutade med att jord va röd och ihopkopplad med fas på något ställe. >
Uppföljningen vad gäller straff är jag inte så bevandrad i vet inte hur många som fälls och får fängelse eller får böter. Det ända jag vet är att det händer.
En utlänsk installatör måste söka behörighet i Sverige för att få göra jobb här.
En utlänsk installatör måste söka behörighet i Sverige för att få göra jobb här.
Snuttjulle
Angående den fria rörligheten på arbetsmarknaden så är det inget som hindrar att en elektriker från nått EU land komer hit och jobbar men det är en helt annan sak att vara behörig installatör. Det är inte så många av elektrikerna som HAR behörighet för det skall bara vara EN på varje företag som är behörig, däremot är det ganska många som har kvalifikationerna att få behörighet.
Men jag tror att folk i allmänhet tror att jobbar man som elektriker så har man behörighet, men nej.
Angående den fria rörligheten på arbetsmarknaden så är det inget som hindrar att en elektriker från nått EU land komer hit och jobbar men det är en helt annan sak att vara behörig installatör. Det är inte så många av elektrikerna som HAR behörighet för det skall bara vara EN på varje företag som är behörig, däremot är det ganska många som har kvalifikationerna att få behörighet.
Men jag tror att folk i allmänhet tror att jobbar man som elektriker så har man behörighet, men nej.
Vill gärna tillägga att en behörig installatör begår ett brott om han står för behörigheten där utländska elektriker utför elinstallationer. Elektrikerna är inte anställda av den behörige installatören och de har inget certifikat. Anmäls detta till elsäkerhetsverket så polisanmäler de alltid! Det kan sluta med att den behörige installatören blir av med sin behörighet och troligtvis blir det böter också. Utländska elektriker får gärna komma hit och arbeta men svenska lagar och avtal gäller.
Har hört att det är Sverige och Albanien som har LÄGST krav på elsäkerhet i Europa. Sug på den ni som tror att det är så "bra och säkert" i Sverige. Hade en bekant från södra Europa som jobbar med el som undrade vad det var för "skräp" vi hade i elskåpet . . . (nyare villa).
Fast det finns väl en hel del länder i Europa som har återkommande besiktningar antingen vid vissa års intervaller, eller vid ägarbyte.
Har jag aldrig varit med om i Sverige (rätta mig om jag har fel), och det känns ju som en bra sak om man seriöst vill arbeta med att förbättra elsäkerheten kontinuerligt.
Har jag aldrig varit med om i Sverige (rätta mig om jag har fel), och det känns ju som en bra sak om man seriöst vill arbeta med att förbättra elsäkerheten kontinuerligt.
Här lyser fördomarna igenom, självklart är det bara Sverige som har högre krav, de andra länderna försöker komma undan med så lite som möjligt . . .behörig elektriker skrev:
Men nu är det så att även andra länder har egna regler och dessa är dessutom oftast strängare än Sveriges. EU:s regler är en grundnivå, inte en normalnivå för Europas länder. Krav på jordfelsbrytare och automatsäkringar är bara några exempel där sverige varit decennier efter. Vi har dessutom relativt låga krav för att få behörighet. Inse att Sverige inte på något sätt är ett föregångsland på detta område och att t.ex. en polack troligen gör en minst lika bra installlation som en svensk.
"Det är inte så många av elektrikerna som HAR behörighet för det skall bara vara EN på varje företag som är behörig, däremot är det ganska många som har kvalifikationerna att få behörighet. "
Måste vara bättre att ha en polack med behörighet i Polen än en svensk installatör utan behörighet som bara kontrolleras av en behörig.
Jag håller helt med på att automatsäkringar INTE är något säkerhetshöjande utan i vissa fall tvärt om. Eftersom jag är ute och reser en del både i europa och i övriga världen och som fackman har sjukan att försöka "kolla" hur man utför sina elinst. i övriga länder så drar jag den slutsatsen att det är olika och att man lägger tyngdpunken på lite olika saker i olika länder och jag hävdar BESTÄMT att tex. dom polska elinst. INTE har samma nivå av säkerhet som dom svenska samt att den svenska standarden är mycket hög. Att säga vilken som har den största säkerheten är nog mycket svårt men generellt vill jag påstå att åtminstonde här i europa så har dom "rikaste" länderna nog den högsta säkerheten.
Jag tror att detta kommer av att det är bara Sverige och Albanien som har fyrledarsystem (tre faser och PEN-ledare). Rätta mig om jag har fel!Byggarebert skrev: