3 287 läst ·
25 svar
3k läst
25 svar
BALT gör jobbet, SVENSK med licens besiktigar?
Granit999
Jag vet inte hur det är där du bor men det är måååånga år sedan jag har gjort nån elinst som har fyrledarsystem, nu har jag mest jobbat inom bostads, småindustri och handel och mina erfarenheter är i stort begränsade till sådana arbeten
Jag vet inte hur det är där du bor men det är måååånga år sedan jag har gjort nån elinst som har fyrledarsystem, nu har jag mest jobbat inom bostads, småindustri och handel och mina erfarenheter är i stort begränsade till sådana arbeten
Nog tror jag att ute på landsbygden så har de fotrfarande 4-ledarsystem på de flesta ställen. Det skulle vara trevligt om det var någon som hadde statistik på detta.elmont skrev:
Jag var ju lite provocerande i mitt inlägg men det berodde på att jag ville ifrågasätta uppfattningen om att sverige är så mycket bättre. Läser man alla inlägg så verkar det ju som om det i alla fall inte finns mycket där sverige är bättre än andra länder och att vi snarare legat efter på många områden. Med andra ord så borde det inte vara några problem all låta en duktig polsk eller baltisk elinstallatör göra jobbet. Installationen i en vanlig villa är ju dessutom ingen "rocket science" om man säger så.
Jaha, och vad är det för skillnad??? Är polackerna sämre utbildade? Är de mindre noggranna? Är de kanske mer korkade? Berätta gärna exakt vad skillnaden är, du som vet så mycket.behörig elektriker skrev:
"en koppling mellan pris och kvalitet." Tjenare, av de som jag pratat med som anlitat polacker så tycker 9 av 10 att de är bättre än de svenska hantverkare de anlitat. Det beror nog inte på att polacker i allmänhet är bättre än svenskar utan på att det är de som är mest framåt som söker sig utomlands.
Vare sig du vill eller inte så tror jag inte att Elsäkerhetsverket, facket eller någon annan kan skydda dig från väl behövlig konkurrens.
Och jag tror inte att det är elektriker och elfirmor som måste skydda sig mot "öststats" elektriker utan brukarna dvs. vanliga svenskar. Jag har sett mer än ett exempel i byggbranchen på hus byggda i och monterade av i mina fall estländare och billigt blev det men med golvvärmeslingor UNDER syllen och som följd hål på slangar när syllen skulle fästas, ett lapptäcke av nån sorts stenull, stående ytterpanel som vilar på dropplister, hål för dosor tagna med den enda dosfräs dom hade 80 mm där det borde vara 70 mm (där dom inte byggt över), osv. osv.
Jag säger inte att alla är lika men efter alla år som jag jobbat på olika byggarbetsplatser har jag aldrig sett nått liknande, jag säger stackars köpare.
Jag säger inte att alla är lika men efter alla år som jag jobbat på olika byggarbetsplatser har jag aldrig sett nått liknande, jag säger stackars köpare.
Detta blir kanske lite Off Topic men till alla er som tycker att elektriker från vilket land som hellst borde komma till sverige och göra elinstallationer utan att förstå vad problemet ligger i kan tänka såhär:
Ska en polis från Somalia kunna komma till stockholm och arbeta som trafikpolis? han har ju en polisexamen.
Svaret blir ganska lätt "nej, han kan ju inte de svenska lagarna" Och precis samma är det för utländska elektriker. Bara för att det finns "två hål i väggen" i hela världen betyder inte det att allt är lika överallt. Det varierar i spänningar, strömmar och frekvenser runt om i världen. Dessutom så är föreskrifterna kring utförandet olika. Så enkelt utryckt. Ska man jobba som elektriker i sverige så ska man kunna de svenska reglerna.
Ungefär samma som i sjukvården. Det är många länders läkare som inte får jobba i sverige. Trots att de har en bättre utbildning där. Men deras legitimationer är inte godkända här. Dom måste först läsa endel i sverige innan dom får jobba här. Trots att dom är erkänt duktiga kirurger o.dyl i sitt hemland.
Är det knas? Ja kanske. Men det är bara att acceptera att det är så.
// DeBe
Ska en polis från Somalia kunna komma till stockholm och arbeta som trafikpolis? han har ju en polisexamen.
Svaret blir ganska lätt "nej, han kan ju inte de svenska lagarna" Och precis samma är det för utländska elektriker. Bara för att det finns "två hål i väggen" i hela världen betyder inte det att allt är lika överallt. Det varierar i spänningar, strömmar och frekvenser runt om i världen. Dessutom så är föreskrifterna kring utförandet olika. Så enkelt utryckt. Ska man jobba som elektriker i sverige så ska man kunna de svenska reglerna.
Ungefär samma som i sjukvården. Det är många länders läkare som inte får jobba i sverige. Trots att de har en bättre utbildning där. Men deras legitimationer är inte godkända här. Dom måste först läsa endel i sverige innan dom får jobba här. Trots att dom är erkänt duktiga kirurger o.dyl i sitt hemland.
Är det knas? Ja kanske. Men det är bara att acceptera att det är så.
// DeBe
Jag vill bara inflika att anledningen till att vi precis har fått "nya" föreskrifter är ju för att det skall bli lättare att jobba inom europa som elinstallatör. SS436 40 00 är ju mångt och mycket en Europeisk standard i grunden alltså alla länder i europa använder denna standarden. Sen finns det några nationella undantag t.ex så är hela kapitel 700, 750 och 751 svenska undantag.
Som sagt tidigare så kan utlänska installtörer komma hit och göra jobb underförutsättning att dom följer Svensk lag. Dvs Elsäkehetsföreskrifterna och behörighetsföreskrifterna m.m.
Det finns en gemensam nämnare när det gäller villkoren för arbete i annat land, nämligen ett EG-direktiv som avser erkännande av yrkeskvalifikationer, bland annat för elinstallationsarbete. Detta direktiv har införlivats i alla medlemsländer. Direktivet, 1999/42/EG, innehåller vissa generella krav som enelinstallatör ska uppfylla för att få arbeta i annat EU-land.
Alla elinstallatörer vare sig dom är svensk- eller EU-registrerade skall ha svensk behörighet och jobba efter svenska regler.
Sen finns det ju presoner som utger sig för att vara elektriker i alla länder, ett känt fall i Sverige är Zara-butiken på Normalmstorg där hela installationen gjorde en gråtfärdig. Det var en tysk firma som hade utfört den och när man kontaktade tyska intallatörer och frågade om detta var enligt tysk standard så var det enhetliga svaret Nej.
Vill man ha ett exempel på andra hållet så ta stormen Gudrun där vi kunde ta hjälp av montörer från både Storbritanien, Tyskland, Finland, Danmark och Norge m.fl.

Som sagt tidigare så kan utlänska installtörer komma hit och göra jobb underförutsättning att dom följer Svensk lag. Dvs Elsäkehetsföreskrifterna och behörighetsföreskrifterna m.m.
Det finns en gemensam nämnare när det gäller villkoren för arbete i annat land, nämligen ett EG-direktiv som avser erkännande av yrkeskvalifikationer, bland annat för elinstallationsarbete. Detta direktiv har införlivats i alla medlemsländer. Direktivet, 1999/42/EG, innehåller vissa generella krav som enelinstallatör ska uppfylla för att få arbeta i annat EU-land.
Alla elinstallatörer vare sig dom är svensk- eller EU-registrerade skall ha svensk behörighet och jobba efter svenska regler.
Sen finns det ju presoner som utger sig för att vara elektriker i alla länder, ett känt fall i Sverige är Zara-butiken på Normalmstorg där hela installationen gjorde en gråtfärdig. Det var en tysk firma som hade utfört den och när man kontaktade tyska intallatörer och frågade om detta var enligt tysk standard så var det enhetliga svaret Nej.
Vill man ha ett exempel på andra hållet så ta stormen Gudrun där vi kunde ta hjälp av montörer från både Storbritanien, Tyskland, Finland, Danmark och Norge m.fl.
Jepp och dessutom gällde det för det mesta starkström och telefoni, Starkström går under andra regler och telefon i klenspänning och ej behörighetskrävande.
Som kuriosa så hadde båkab (nuvarande eon) ej behörighet för att dra el i sitt eget hus....
Som kuriosa så hadde båkab (nuvarande eon) ej behörighet för att dra el i sitt eget hus....
För att få jobba som elektriker inom EU och inom schengen så måste man ha EURO-EL cerifikat.
Man läser Avd-C samt Arbete med spänning upp till 1000V.
Norge har ännu skarpare krav för att få jobba där tex. Där skall man ha vissa behörigheter beroende på vilken region i Norge man jobbar i.
Man läser Avd-C samt Arbete med spänning upp till 1000V.
Norge har ännu skarpare krav för att få jobba där tex. Där skall man ha vissa behörigheter beroende på vilken region i Norge man jobbar i.
Klicka här för att svara