jag har hittat D märkta lysrörsamaturer. men vet nån några D-märkta ledljus amaturer. med tex Pl lysrör eller dyligt. eller någon amatur som max kan ha 90grader på glaset. krav på det i djurstallar.

de vet f.n va D står för...........men du skall ha en klassning på dom på minst IP44T

D-klassning har väl med brandskydd att göra ? delvis iallafall, att armaturerna är gjorda av något speciellt material!

får man ha en amatur i plast och glas med 2x9watts pl-lampa. ip 55 klassad

magic_gbg skrev:
får man ha en amatur i plast och glas med 2x9watts pl-lampa. ip 55 klassad
Ja, det bör du få högsta kravet man har, värsta fallet, är IP54.

Jag tänkte på temperaturen

Det går jag bet på, vet inte vad dom får för yttertemperatur har ingen större erfarenhet av djurstallar, 90graders kravet måste komma från "Handbok för elinstallationer i jordbruk" den har jag inte läst. Det står inte om något temperatur krav i djurstallar i föreskriften/standarden vad jag vet

ja det stämmer att jag läst kravet i "Handbok för elinstallationer i jordbruk". får väl ragga tag på någon hos leverantören och höra om dom har någon spec på temperaturen på den lampan jag hade täkt mig. tack för hjälpen ändå. :) :)

D står för dikt (mot tak tex)
plast armatur är väl att föredra, inte så bra om djuren äter glas från krashad armatur! inte så bra med plast heller men det skär nog mindre i magen/magarna

behörig elektriker skrev:
...så köp inte det billigaste skräp du hittar.

Det där gäller väl alltid??

Men det tåls att upprepas i det oändliga, för det finns ju dom som säljer "samma saker till halva priset"

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.