Jag ska regla upp mitt tak och sätta nytt innertak.
För att vara säker på att inte borra i någon kabel köpte jag en Bosch PDO Multi, för 850:-.

Den funkar bra på väggarna som är av lättbetong, men i taket får jag ingen ordning på den.
Kör jag på Metall hittar den armeringen och kör jag på Trä ger den utslag lite där den vill.
Inte ens precis bredvid "pottorna" till lyset hittar den någon elkabel...

Finns det något annat för överkommliga pengar som kan funka?
Ska iväg och lämna tillbaks Bosch:en nu....

Mitt tips är borra inte djupare än nödvändigt (vid behov kan du sätta några extra fästen) ledningarna ligger uppe på armeringen och det brukar vara minst 2-3 cm, skulle du komma på ett "tomrumm" sluta borra omedelbart och flytta fästet några cm. har du borrat i någon ledning kan du säkert dra ut den och kontrollera om den har blivet skadad. Och nån sökare som fungerar i armerad betong är nog lite svårt.
Rören går från dosa till dosa och från brytare till (oftast) närmaste takdosa.
Det brukar inte vara nått större problem.

Kommer borra ca 35 mm upp för spikplugg, så jag kanske klarar mig då...
Om jag nu skulle gå på en ledning och bli tvungen att dra ur den för o kolla; hur får jag tillbaks den lättast?
Siliconspray och ett snöre i änden jag drar ur dosan?

Det är i hallen jag ska sätta upp grejorna, och all el till alla rum är dragen via två lampdosor där.
Utöver det går en kabel till spisen förmodligen i taket också....

Dragfjäder är näst lättast. lättast är att du knyter i ett snöre eller en fk i ena ändan innan du drar ur ledningen. På så sätt drar du ju iett dragsnöre på en gång

T
Kolla om det finns något uthyrningsföretag nära dig som har kabel-sökar utrustning som du då ev kan hyra. Annars finns det ett gammalt trick som går ut på att man tar en lös elkabel till en s.k tonsändare och ansluter denna mot mot kabeln till takarmaturen i den skarvdosa som finns i väggen ,andra anslutningen gör man i kontaktuttaget i taket, principen är detsamma som en gammal hörselslinga, sen tar man en spole kopplad till en förstärkare och drar efter undertaket och får då fram var ledningen ligger i betongen.

Skickar en länk på firma som har liknande där man istället kör på radiovåg för sökning i jord när man ska gräva, men sånt går lika bra i betongtak.

http://www.xi.se/xicatgen.html

Utan att testat under de specifika omständigheterna så tror jag allt att en bra tonsändare kan hitta kablarna. Min (Fluke Intellitone 200) rockade loss på runt 2000+moms tyvärr, men nog ska det gå att hitta billigare.

Tack för alla svar.
Jag kollade med uthyrningföretagen i närheten, men ingen av dom hade något.
Nu sitter reglarna där i alla fall, och inga säkringar gick... :)

Jag utgick ifrån att alla rör var dragna rakt mellan dosor och proppskåpet.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.