jag håller på att byta strömbrytare i huset men klantade till det när jag tog bort den till vardagsrummet. (kollade inte hur trådarna satt innan jag skruvade bort den). Taklamporna går till två strömbrytare som man ska kunna släcka och tända oberoende av den andra. det finns draget svart, brun och blå tråd till strömbrytarna och jag undrar hur de ska kopplas. det känns lite onödigt att ta hem en elektriker för detta...
 
sveag skrev:
jag håller på att byta strömbrytare i huset men klantade till det när jag tog bort den till vardagsrummet. (kollade inte hur trådarna satt innan jag skruvade bort den). Taklamporna går till två strömbrytare som man ska kunna släcka och tända oberoende av den andra. det finns draget svart, brun och blå tråd till strömbrytarna och jag undrar hur de ska kopplas. det känns lite onödigt att ta hem en elektriker för detta...
Detta får du inte göra själv så det är ett lagbrott om du försöker.

Om du däremot VET hur man skall göra så får du göra det om jag inte minns fel.

Jag vet inte hur man gör så jag råder dig till att ringa en elektriker som får skratta läppen ur led ;)
 
Som sagt strömbrytare får man byta om man vet hur man gör det, och ett sätt att lära sig det skulle kunna vara att fråga här.

Problemet är att dina färger inte riktigt stämmer, blå brukar vara nolla, och den brukar man inte behöva dra fram till brytaren. Jag skulle tro (med betoning på tro, bör också påpeka att jag är inte behörig elektriker) att din svarta är fas ledaren och de andra två är brytledare till respektive taklampa.

Hur du sedan skall koppla i den nya strömbrytaren beror ju lite på vad det är för variant,

Med tanke på att man aldrig kan vara helt säker på färger så tycker jag att man bör mäta upp ledningarna, ex med en enkel multimeter.
 
En av ledarna är fas. De andra två är tändtrådar, dvs tåten mellan brytaren och lampan.
Mät med någon spänningsprovare vilken av de tre som är spänningssatt. Den är fasen. De andra två spelar det ingen roll om du förväxlar!
 
Känner man för det kan man ju annars öppna takdosorna och kolla vilka två trådar som är tändtrådar, då slipper man dessutom spänningssätta en avisolerad kabel som hänger ut ur väggen...

/Andreas
 
SkaneErik skrev:
En av ledarna är fas. De andra två är tändtrådar, dvs tåten mellan brytaren och lampan.
Mät med någon spänningsprovare vilken av de tre som är spänningssatt. Den är fasen. De andra två spelar det ingen roll om du förväxlar!
Om det är en traditionell trappkoppling ja! är det sparkoppling så vill det till att man får tåtarna på rätt plats :)
 
Nu lät det ju inte som att det var en trappkoppling, uatn en kronbrytare.


 
nja,,,, kron e ju EN brytare för två lamper å han skriver ju att det finns två brytare...så nog e det trapp alltid....

Men färgerna som du har är ju inte standard men du får nog öppna kopplings dosan å kolla vilken av färgerna som går till lampan....om det är blå till lampan från bytaren så skall blå läggas som tändtråd å dom två andra som mellan trådar....Lycka till
 
smogge skrev:
nja,,,, kron e ju EN brytare för två lamper å han skriver ju att det finns två brytare...så nog e det trapp alltid....

Men färgerna som du har är ju inte standard men du får nog öppna kopplings dosan å kolla vilken av färgerna som går till lampan....om det är blå till lampan från bytaren så skall blå läggas som tändtråd å dom två andra som mellan trådar....Lycka till
Nja... Du kan inte påstå att kronkopplaren är en brytare!
Det är en apparat, men det är däremot två brytare.

Både hempularen och Smogge har ju rätt i det ni själva tänker, och det är väldigt lätt att tänka fel här på "Byggahus" när en lekman försöker beskriva vad han menar.

Med andra ord sveag; utveckla!


 
Färgerna är väl än idag standard om det är utanpåliggande kulo, det har varit uppe här förut, det är okej att använda blå ledare som tändfas just när det är utanpåliggande ledningar till en strömbrytare.

Man kan direkt konstatera att om man kopplar fel så kommer det bara fungera felaktigt eller inte alls, det är ingen fara att något farligt händer, mer än att man slår sig i mörkret när man inte lyckas tända lyset.

D.v.s om inte annat, prova. Om jag räknar rätt i huvudet så blir det sex olika kombinationer man kan koppla in sladdarna på, det tar inte en hel dag att prova alla...
 
Vad innebär "kulo", är det en benämning på en utanpåliggande ledning?

DEN HÄR TRÅDEN BORDE KLISTRAS!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.