6 498 läst ·
10 svar
6k läst
10 svar
strömbrytare
jag håller på att byta strömbrytare i huset men klantade till det när jag tog bort den till vardagsrummet. (kollade inte hur trådarna satt innan jag skruvade bort den). Taklamporna går till två strömbrytare som man ska kunna släcka och tända oberoende av den andra. det finns draget svart, brun och blå tråd till strömbrytarna och jag undrar hur de ska kopplas. det känns lite onödigt att ta hem en elektriker för detta...
Detta får du inte göra själv så det är ett lagbrott om du försöker.sveag skrev:jag håller på att byta strömbrytare i huset men klantade till det när jag tog bort den till vardagsrummet. (kollade inte hur trådarna satt innan jag skruvade bort den). Taklamporna går till två strömbrytare som man ska kunna släcka och tända oberoende av den andra. det finns draget svart, brun och blå tråd till strömbrytarna och jag undrar hur de ska kopplas. det känns lite onödigt att ta hem en elektriker för detta...
Om du däremot VET hur man skall göra så får du göra det om jag inte minns fel.
Jag vet inte hur man gör så jag råder dig till att ringa en elektriker som får skratta läppen ur led
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Som sagt strömbrytare får man byta om man vet hur man gör det, och ett sätt att lära sig det skulle kunna vara att fråga här.
Problemet är att dina färger inte riktigt stämmer, blå brukar vara nolla, och den brukar man inte behöva dra fram till brytaren. Jag skulle tro (med betoning på tro, bör också påpeka att jag är inte behörig elektriker) att din svarta är fas ledaren och de andra två är brytledare till respektive taklampa.
Hur du sedan skall koppla i den nya strömbrytaren beror ju lite på vad det är för variant,
Med tanke på att man aldrig kan vara helt säker på färger så tycker jag att man bör mäta upp ledningarna, ex med en enkel multimeter.
Problemet är att dina färger inte riktigt stämmer, blå brukar vara nolla, och den brukar man inte behöva dra fram till brytaren. Jag skulle tro (med betoning på tro, bör också påpeka att jag är inte behörig elektriker) att din svarta är fas ledaren och de andra två är brytledare till respektive taklampa.
Hur du sedan skall koppla i den nya strömbrytaren beror ju lite på vad det är för variant,
Med tanke på att man aldrig kan vara helt säker på färger så tycker jag att man bör mäta upp ledningarna, ex med en enkel multimeter.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Om det är en traditionell trappkoppling ja! är det sparkoppling så vill det till att man får tåtarna på rätt platsSkaneErik skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Nu lät det ju inte som att det var en trappkoppling, uatn en kronbrytare.
nja,,,, kron e ju EN brytare för två lamper å han skriver ju att det finns två brytare...så nog e det trapp alltid....
Men färgerna som du har är ju inte standard men du får nog öppna kopplings dosan å kolla vilken av färgerna som går till lampan....om det är blå till lampan från bytaren så skall blå läggas som tändtråd å dom två andra som mellan trådar....Lycka till
Men färgerna som du har är ju inte standard men du får nog öppna kopplings dosan å kolla vilken av färgerna som går till lampan....om det är blå till lampan från bytaren så skall blå läggas som tändtråd å dom två andra som mellan trådar....Lycka till
Nja... Du kan inte påstå att kronkopplaren är en brytare!smogge skrev:nja,,,, kron e ju EN brytare för två lamper å han skriver ju att det finns två brytare...så nog e det trapp alltid....
Men färgerna som du har är ju inte standard men du får nog öppna kopplings dosan å kolla vilken av färgerna som går till lampan....om det är blå till lampan från bytaren så skall blå läggas som tändtråd å dom två andra som mellan trådar....Lycka till
Det är en apparat, men det är däremot två brytare.
Både hempularen och Smogge har ju rätt i det ni själva tänker, och det är väldigt lätt att tänka fel här på "Byggahus" när en lekman försöker beskriva vad han menar.
Med andra ord sveag; utveckla!
Färgerna är väl än idag standard om det är utanpåliggande kulo, det har varit uppe här förut, det är okej att använda blå ledare som tändfas just när det är utanpåliggande ledningar till en strömbrytare.
Man kan direkt konstatera att om man kopplar fel så kommer det bara fungera felaktigt eller inte alls, det är ingen fara att något farligt händer, mer än att man slår sig i mörkret när man inte lyckas tända lyset.
D.v.s om inte annat, prova. Om jag räknar rätt i huvudet så blir det sex olika kombinationer man kan koppla in sladdarna på, det tar inte en hel dag att prova alla...
Man kan direkt konstatera att om man kopplar fel så kommer det bara fungera felaktigt eller inte alls, det är ingen fara att något farligt händer, mer än att man slår sig i mörkret när man inte lyckas tända lyset.
D.v.s om inte annat, prova. Om jag räknar rätt i huvudet så blir det sex olika kombinationer man kan koppla in sladdarna på, det tar inte en hel dag att prova alla...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
