Bara för att du kan köpa elmateriel överalt så är det inte samma sak som att du får göra eljobb.
Detta finns hur många inlägg som helst på detta forum så jag tänker inte agera moraltant.

Granit999 skrev:
Bara för att du kan köpa elmateriel överalt så är det inte samma sak som att du får göra eljobb.
Detta finns hur många inlägg som helst på detta forum så jag tänker inte agera moraltant.
Kändes just som du blev en tant :)

Nej jag trivs med att betala 5000kr för att dra en kabel genom huset.. länge leve hantverkare

Varför betala 5000:- för att dra en kabel genom huset? Det får man ju dessutom göra själv men däremot får man inte förlägga den fast... men men

/Kent

apersson850 skrev:
Enligt ellagen är det du tänker göra förmodligen förbjudet för den som saknar behörighet. Bara så du vet.

Jag kan bara påpeka att det är högst en av 10 elektriker som har behörighet, det är personen som står för företaget som måste ha behörighet. En elektriker som jag och dom flesta andra elektriker som inte har behörighet får efter arbetstid inte göra ett dugg mer än en vanlig svensson.

Mvh Tobbe

Rostig_9000i_-88 skrev:
Till spis får du inte dra mindre än 2.5mm[sup]2[/sup] FK.

Det beror väll på vad du säkrar kabeln med eller?????
13A = 9kW räcker alldeles lagom till en vanlig spis, räcker vanligt vis men 10A oxå.

Mvh Tobbe

Jonasc skrev:
En till fråga... Är trefas "kompatibelt" med enfas? Alltså, kan en ursprungligen designad enfasspis köras med trefas och vice versa?

Det står på spisens märkskyllt.
Om elementspänningen är 230v då går spisen köra 1, 2 eller 3 fas men om det står 400 då är det bara 2 eller 3 fas som funkar.

Mvh Tobbe

Jonasc skrev:
Haha nej jag har faktiskt inte kollat att det verkligen behövs trefasmatning. Det är en IKEA (Whirlpool) glashäll och ugn jag ska köpa. Tror jag tar och väntar med dra trefaskablar... 16A används väl endast för spis? Har dragit FK1,5 överallt annars.

Till Hällen som garanterat har elementspänning 230v, den går att köra 1 eller 2 fas räcker det med Fk 1,5 (om det inte är en induktionshäll för dom är det högre effekt på), men ugnen räcker det förmodligen inte med Fk 1,5 för den brukar vara på runt 3600W då är 16A o Fk 2,5 enda alternativet.

Mvh Tobbe

selle79 skrev:
[quote author=Rostig_9000i_-88 link=1138610482/0#10 date=1138617619]Till spis får du inte dra mindre än 2.5mm[sup]2[/sup] FK.

Det beror väll på vad du säkrar kabeln med eller?????
13A = 9kW räcker alldeles lagom till en vanlig spis, räcker vanligt vis men 10A oxå.

Mvh Tobbe[/quote]

Nej, till SPIS får du inte dra mindre än 2,5mm[sup]2[/sup] vid trefasig anslutning eller minst 4mm[sup]2[/sup] vid enfasig anslutning.
Sedan räcker kanske en 10A säkring, men det är en annan femma då det är kravet för anslutningsledning till spis jag menar.

Om ja inte minns helt galet finns det ca 20000 aktiva A behörigheter i Sverige.
Om det är en på var tionde skulle det betyda att vi har 200000 elektriker i Sverige, kan det verkligen stämma?

Det är inte säkert att det stämmer på siffran men av alla elektriker på våran firma och firman ja va på innan så va det 2 man utöver ägarna till företagena som har A behörigheten av 20 pers. så det är inte många som har den.
Men jag skulle själv villja läsa den, men men.

Mvh Tobbe

Om du vill läsa in den så är det väl bara att börja?
Jag har inte ångrat det en sekund ;)

Nä jag förstår det, men 400 timmar teori och 78000:- och studiebidrag på 2000 i månaden ...............................
Men drömmen jag har är att ha eget.

Mvh Tobbe

Tycker ni är fel ute när det gäller får ej bör ej gäller ej.
För vem får jag inte dra kablarna själv? elfirman? polisen? fösäkringsbolaget?
Som jag ser det så får man göra all el inom fastigheten, om man gör rätt.
Ni som säger att det är förbjudet kan väl hänvisa mig till ngn paragraf i brottsbalken kanske? har dock sökt och ej funnit ngt som tyder på att det skulle vara förbjudet..
Ge också gärna exempel på ngn som blivit fälld.

Och vad är det för fel på kvällskurser. Man behöver inte gå dagtid med lärare alltid

Gällande tillåtet eller ej så gav en snabb sökning följande länk till Elinstallatörsförordning (1990:806)
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19900806.htm
borde väl vara detta som gäller...
"6 § Elinstallationsarbete får utföras endast av elinstallatör eller av yrkesman under överinseende av elinstallatör hos vilken yrkesmannen är anställd eller som är anställd i samma företag som yrkesmannen."

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.