6 161 läst ·
18 svar
6k läst
18 svar
Ström till garaget
Sida 1 av 2
Hej!
Ska gräva in el till garaget.
Blir en liten "servisledning" på 1.5 meter från huset. Nu till frågan vad för slags kabel kan man använda som pallar för svets kompressor mm (3 fas kabel) vilket "area" :-? !?grovlek bör vara lämpigt?
Måste man använda jordkabel eller räcker det med en flexirör och vanlig kabel att dra ledningen i?
Tacksam för svar
Ska gräva in el till garaget.
Blir en liten "servisledning" på 1.5 meter från huset. Nu till frågan vad för slags kabel kan man använda som pallar för svets kompressor mm (3 fas kabel) vilket "area" :-? !?grovlek bör vara lämpigt?
Måste man använda jordkabel eller räcker det med en flexirör och vanlig kabel att dra ledningen i?
Tacksam för svar
Drar du fritt i backen så krävs ekkj eller N1VX om jag har fattat det hela rätt.
I ett skyddsrör/slang får du även dra eklk.
ett 16A trefasuttag kräver 5X2.5mm men jag håller med Elinstallatören om att du bör sätta en central i garaget om du kan och därmed blir det 4x6+6
I ett skyddsrör/slang får du även dra eklk.
ett 16A trefasuttag kräver 5X2.5mm men jag håller med Elinstallatören om att du bör sätta en central i garaget om du kan och därmed blir det 4x6+6
nu hängde jag inte med, jag förbereder också för ström till garaget med 5x2.5mm, men visst, jag skall ha en gruppcentral (undercentral)där, så varför då 6kvmm? Jag förutsätter att det blir säkrat med 10Amats_o skrev:
Det diskuteras för fullt i andra trådar men den slutsats jag drar därifrån är att de med behörighet säger just 4X6+6 för matning mellan centraler.
Dessutom bör du göra så för då har du möjlighet att gå över 16A till denna central.
Skulle du inte ha ett trefasuttag i garaget? utgå då från 3X16 till det då det är den normala standarden på 3fas uttag för hem/hobbybruk
Dessutom bör du göra så för då har du möjlighet att gå över 16A till denna central.
Skulle du inte ha ett trefasuttag i garaget? utgå då från 3X16 till det då det är den normala standarden på 3fas uttag för hem/hobbybruk
Jag lägger mig i denna disskussion. Vad jag förstår så skall det vara 10mm2 om man drar en PEN-ledare från sin mätarcentral eller kopplar direkt från din vanliga central. Om du däremot såkrar av i din central till en undercentral med max 16A så räcker det med 5x2,5mm2 om utlösningsvilkoren är uppfyllda med max kabellängd osv.
Elinstallatören>Vad skall kunna hända om undercentralen är korrekt avsäkrad och man drar skyddsjord och nolla för sig? Du ser det som en huvudledning medans jag ser det mer som en gruppledning eftersom den är avsäkrad o s v.
/Kent
/Kent
Elinstallatören>Jamen PEN är ju inte inblandad här! En ledning med PEN är som jag ser det _alltid_ en huvudledning men här finns ingen PEN utan det är en avsäkrad grupp med separat skyddsjord och nolledare precis som en gruppledning. Vad den gruppledningen matar kan ju inte spela någon större roll?
Varför kan man inte se se undercentralen som ett kopplingsutrymme då? Det finns ju utrustning med egna säkringar etc...
/Kent
Varför kan man inte se se undercentralen som ett kopplingsutrymme då? Det finns ju utrustning med egna säkringar etc...
/Kent
Elinstallatören skrev:Jag bara stödjer mig på det jag läser i standarden och andra hjälpmedel jag har i mitt arbete.
En kabel som matar en central är en huvudledning vare sig den är avsäkrad i centralen eller mätarskåpet och SS 437 01 45 säger att som matning till centraler i bostäder anses 6 kvmm oftast vara tillräckligt. Om det "oftast anses vara tillräckligt" så tolkar jag det som en "lägre gräns", särskilt med tanke på att en PEN-ledare aldrig får understiga 10 kvmm.
Hade de vart en undre gräns hade dom väl fått skriva "6mm är minsta godkända och oftast tillräckliga kabelarea..." men så står det ju inte så då borde gränsen sättas beroende på huvudsäkring
Sedan att det är idiotiskt att ha mindre än 6kvmm till huvudcentral håller jag med om, dock ser jag inte felet med att tex avsäkra med 3x16A i huvudcentralen till en undercentral i tex gäststuga på tomten.. om det nu är lagligt vilket det verkar vara
Jag citerar EL-visElinstallatören skrev:
"Fråga : (00-58)
Ställs krav på minimiarean 6 mm2 för huvudledning till undercentral i kundanläggning (bostad) vid 400 V systemspänning?
Svar :
Nej. Detta krav ställs inte i starkströmsföreskrifterna. Däremot anges i svensk standard SS 437 01 45 att huvudledningar i bostadshus skall ha en area på minst 6 mm2.
Vad räknas då som huvudledningar? är det en huvudledning om man säkrar av i huvudcentralen till en undercentral?Granit999 skrev:Jag citerar EL-vis
"Fråga : (00-58)
Ställs krav på minimiarean 6 mm2 för huvudledning till undercentral i kundanläggning (bostad) vid 400 V systemspänning?
Svar :
Nej. Detta krav ställs inte i starkströmsföreskrifterna. Däremot anges i svensk standard SS 437 01 45 att huvudledningar i bostadshus skall ha en area på minst 6 mm2.
Och är "svensk standard" något som måste uppfyllas, tänkte på att det borde ju vara samma inom EU tex. alltså om det är en rekomendation eller ett krav?
Jag föreskrift är ett krav (lagkrav), Det är inte en standard. Jag försöker också ta reda på vad som menas med huvudledning. En kabel som går från din mätare och in i huset kallas serviskabel och där skall PEN-ledaren vara 10mm2. Jag forskar vidare.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Det enda som måste uppfyllas är lag, förordning och myndighetsföreskrifter. Standarder är normalt utformade för att med råge uppfylla de krav som ställs genom lagen. Du behöver inte uppfylla SS men skall visa att installationen görs säker.citactiva skrev:
Har det nånsin förutomi rena specialfall förekommit 3fas-uttag med mindre än 16A avsäkrning, förutom perilex-spisuttagen då?eskil23 skrev:
Det kan ju finnas andra faktorer också, t.ex. att man redan har 5x2.5mm2-kabel liggandes eller något liknande.citactiva skrev:
Med tanke på den rikliga tillgången på 5x2.5mm2-kabel överallt till låga priser så kan det kanske också vara skäl nog?
Vad kostar egentligen de grövre kablarna? Det kanske till och med knäppt nog blir billigare att dra dubbla 5x2.5mm2-kabel, en för trefasuttaget och en för övrigt.
Ett bevingat citat, minns inte vem som sa det först:norrbottenstorpet skrev:
"fördelen med standarder är att det finns många att välja på"