3 719 läst ·
9 svar
4k läst
9 svar
När använda trappströmbrytare?
Skall installera trappströmbrytare i en trapp och i en korridor. Men jag funderar också på att ha trappströmbrytare i ett mindre rum på 18 kvadrat med två ingångar, så att man kan tända/släcka från båda ingångarna. Är det dumt att ha trappbrytare i ett litet rum? Rummet kommer att användas läsrum med bokhylloor och sköna fotäljer.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 048 inlägg
Det är väl inte dumt med trappkoppling om det finns två ingångar.
Prototypen
Prototypen
Den gången det är mörkt i rummet och nu snubblar på något på golvet när du ska gå till andra sidan och tända lampan önskar du nog annars att du satt in trappströmbrytare... 
Moderator
· Stockholm
· 57 837 inlägg
Enda anledningen att inte ha trappfunktion i ett rum med 2 ingångar är om man tycker det blir för mycket "krafs" på väggen.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 048 inlägg
Snubbla i mörkret och leta brytaren är bara dumt, jag har en trappa och en övre hall och har fem ställen (2 trapp och tre korskopplare) att tända 2 lampor med, och det behövs och funkar bra.
Sätt in trapp även om det bara är tre meter emellan.
Om man inte gör överkopplingar i strömbrytardosan går tråden att dra ur och dosan pluggas och tapetseras över.
Att såga upp för en ny dosa i efterhand är betydligt krångligare.
Det kanske skulle passa med två dosor med en brytare till fönsterbelysningen.
Mitt rekord är 4 dosor (3dimmers och en dubbelbrytare) så nu försöker jag hitta ett ställe där jag kan klämma in 5 dosor.
Prototypen
Sätt in trapp även om det bara är tre meter emellan.
Om man inte gör överkopplingar i strömbrytardosan går tråden att dra ur och dosan pluggas och tapetseras över.
Att såga upp för en ny dosa i efterhand är betydligt krångligare.
Det kanske skulle passa med två dosor med en brytare till fönsterbelysningen.
Mitt rekord är 4 dosor (3dimmers och en dubbelbrytare) så nu försöker jag hitta ett ställe där jag kan klämma in 5 dosor.
Prototypen
Sätt in trappbytare om du anser att det behövs, ser inget dumt i det. Skönt att slippa snubbla omkring i mörkret.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 048 inlägg
Snava bara nu inte på fötterna.
Prototypen
Prototypen
Klicka här för att svara