13 234 läst ·
25 svar
13k läst
25 svar
Infravärme i garaget - jordfelsbrytaren bryter...
Sida 1 av 2
Hejsan!
Jag flyttade just en infravärme-manick från altanen till garaget. Det står på den att den drar 1000W. Har inte använt den förut (följde med huset).
Jag har en jordfelsbrytare, en enkel sak för ett el-uttag. Så fort jag stoppar i kontakten från infravärmen i uttaget så bryter jordfelsbrytaren! Varför??
Jag har en geringsåg inkopplad på samma uttag, om jag drar på med den bryter inte jordfelsbrytaren.. och den drar runt 1050W.
Struntar jag i jordfelsbrytaren och stoppar in direkt i el-uttaget så funkar det fint, inget problem. Varmt och skönt!
Stoppade i en el-mätare.. den visade strax över 1000W.
Vad kan problemet vara? (vet inte särskilt mycket om el...)
Den här jordfelsbrytaren har jag:

Mvh. Gnurp
Jag flyttade just en infravärme-manick från altanen till garaget. Det står på den att den drar 1000W. Har inte använt den förut (följde med huset).
Jag har en jordfelsbrytare, en enkel sak för ett el-uttag. Så fort jag stoppar i kontakten från infravärmen i uttaget så bryter jordfelsbrytaren! Varför??
Jag har en geringsåg inkopplad på samma uttag, om jag drar på med den bryter inte jordfelsbrytaren.. och den drar runt 1050W.
Struntar jag i jordfelsbrytaren och stoppar in direkt i el-uttaget så funkar det fint, inget problem. Varmt och skönt!
Vad kan problemet vara? (vet inte särskilt mycket om el...)
Den här jordfelsbrytaren har jag:

Mvh. Gnurp
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Låter som att du har ett jordfel i infravärmaren. Antingen så går du till en elektriker och ber att få den kontrollerad (reparation är nog uteslutet) eller så skrotar du den direkt och köper en ny.
Jag tycker att du absolut skall sluta använda den. Så länge den sitter i ett jordat uttag så leds felströmmen bort i jordledaren, men skulle någon sätta den i ett ojordat uttag (eller ett uttag där skyddsjorden är felaktig) så är den direkt livsfarlig.
Jag tycker att du absolut skall sluta använda den. Så länge den sitter i ett jordat uttag så leds felströmmen bort i jordledaren, men skulle någon sätta den i ett ojordat uttag (eller ett uttag där skyddsjorden är felaktig) så är den direkt livsfarlig.
Jordfelsbrytaren bryter för jordfel (!), inte för att du kopplar in någonting med för hög effekt. För hög effekt (som du t.ex. kan få om någonting är kortslutet mellan fas och nolla) tar de vanliga säkringarna. Nu tyder ju allt på att det är ett jordfel i din IR-värmare. Det kan vara något som inte direkt märks, som att det är kortslutet mellan nolla och jord.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Gnurp
Du skulle kunna använda den en stund utan jfb och torka isoleringen sedan kanske den fungerar med jfb. Att det blir jordfel är kanske inte så underligt då värmeelementet nästan glöder.
Sedan ska du montera en fast jordfelsbrytare för din egen säkerhet!! Bums
Prototypen
Du skulle kunna använda den en stund utan jfb och torka isoleringen sedan kanske den fungerar med jfb. Att det blir jordfel är kanske inte så underligt då värmeelementet nästan glöder.
Sedan ska du montera en fast jordfelsbrytare för din egen säkerhet!! Bums
Prototypen
Hmm jag var just ute på altanen och skruvade loss en av de andra infravärmarna som finns där (har fyra stycken). Tog in i garaget och kopplade in. Exakt samma problem, jprdfelsbrytaren bröt... Är det sannolikt? Funderar på (hoppas) att det är nåt fel på jordfelsbrytaren istället? Det jag vill undvika är att gå och köpa nya infravärmare och så händer samma sak....
Installera fast jfb, jo det borde jag väl... Men det är inget man gör själv va, måste väl till en elektriker för det? Vad kan det kosta?
Installera fast jfb, jo det borde jag väl... Men det är inget man gör själv va, måste väl till en elektriker för det? Vad kan det kosta?
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Tror inte att det ör fel på jordfelsbrytaren.
Det jag funderar lite på är om dom på något sätt är felkopplade. Om du provar att vända kontakten i uttaget och ser vad som händer...
Men det är inte helt osannolikt att flera billiga IR värmare skulle kunna gå sönder efter ungefär samma antal driftstimmar.
Det jag funderar lite på är om dom på något sätt är felkopplade. Om du provar att vända kontakten i uttaget och ser vad som händer...
Men det är inte helt osannolikt att flera billiga IR värmare skulle kunna gå sönder efter ungefär samma antal driftstimmar.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Jag vill bara ifrågasätta om det är lämpligt med infravärme i garaget, det finns risk för brand. Med ett förståndigt användande så funkar det säkert men lämna det inte utan uppsikt.
Prototypen
Prototypen
Det är ett känt fenomen att infravärmare får jfb att lösa ut, jag vet inte exakt varför, är nåt med själva konstruktionen.
Finns dock infran som inte löser jfb, brukar stå på kartongen: "löser inte ut jordfelsbrytare". De brukar dock vara lite dyrare...
Finns tex denna från Frico:
http://www.frico.se/crm/gimli?comma...inkid=1000592&ct=1162487038898&part=/
Finns dock infran som inte löser jfb, brukar stå på kartongen: "löser inte ut jordfelsbrytare". De brukar dock vara lite dyrare...
Finns tex denna från Frico:
http://www.frico.se/crm/gimli?comma...inkid=1000592&ct=1162487038898&part=/
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Problemet med infravärmare är att göra en isolering som ska tåla 600-700 grader timme efter timme och sedan sitta ute i regn och rusk hela vintern och sedan förväntas fungera igen.
Det måste finnas bättre och sämre. Jag bytte element i ugnen och det löste jfb men några timmar utan skyddsjord (för att torka isoleringen) så funkar det med jfb.
prototypen
Det måste finnas bättre och sämre. Jag bytte element i ugnen och det löste jfb men några timmar utan skyddsjord (för att torka isoleringen) så funkar det med jfb.
prototypen
Det beror på att det finns lite fukt kvar i keramiken som isolerar värmetråden sedan tillverkningen.buffster skrev:
När jag jobbade på elfirma i början på 90-talet var det inte så vanligt med jfb, installerade man infra hos en kund som hade jfb fick man köra infran 15-20 min utan jfb först, det gjode att isoleringen torkade ut ordentligt.
Att köra utan skyddsjord är däremot inte att rekommendera, det kan ju vara ett "riktigt" jordfel som gör hela klabbet strömförande!
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Hade jag ingen aning om. Lite förvånad att man får sälja något med så höga krypströmmar att det löser ut en jfb. Skulle man koppla in den på icke jordat så lär man ju då få en stöt, som sannolikt kan ge livsfarlig nivå på strömmen.
Men de infravärmare som behandlas i denna tråd är ju körda utan jfb, troligen i många timmar. Så här är det ju inte fråga om fukt sedan tillverkningen. Kanske återfuktas om det är blött ute?
Om det handlar om fast inkopplad utrustning så skulle det ju möjligen vara OK, om det även står att de måste kopplas in på skyddsjord.
Men de infravärmare som behandlas i denna tråd är ju körda utan jfb, troligen i många timmar. Så här är det ju inte fråga om fukt sedan tillverkningen. Kanske återfuktas om det är blött ute?
Om det handlar om fast inkopplad utrustning så skulle det ju möjligen vara OK, om det även står att de måste kopplas in på skyddsjord.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Jag vill bara poängtera att elementet kördes utan skyddsjord under kontrollerade förhållande på 1/3 effekt i min elverkstad. (1/3 effekt, 230 i stället för 400V)
Prototypen
Prototypen