Jag håller inte med om detta.Granit999 skrev:
"Från ett vägguttag får vi en 220 Volts-spänning som byter riktning mellan polerna hela tiden, en s.k. växelspänning. I ena ögonblicket är det plus i ena av de två hålen i väggen och i nästa ögonblick i det andra. Växelspänning förkortas AC (Alternating Current)."
Citat från Kjell och CO
[/quote]
Jao... Å andra sidan så får du samma effekt om du kopplar in något (en belastning) till jordkabeln. Men än så länge så får inte jag stötar av min dator även chassit är jordat. Likväl kan du hålla fast tag i enbart noll-ledaren utan större bekymmer. Men inte alltför ofta fasledaren, eller nolla/jord och fas.
Det som man missta att citatet tyder på spänning mellan två faser (som i Sverige då inte är 220v, men skulle för den delen kunnat vara). Citatet från Kjell och CO är lite förenklat men också sant.
Du missade kanske att jag skrev det en bit upp? Det enda vettiga är ju att mäta gentemot jord i ett sånt här fall. Då har Kjell fel.
För den som är intresserad kan man följa bifogad länk och läsa mer om
HÄNDIG MED EL
http://www.eio.se/Templates/fs_standard.asp?PN=814
//Froken_Obstinat
HÄNDIG MED EL
http://www.eio.se/Templates/fs_standard.asp?PN=814
//Froken_Obstinat
Enligt SS 421 18 11, 3.1 anges att "Spänningens effektivvärde skall ligga inom intervallet 207-244V" (motsvarar spannet -10 % till +6 %). Nu har den tvärr utgått och ersatts av ny standard, SS-EN 61000-2-2, som jag inte har tillgång till vet inte om det står samma i den.
IBL77 har väl utgått, nu mera är det "IBL2000" SS 437 01 40 som gäller.

IBL77 har väl utgått, nu mera är det "IBL2000" SS 437 01 40 som gäller.
Jag tycker det verkar oklart vilka färger som är standard idag, ska fasen vara svart eller brun?
Peros: "Till ett vanligt jordat uttag går det tre ledare: Den gul-gröna skyddsjorden, den blå nollan och en svart fasledare."
Kjell: "Kabelmärkningen brukar vara blå för nolla och brun för fas."
:-?
Peros: "Till ett vanligt jordat uttag går det tre ledare: Den gul-gröna skyddsjorden, den blå nollan och en svart fasledare."
Kjell: "Kabelmärkningen brukar vara blå för nolla och brun för fas."
:-?
Lyfter en gammal tråd du jag själv tillhör de som inte helt och fullt förstår hur elen i kåken egentligen fungerar. Mitt tips är att införskaffa samma böcker som kidsen som läser till elektriker har. Finns en del läromedel till rimligt pris hos nätboklådorna. Fick mina böcker igår och erkänner villigt att den ena pusselbiten efter den andra föll på plats när jag började läsa. 
Jag köpte dessa:
Likström och enfas växelström A, Faktabok - ISBN:9127581047
Elkompetens A , Fakta- och övningsbok - ISBN:9127581012
Trefas växelström, Faktabok - ISBN:9127581039
Finns för en billig peng och kan nog vara en bra början för att skingra dimmorna.
Likström och enfas växelström A, Faktabok - ISBN:9127581047
Elkompetens A , Fakta- och övningsbok - ISBN:9127581012
Trefas växelström, Faktabok - ISBN:9127581039
Finns för en billig peng och kan nog vara en bra början för att skingra dimmorna.
Klicka här för att svara